دستور تهیه چند نوع دسر کدوحلوایی خاص

دسر کدو حلوایی


مواد لازم
کدو حلوایی: ۴۰۰ گرم
عسل یا شکر: به میزان لازم
شیر: ۴۰۰ میلی‌لیتر
خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
پودر ژلاتین: ۳۰ گرم (۴ قاشق غذاخوری)
گلاب: یک سوم لیوان
زعفران: به میزان دلخواه
پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
دارچین: ۱ قاشق مرباخوری
خلال پسته و خلال بادام برای تزیین

دستور تهیه چند نوع دسر کدوحلوایی خاص

طرز تهیه
۱.در ابتدا کدوها ار با نصف لیوان آب و کمی شکر بپزید.

۲.ژلاتین را درون یک ظرف با ۲۰ قاشق غذاخوری آب خنک مخلوط کنید.

۳.آب و ژلاتین را آنقدر هم بزنید تا مانند تصویر پفکی شود.

۴.یک کتری آب روی گاز قرار دهید و وقتی جوش آمد شعله‌ی آن را کم کنید. ظرف ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید تا ژلاتین به روش بن ماری آب شود.

۵.کدو حلوایی پخته شده را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را داخل مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا پوره شود.

۶.شیر، خامه، زعفران، دارچین، پودر هل، پودر وانیل، گلاب و به میزان لازم عسل یا شکر را به آن اضافه کنید و همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

۷.در این مرحله ژلاتین آب شده را اضافه کنید و باز هم همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید.

۸.ظرفی که برای دسر در نظر گرفته‌اید را کمی چرب و سپس دسر را به آن منتقل کنید. دسر را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای ۳ الی ۴ ساعت در یخچال بماند تا خودش را بگیرد.

بعد از ۳ الی ۴ ساعت می‌توانید دسر را از یخچال خارج و دور آن را به آرامی از ظرف جدا کنید. سپس ظرف را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید تا قسمت زیری دسر هم از ظرف جدا شود. حالا می‌توانید قالب را در ظرف سرو برگردانید.

روی دسر را با دارچین، خلال پسته و بادام، انار و شکلات رنده شده تزیین کنید. 1


دسر کدو حلوایی کاراملی


مواد لازم
کدو حلوایی ۸ تکه بزرگ
شکر ۵ قاشق غذاخوری
کره ۱۰ گرم
آب  ۱ استکان
چوب دارچین ۱ تکه کوچک
پودر دارچین  مقداری

نکته : این مواد لازم گفته شده برای ۴ نفر کافی است که شما می توانید بنا به تعداد افراد مورد نظرتان، مقدار مواد را کم و یا زیاد کنید.

طرز تهیه
در محله اول از تهیه این دسر کاراملی خوشمزه، کدو را به قطعات مورد نظر خرد می کنیم و داخل ماهیتابه آنها را چیده و شکر را روی آنها ریخته، مقدار شکر مورد استفاد باید به نحوی باشد که شکر کاملا روی همه کدوها را بپوشاند و به اصطلاح کدوها شکری شوند. مقدار شکر هم بستگی به طعم خود کدو دارد، اگر کدو شیرین باشد طبیعتا مقدار کمتری شکر نیاز دارید و برعکس. همینطور مقدار شکر مورد استفاده در این دسر بستگی به ذائقه شما هم دارد.

از آنجایی که برای تهیه این دسر نیازی نیست که پوست کدو را بگیرید، در زمان پخت دقت کنید که تکه هایی از کدو که یک طرف شان پوست دارد رو اول شکر زده بعد داخل ماهیتابه بگذارید.

در ادامه کار پخت این دسر خوشمزه، مقداری آب و تکه چوب دارچین را داخل ظرف ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید و درب ظرف را هم بگذارید.

دقت کنید که در این دسر آب زیاد نریزید، چون اگر آب زیاد باشد، بافت کدوها به شکل نامناسبی از دست می رود و در نتیجه دسر شما کیفیت خوبی نخواهد داشت. پس بگذارید با مقدار کمی آب کدوها به آرامی بپزند و زمانی که پخته شدند، کره را به آنها اضافه کنید. به طور معمول این کار کمتر از نیم ساعت زمان می برد.

در مرحله بعد از پخت دسر کاراملی کدو حلوایی، درب تابه رو بردارید و بگذارید آب کدوها کشیده شود و شهد ته ظرف کاراملی شود.

در گام آخر از پخت، کدوهای کاراملی شده را داخل ظرفی که میخواهید دسر را در آن سرو کنید، بگذارید و روی کدوها را پودر دارچین بپاشید و چنانچه تمایل داشتید، می توانید در کنار ظرف سرو این دسر کاراملی، یک اسکوپ بستنی وانیلی بگذارید. هم طعم خوبی دارد و هم تزیین زیبایی می شود.


دسر کدو حلوایی ژله ای


مواد لازم
کره یا روغن جامد ۱۰۰ گرم
پودر قند ۸۰ گرم
آرد گندم ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
شربت ۱٫۸ پیمانه

مواد لازم برای رویه دسر
دو حلوایی پخته شده  ۱٫۵ پیمانه
مغز ران گوسفند یا گوساله ۱٫۵ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر برای ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری
شکر برای کدو حلوایی ۳ قاشق غذاخوری

دستور تهیه چند نوع دسر کدوحلوایی خاص

نکته : مقدار شکر ممکن است بیشتر و یا کمتر از مقدار گفته باشد و این از آنجا است که ممکن است کدو شیرین باشد و به مقدار کمتری شکر نیاز باشد و یا برعکس.

طرز تهیه
برای تهیه دسر کدو حلوای ژله ای در گام اول می بایست کره آب شده را با پودر قند و وانیل مخلوط کنیم و با کمک همزن یا با هر وسیله مناسب دیگر آنها را مخلوط کنیم. تا زمانی این مواد را هم می زنیم که سبک و پوک شود. سپس تخم مرغ و شربتی را که داریم به مخلوط اضافه می کنیم و بعد کم کم آرد و بیکینگ پودر را به آن می افزاییم و در ادامه خیلی آرام و با کمک نوک انگشت تا حدی که یک خمیر یکدست و نرمی حاصل شود، مایع را ورز می دهیم. دقت کنید که به میزان ورز دادن زیاد نیست.

بعد از این که خمیر یکدستی حاصل شد، آن را یک ربع در یخچال قرار داده تا استراحت کند. بعد از گذشت زمان استراحت، خمیر را در قالب پهن می کنیم. به قدر همیر را در ظرف باز می کنیم که نه خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک و سپس با کمک انگشت خمیر راکمی تا دیواره قالب بالا میگشیم و بعد با یک چنگال سطح خمیر را سوراخ سوراخ می کنیم و در فر از پیش گرم شده با درجه ۱۷۰ به مدت یک ربع قرار می دهیم.

بعد از گذشت مدت زمان پخت در فر، آن را کنار میزاریم تا خنک شود.

در این فاصله کدوی از قبل پخته شده را با پشت قاشق پوره می کنیم و به آن شکر زده و خوب مخلوط می کنیم. سپس یک  قاشق از گلاب را هم اضافه می کنیم.

نکته: چنانچه برای پخت کدوی این دسر از بخار پز استفاده نمی کنید، حتما آب اضافه کدو را از آن جدا کنید یا آب کمتری را به ژلاتین اضافه کنید و به همین علت است که پیشنهاد می کنیم تا موقع پخت کدو، به آن شکر اضافه نکنید و هنگام پوره کردن  کدو به آن شکر اضافه کنید.

در مرحله بعد ژلاتین را به شیوه بن ماری با یک لیوان آب و شکر حل می کنیم و در آخر یک قاشق باقی مانده گلاب را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. البته یک ملاقه از ژلاتین را می بایست نگه داشته و مابقی را به پوره کدو اضافه می کنیم.

در گام آخر مواد بدست آمده را روی نان ریخته و در یخچال گذاشته تا مواد خود را بگیرند.

نکته: برای براق شدن و زیباتر شدن یک ملاقه ژلاتین باقی مانده را دوباره آب می کنیم و روی دسرآماده ریخته و اجازه می دهیم تا این لایه آخر هم خودش را بگیرد.

نکات مهم در تهیه دسر کدو حلوایی ژله ای
چنانچه تمایل ندارید نانی که برای این دسر مورد استفاده قرار می دهید نرم و تر باشد، می توانید شربت را حذف کنید و به جای آن یک قاشق پودر قند اضافه کنید.

اگر دوست دارید این دسر خیلی شیرین باشد، مقدار شکر را اضافه کنید.

حتما از گلاب در تهیه این دسر استفاده کنید بخصوص اگر به بوی حلوا حساسیت دارید. مطمئن باشید گلاب عطر خاصی به دسر شما می دهد. اگر هم طعم گلاب در دسر را نمی پسندید، می توانید آن را حذف کنید.

این میزان مواد برای قالب کمربندی به قطر۲۶ سانتیمتر اندازه گیری شده است. پس کم و زیاد کردن مواد بستگی به ظرف شما دارد.

در تهیه شربت این دسر می توانید از هل کوبیده استفاده کنید و بعد از آماده شدن شربت آن را از صافی بگذرانید تا دانه های هل از شربت جدا شوند. 2


دسر با کدو حلوایی و ماست


مواد لازم
پودر ژلاتین 14 گرم
شکر 1 پیمانه
شیر 1 پیمانه
پوره کدو حلوایی 400 گرم
ماست 450 گرم
خامه قنادی 450 گرم
دارچین 1/2 قاشق چای‌خوری
زنجبیل 1/4 قاشق چای‌خوری
جوز هندی 1/4 قاشق چای‌خوری

دستور تهیه چند نوع دسر کدوحلوایی خاص

دستور تهیه
پودر ژلاتین را در شیرجوش کوچکی ریخته، یک پیمانه شیر به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مخلوط پودر ژلاتین و شیر را مرتب هم بزنید تا از آن بخار بلند شده و قبل از اینکه بجوشد از روی حرارت بردارید، سپس اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه خنک شود.

کدو حلوایی را به روش ذکر شده رسپی‌ بالا، به شکل پوره درآورید و سپس آن را همراه با شکر، ماست، زنجبیل، دارچین و جوز هندی در ظرف ریخته و با دور متوسط همزن برقی، هم بزنید تا مخلوط شوند.

خامه قنادی را به مخلوط فوق افزوده و هم بزنید تا مواد یکنواخت شوند.

درجه همزن را کم کنید، شیر گرم را به مخلوط اضافه کنید و به هم زدن را ادامه دهید تا مواد یکنواخت شوند.

مخلوط را در ظروف سرو ریخته و از شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا بسته شود.

پس از بسته شدن دسر، روی آن را با خامه قنادی، مغز گردو و پودر دارچین تزیین کنید. 3


پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.parsino.com
3.www.setare.com
نسخه چاپی