خواص شگفت انگیز ژلاتین

گفته می شود که ژلاتین برای تقویت مفاصل و ترمیم غضروف ها مفید است.بنابراین بهتر است از این دسر در جهت سلامتی خود نیز بهره ببرید.البته حرف و حدیث در مورد ژلاتین زیاد است.قصد داریم در این مطلب در خصوص فواید ژلاتین صحبت کنیم.لطفاً با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 24 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص شگفت انگیز ژلاتین
ژلاتین ماده غذایی پر ارزشی است که از عصاره گیری استخوان حیوانات به دست می آید و سرشار از اسید آمینه های ضروری و منبع کاملی از پروتئین است. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که تنها فایده ورقه یا پودر ژلاتین را برای تهیه ژله و دسر می دانند و از خواص بی نظیر و فواید درمانی این ماده ارزشمند بی اطلاع هستند. به طور کلی می توان گفت ژلاتین بخش ضروری بسیاری از فرآورده هایی مثل ژله، پاستیل، مارشمالو و برخی از بستنی ها، ماست ها و دسرها می باشد و علاوه بر صنایع غذایی، در صنایع داروسازی، عکاسی و لوازم آرایشی بهداشتی مختلف نیز به کار می رود.


فواید و خواص ژلاتین

برخی از مهم ترین خواص درمانی ژلاتین شامل موارد زیر می باشد:

یکی از مهم ترین و اصلی ترین خواص ژلاتین افزایش استحکام استخوان‌ها، انعطاف پذیری مفاصل وغضروف ها و پیشگیری از بروز پوکی استخوان و آرتروز است. به طور کلی مصرف ژلاتین برای افراد مبتلا به بیماری های مفصل نظیر آتروز، روماتوئید، ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید بوده، به روند درمان و بهبود این بیماری ها کمک شایانی می کند.

ژلاتین به واسطه دارا بودن مقادیر زیاد کلاژن در آن، برای حفظ سلامت و جوانی پوست بسیار مفید است. ژلاتین باعث حفظ خاضیت ارتجاعی و کشسانی پوست شده، چین و چروک پوست را کاهش و روند پیری پوست را به تعویق می اندازد.

به طور کلی یکی از خواص ژلاتین همانند خواص قلم گاو و گوساله، بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت مقابله بدن در مقابل بیماری ها و عفونت است.

مصرف ژلاتین باعث استحکام ناخن ها شده، کراتین موجود در آن برای حفظ زیبایی و سلامت ناخن ها، پوست و مو موثر است.

از دیگر خواص ژلاتین و فواید مصرف آن، استفاده از آن به عنوان مکمل های غذایی برای ورزشکاران است. همچنین مصرف مکمل های ژلاتین برای افراد سالمند که نیازمند انعطاف پذیری و حمایت مفصلی بیشتری هستند، بسیار مفید می باشد.

پروتئین و اسید آمینه های موجود در ژلاتین باعث شده این ماده تاثیر بسزایی در ترمیم و التیام زخمها داشته باشد.

فیبر و پروتئین موجود در ژلاتین باعث شده، با مصرف ژلاتین فرد زودتر احساس سیری داشته و با کاهش اشتها به کاهش وزن سالم کمک می کند.

سم‌زدایی داروها، دفع هورمون‌ها و اسیدهای صفراوی از بدن و پاکسازی کبد از دیگر خواص درمانی و وفواید مصرف ژلاتین است.

مصرف ژلاتین التهاب روده افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر را کاهش می‌دهد و به طور کلی در حفظ سلامت دستگاه گوارش و هضم و جذب بهتر موثر است.


ارزش غذایی ژلاتین

ژلاتین حاوی انواع اسید امینه های ضروری و پروتئین است. یکی از اصلی ترین مواد موجود در ژلاتین کلاژن است که برای تقویت استخوان ها و انعطلف پذیری مفاصل و غضروف ها ضروری می باشد. از دیگر مواد موثر موجود در ژلاتین ۹۰-۸۴ درصد پروتئین، ۲-۱ درصد نمک های معدنی و ۱۵-۸ درصد آباست. این ماده فاقد چربی، قند و مواد افزودنی دیگر است.


مشخصات ژلاتین و طرز تهیه آن

ژلاتین نوعی پروتئین خوراکی است که از فراوری کلاژن موجود در پوست، استخوان و تاندون حیواناتی نظیر گاو، ماهی و ... به دست می آید. این ماده به صورت جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد کم رنگ تا سفید میباشد و بدون مزه و بی بو است.

به منظور تهیه ژلاتین ابتدا قسمت های مورد نظر استخوان و پوست حیوانات جوشانده شده و به وسیله اسیدهای مخصوص، عصاره آن را در طی مدت چند روز استخراج می کنند. سپس با فرآوری این محلول و خشک کردن آن ژلاتین حاصل می شود.

پیشنهاد ما به شما این است که به منظور بهره گیری بیشتر از خواص ژلاتین، خودتان در منزل با جوشاندن استخوان قلم گاو و استخراج عصاره قلم، آن را به طور طبیعی تهیه و در پخت غذاها استفاده کنید.


مضرات ژلاتین (موارد احتیاطی و منع مصرف)

تاکنون هیچ عارضه خاصی در مورد مصرف ژلاتین گزارش نشده است، لیکن همانند سایر مواد غذایی، رعایت حد اعتدال در مصرف آن لازم و ضروری است. تنها عوارض جانبی گزارش شده از ژلاتین، آروغ زدن، نفخ و ناراحتی های خفیف معده در برخی افراد بوده، ولی این واکنش ها نادر هستند.

به طور کلی توصیه میشود افراد دیابتی از ژلاتین های رژیمی (فاقد قند و شکر) استفاده کنند.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.