خواص ژله برای سلامتی (بخش اول)

بسیاری از آدم‌ها معمولا آن‌چنان از سلامت دستگاه گوارش تان مراقبت نمی‌کنند. اغلب آدم‌ها دائما دستگاه گوارش شان را پر از خوراکی‌های بی‌ارزش و حتی مواد غذایی ناسالم می‌کنند. ژله قادر است کلاژن بدن را تامین کند. کلاژن با خاصیت ژله‌ای اش سطح دیواره‌ی روده‌ها را می‌پوشاند. به این ترتیب مصرف ژله می‌تواند به بهبود و حفظ سلامت روده‌ها کمک کند. در این مطلب به فواید ژله برای سلامتی پرداخته ایم.
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص ژله برای سلامتی (بخش اول)
با مصرف آب گوشت و استخوان و هم‌چنین ژله می‌توانیم کلسیم و کلاژن مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم.
 

مقدمه

با شنیدن نام ژله چه چیز در ذهن‌تان نقش می‌بندد؟ یک خوراکی شیرین و میوه‌ای، یا نرم و لرزان؟ بیش‌تر آدم‌ها هنگام انتخاب این خوراکی از قفسه‌های فروشگاه‌ها فقط به همین ویژگی‌ها فکر می‌کنند. ولی آیا این نوع خاص خوراکی برای سلامتی مفید است؟ آیا ژله‌ها مملو از شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا سایر مواد افزودنی و مصنوعی نیستند؟ در حقیقت، در این مقاله قصد داریم در مورد خواص ژله واقعی صحبت کنیم. ژله‌ی واقعی یعنی ژلاتین خالصی که از طریق استخراج کلاژن از استخوان و بافت‌های پیوندی حیوانات به دست می‌آید.
 

جدول ارزش غذایی ژله

نصف فنجان ژله‌ی بدون قند حاوی مواد زیر است:
کالری۲۳۰
مجموع چربی۳ گرم
چربی چند اشباع نشده۱ گرم
کلسترول۶۰ میلی‌گرم
سدیم۱۹۰ میلی‌گرم
پتاسیم۴۰۸ میلی‌گرم
فیبر غذایی۲ گرم
قند۱۰ گرم
پروتئین۳۲ گرم
ویتامین A۳ درصد
ویتامین C۹ درصد
کلسیم۲۲ درصد
آهن۲ درصد
 

خواص ژله برای سلامتی

ژله‌ی خالص معمولا ماده‌ای است با همان شکل ژله‌ای و لرزانی که همه‌ی ما از آن به یاد داریم. با وجود این، ژله می‌تواند در حکم همان کپسول‌های ویتامینی باشد که غالبا برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن مصرف‌شان می‌کنیم. به عبارت دیگر، ژله واقعا فواید بسیاری برای سلامتی‌مان به همراه دارد. ژله را به دلیل فواید گوناگون‌اش می‌توان یک اَبَر خوراکی دانست!
 
۱. مفید برای پوست
حتما می‌دانید در ترکیب برخی از محصولات مراقبت از پوست، کلاژن وجود دارد. هم‌چنین، کلاژن ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی محصولاتی است که برای رفع چین و چروک و کاهش سرعت پیری از آن‌ها استفاده می‌شوند. با وجود این، پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، مصرف خوراکی کلاژن تاثیرگذارتر از مصرف موضعی آن بر روی پوست است؛ زیرا پوست نمی‌تواند کلاژن را به طور کامل جذب کند.

به همین دلیل نیز خوردن ژله بسیار مفیدتر و موثرتر از مالیدن کرم کلاژن بر روی پوست است. به علاوه، در ساخت کرم‌های ضد پیری معمولا به جای کلاژن خالص، از درصد بسیار اندکی از کلاژن اضافه استفاده می‌شود.
 
۲. کمک به خلاصی از شر سلولیت
همان‌طور که می‌دانید، کلاژن موجود در ژله می‌تواند به رفع چین و چروک پوست کمک کند؛ به علاوه، این کلاژن برای رفع سلولیت نیز مفید است. برخی از زنانی که بارداری را تجربه کرده‌اند یا برخی از آدم‌های چاق مایل نیستند پوست‌شان را به دیگران نشان دهند، زیرا پوست آن‌ها مملو از سلولیت یا ترک پوستی است. سلولیت هنگامی ایجاد می‌شود که کلاژن روی پوست ضعیف شود. از این رو، خوردن ژله می‌تواند به بازیابی کلاژن مورد نیاز پوست کمک کند. به علاوه، قابلیت رفع سلولیت جزء یکی از 50 بهترین خواص زنجبیل تازه برای سلامتی و درمان به شمار می‌رود.
 
3. مفید برای دستگاه گوارش
آیا مایل هستید از سایر فواید خوردن ژله برای سلامتی آگاه شوید؟ یکی دیگر از قابلیت‌های ژلاتین در بدن محافظت از سلامت اندام‌های گوارشی است. بسیاری از آدم‌ها معمولا آن‌چنان از سلامت دستگاه گوارش‌تان مراقبت نمی‌کنند. اغلب آدم‌ها دائما دستگاه گوارش‌شان را پر از خوراکی‌های بی‌ارزش و حتی مواد غذایی ناسالم می‌کنند. آیا می‌دانید این کار واقعا می‌تواند دیواره‌ی روده‌های‌مان را نازک‌تر کند؟ ژله قادر است کلاژن بدن را تامین کند. کلاژن با خاصیت ژله‌ای‌اش سطح دیواره‌ی روده‌ها را می‌پوشاند. به این ترتیب مصرف ژله می‌تواند به بهبود و حفظ سلامت روده‌ها کمک کند.
 
۴. بهبود وضعیت مفاصل
با افزایش سن، مفاصل‌مان روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند. دلیل این مسئله نیز کاهش ماده‌ی روان‌کننده‌‌ی موجود در بین مفاصل است. به همین دلیل نیز افراد سالمند معمولا از درد مفاصل رنج می‌برند. هم‌چنین، درد مفاصل توانایی انجام راحت حرکات بدنی را نیز سلب می‌کند. گاهی اوقات، مفاصل برخی از آدم‌ها در هنگام حرکت صدا می‌دهد. این‌ها همگی نشانه‌های وحشتناک ضعف مفاصل هستند. ولی از سویی دیگر، آیا می‌دانستید ماده‌ی روان‌کننده‌‌ی موجود در بین مفاصل از کلاژن تشکیل شده است؟ بنابراین، چه چیز بهتر از این است که بتوانید به آسانی با خوردن ژله، کلاژن مورد نیاز برای تقویت مفاصل‌تان را تامین کنید؟
 
5. پیشگیری از پوکی استخوان
پوکی استخوان نیز درست مانند ضعف مفاصل گریبانگیر بسیاری از افراد سالمند می‌شود. با وجود این، آدم‌های جوان‌تر نیز از پوکی استخوان در امان نیستند. در برخی موارد، پوکی استخوان حتی در میان افراد زیر ۳۰ سال نیز مشاهده شده است. بنابراین، برای پیشگیری از این مشکل چه باید کرد؟ کلسیم و کلاژن همان چیزهایی هستند که برای پیشگیری از این مشکل نیاز داریم.

از این رو، با مصرف آب گوشت و استخوان و هم‌چنین ژله می‌توانیم کلسیم و کلاژن مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم. به علاوه، بهتر است بدانید یکی از ۹ فایده‌ی مصرف استروژن بعد از یائسگی پیشگیری از پوکی استخوان در زنان سالمند است.
 
۶. کمک به کنترل قند خون
مدت‌های طولانی است که از کلاژن به عنوان مکملی برای بیماران دیابتی استفاده می‌شود. بنابراین، گنجاندن ژله در رژیم غذایی بیماران دیابتی مفید خواهد بود. ژله سرشار از پروتئین است، و در عین حال، کالری اندکی دارد. ژله قادر است به کنترل قند خون کمک کند. به علاوه، بیماران دیابتی نسبت به آدم‌های معمولی با سرعت بیش‌تری کلاژن از دست می‌دهند؛ از این رو، خوردن ژله می‌تواند راه حل بسیار خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت باشد.
 
7. کمک به کاهش وزن
ژله‌ی خالص حاوی قند کمی است. به همین دلیل نیز ژله برای کاهش قند خون بسیار مفید است. به علاوه، این ویژگی می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. به این ترتیب، می‌توانید مقداری ژله به پودینگ‌تان اضافه کنید. ژله یک خوراکی سالم و در عین حال خوشمزه است که مصرف آن به آدم‌هایی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود.

ژله علاوه بر این‌که حاوی قند اندکی است، شما را به خوبی سیر نگه می‌دارد. به این ترتیب، ژله از آن دسته میان‌وعده‌ها یا دسرهای سالم و مفیدی است که می‌توانید در رژیم غذایی لاغری‌تان از آن استفاده کنید. 
 
۸. مفید برای دندان
دندان از مینا و کلاژن تشکیل شده است. کلاژن دندان‌های‌مان را تقویت می‌کند، و محکم سر جای خود نگه می‌دارد. بنابراین، مصرف به اندازه‌ی کلاژن مستقیما بر تقویت دندان‌ها اثرگذار خواهد بود. از سویی دیگر، کلاژن به حفظ عملکرد سالم روده‌ها کمک می‌کند. کلاژن بدن را قادر می‌سازد مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها را به بهترین شکل جذب کند. به عبارت دیگر، به کمک کلاژن، دندان‌های‌مان نیز به اندازه‌ی کافی از مواد مغذی ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز) بدن بهره‌مند می‌شوند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی و کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.