همه چیز درباره بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری می باشد که هر فردی که دچار این بیماری می شود، تراکم و قدرت و همچنین استحکام استخوان های فرد کاهش می یابد و در نتیجه باعث می‌شود تا استخوانهای فرد با کوچکترین ضربه دچار شکستگی شوند. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند تا پوکی استخوان در بدن فرد به وجود بیاید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بیماری پوکی استخوان
پوکی استخوان بیماری می باشد که باعث می شود تا تراکم استخوان ها تا حد زیادی کم شود و همچنین استخوان بافت های خود را از دست دهد که این موضوع باعث می شود تا استخوان ها کم کم ضعیف شوند و در نهایت با کوچکترین ضربه استخوان ها دچار شکستگی شوند. نکته ای که در رابطه با پوکی استخوان باید بگوییم این می باشد که زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می گردند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بیماری پوکی استخوان بپردازیم پس اگر شما قصد دارید که در رابطه با این بیماری اطلاعات کاملی به دست آورید می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید و اطلاعات کاملی را در رابطه با بیماری پوکی استخوان به دست آورید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید:

همه چیز درباره بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست؟
همانطور که گفته شد پوکی استخوان یا همان Osteoporosis یک بیماری می باشد که باعث می‌شود تا تراکم استخوان ها تا حد زیادی کم شود و همچنین استخوان به صورت کامل بافت خود را از دست بدهد و در چنین شرایطی باعث می‌شود تا آنها تا حد بسیار زیادی ضعیف و شکننده شوند و با کوچکترین ضربه استخوان ها دچار شکستگی شوند. در کسانی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا شده اند احتمال اینکه ترک خوردگی و همچنین شکستگی استخوان در نواحی لگن، ستون، فقرات و همچنین مچ دست آنها ایجاد شود، بسیار زیاد می باشد. در حالت کلی میزان تراکم و همچنین قدرت استخوان ها با توجه به ژنتیک و همچنین محیطی که فرد در آن زندگی می کند متغیر می باشد. در حالت کلی تراکم و همچنین قدرت استخوانهای مردان بیشتر از زنان می باشد پس می توان از این موضوع نتیجه گرفت که این بیماری در زنان بیشتر از مردان می باشد. همچنین می توان گفت که این بیماری در افرادی که لاغر می باشند و یا همچنین در کسانی که در فامیل های نزدیک خود سابقه پوکی استخوان دارند بسیار بیشتر از سایر افراد می باشد.

بررسی عوامل پوکی استخوان
بیماری پوکی استخوان دارای عوامل بسیار زیادی میباشد که باعث می‌شوند تا بیماری پوکی استخوان در بدن افراد به وجود بیاید. ما در ادامه به برخی از این عوامل را به صورت کامل برای شما مورد بررسی قرار می دهیم پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید:

پیری یکی از عوامل پوکی استخوان
همانطور که می دانید استخوان یک بافت زنده می باشد و در درون استخوان سلول های بسیار زیاد و همچنین سلول های مختلفی در حال فعالیت می باشند. در سنین جوانی استخوانها تا حد بسیار زیادی ساخته می شوند تا بتوانند جذب شوند اما حدودا بعد از سن ۳۵ سالگی به ازای موادی که از استخوان برداشته می شود مواد بسیار کمتری نسبت به آنها جایگزین می‌شود و همین فرایند باعث می شود که کم کم و به تدریج مقدار ماده ای که استخوان را تشکیل می‌دهد کم می شود و در نتیجه تراکم و همچنین قدرت و استحکام استخوان ها تا حد زیادی کاهش می یابد و موجب پوکی استخوان می شود. پس از گذشت سنین جوانی و رسیدن به سن میانسالی به دلیل افزایش سن فرد توده استخوانی بدن فرد تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همین موجب می‌شود تا خطر شکستگی استخوان ها در بدن افراد تا حد زیادی افزایش می یابد. علاوه بر این موضوعات در سنینی که در دوره یائسگی به وجود می‌آید شدت پیشرفت کاهش تراکم و همچنین قدرت استخوان ها تا حد زیادی افزایش می یابد به طوری که خانم ها در دوران ده سال اول دوران یائسگی ممکن است نیم بیشتری از تراکم و همچنین قدرت استخوان های بدن شان را به صورت کامل از دست بدهند و خطر پوکی استخوان و همچنین شکستگی استخوان ها در بدنشان تا حد زیادی افزایش یابد.

همه چیز درباره بیماری پوکی استخوان

تاثیر ژنتیک در پوکی استخوان یکی دیگر از عوامل پوکی استخوان
همانطور که گفته شد افرادی که در خانواده آن ها سابقه پوکی استخوان وجود دارد نیز ممکن است به بیماری پوکی استخوان مبتلا شوند. علاوه بر این موضوع افرادی که دارای اندام لاغر می باشند و یا همچنین افرادی که دارای پوست خیلی روشن می باشند نیز در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند این نکته را باید بگویم که نژاد آفریقایی دارای استخوان های سفت تری نسبت به نژاد سفید می‌باشد.

تغذیه از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی پوکی استخوان
افرادی که در بدن آنها کلسیم و ویتامین دی تا حد زیادی وجود نداشته باشد و بدن آن ها تا مدت زمان زیادی کلسیم و ویتامین دی دریافت ننماید توانایی خود را از دست داده و باعث می‌شود تا پوکی استخوان در بدن این افراد به وجود بیاید.

چه عادت هایی بر روی بیماری پوکی استخوان تاثیر می گذارند؟
در حالت کلی کسانی که کارهای خود را پشت میز انجام می دهند و تا حد زیادی پشت میز می نشینند و یا همچنین افرادی که ورزش و فعالیت بدنی و همچنین تحرک کمی دارند و کسانی که به مصرف مواد اعتیادآور مانند سیگار و الکل می پردازند بیشتر از سایر افراد در خطر مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان قرار دارند.

چه داروهایی بر روی پوکی استخوان تاثیر می گذارد؟
در حالت کلی می توان گفت داروهایی که حاوی کورتیکواستروئید می باشد و همچنین مصرف هپارین و فنی توئین این قابلیت را دارد که پوکی استخوان را در بدن افراد به وجود بیاورد. علاوه بر این موضوع کسانی که به علت مبتلا بودن به بیماری سرطان تحت روش درمانی شیمی درمانی قرار دارند بیشتر از سایر افراد در خطر مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان قرار دارند.

چه بیماری هایی باعث پوکی استخوان میشود؟
در حالت کلی بیماری های بسیار زیادی وجود دارند که باعث می شوند تا تراکم استخوان ها و همچنین قدرت استخوان ها تا حد زیادی کاهش یابد و باعث بیماری پوکی استخوان شوند. ما در ادامه به بررسی برخی از بیماریهایی که باعث کاهش تراکم و قدرت و همچنین استحکام استخوان ها می شوند و باعث به وجود آمدن پوکی استخوان در بدن می‌شوند خواهیم پرداخت پس با ما در ادامه همراه باشید:
 
  • وجود بیماری های گوارشی باعث می شوند تا مواد مغذی به استخوان‌ها جذب نشود و در نتیجه پوکی استخوان در بدن فرد به وجود بیاید.
  • در حالت کلی اگر میزان ترشح هورمون تستوسترون یا همان هورمون جنسی مردانه در مردان در حد پایینی قرار بگیرد باعث می شود که استحکام استخوان ها و همچنین قدرت استخوان ها کاهش یابد و در نتیجه بیماری پوکی استخوان در بدن فرد به وجود بیاید.
  • یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش تراکم و قدرت استخوان ها می شود و باعث به وجود آمدن بیماری پوکی استخوان در بدن افراد می‌شود، وجود بیماری مزمن مانند بیماری روماتیسم مفصلی و همچنین بیماری نارسایی مزمن کبد می باشد که هر فردی که دارای این بیماری‌ها باشد بیشتر از سایر افراد در خطر مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان قرار دارد.

بررسی بیماری پوکی استخوان

  • یکی دیگر از بیماری هایی که در کاهش تراکم استخوان ها و به وجود آمدن بیماری پوکی استخوان تاثیرگذار می‌باشد بیماری کم کاری غده تیروئید می باشد.
  • از دیگر مواردی که باعث به وجود آمدن بیماری پوکی استخوان در بدن افراد می‌شود بی‌حرکت بودن بدن افراد تا مدت زمان طولانی می باشد به عنوان مثال فردی که دچار سکته مغزی شده است و مدت زمان زیادی می باشد که بدن او تحرک نداشته در معرض خطر بیماری پوکی استخوان قرار دارد.
  • یکی دیگر از بیماری هایی که باعث می شود تا بیماری پوکی استخوان به وجود بیاید بیماری پرکاری غده پاراتیروئید می باشد.

منبع: ویکی پدیا


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.