فواید گیاه شلغم برای سلامتی (بخش اول)

گیاه شلغم دارای خواص ضد التهابی فوق‌العاده‌ای است به این دلیل که مقدار زیادی ویتامین K دارد و این‌ به پیشگیری از حملات قلبی، سکته‌ی قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. برگ‌های این گیاه با جذب مقدار بیشتری صفرا که کلسترول موجود در بدن را به طور کامل مصرف می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند. شلغم همچنین منبع بسیار خوبی از فولات است، که به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه شلغم برای سلامتی (بخش اول)
شلغم منبع مهم کلسیم و پتاسیم است که برای رشد و استحکام استخوان‌ها، حیاتی هستند.
 

مقدمه

شلغم گیاهی نشاسته‌ای متعلق به خانواده کلمیان است. خواص شلغم بسیار زیاد است تا جایی که ممکن است شما از این همه فواید تعجب کنید. این تیره گیاهی شامل کلم برگ ، کلم کالی ، کلم بروکسل یا بروکلی و غیره نیز می‌شود. جوانه و برگ‌ شلغم نیز خوراکی و بسیار مغذی است، و در اروپا، آسیا و غذاهای شرق امریکا استفاده می‌شود. ریشه‌ی پیازی این گیاه اغلب خرد می‌شود و از آن ترشی تهیه می‌شود، به تنهایی و به صورت پخته مصرف می‌شود و حتی داخل سوپ از آن استفاده می‌شود. برگ‌های شلغم نیز معمولا در خورش و سوپ استفاده می‌شوند. شلغم های کوچک واقعا خوشمزه، ترد و شیرین هستند و در نتیجه، می‌توانید آنها را به سالاد اضافه کنید یا به صورت خام بخورید. وقتی که یک شلغم رسیده می‌شود، عطر و طعم آن بیش‌تر و بافت آن سفت و سخت می‌شود.

گوشت داخل این گیاه به رنگ سفید است با رگه‌هایی از بنفش تا صورتی یا قرمز اما رنگ پوست ریشه‌ی این گیاه بستگی دارد به میزان نور خورشیدی که دریافت کرده‌است و معمولا به رنگ سفید است. این گیاه به طور کلی مخروطی شکل است اما گاهی اوقات نیز ممکن است گرد باشد. حداکثر وزن شلغم می‌تواند به ۱ کیلوگرم برسد. برگ‌های این گیاه طعم و مزه‌ای مانند خردل دارد در حالی که ریشه‌ی آن دارای طعمی زبان‌گز و ملایم با ته مزه‌ای تلخ و شیرین است. فصل اوج برداشت شلغم ماه‌های پاییز یا زمستان است.

برگ‌های سبزی که بالای ریشه‌ی قلمبه‌ی شلغم هستند به عنوان برگ شلغم شناخته شده‌است. این برگ‌ها را می‌توان به سالاد اضافه کرد یا تفت داد و به عنوان مخلفات غذا از آنها استفاده کرد. اگرچه ریشه‌ی شلغم به طور گسترده‌ای استفاده می‌‌شود، اما برگ‌های تازه‌ی آن بسیار مغذی‌تر هستند، و چندین برابر بیش‌تر از ریشه ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان دارند. روی هم رفته، این گیاه می‌تواند یک جایگزین مناسب برای سیب‌زمینی باشد چرا که تنها ۱/۳ آن کالری دارد. شلغم زرد چیزی بین شلغم و کلم برگ است، سایز بزرگ‌تری دارد، گردتر است، گوشت آن به رنگ زرد است و طعمی شیرین‌تر  دارد.
 

خواص شلغم برای سلامتی

مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، این گیاه کالری کمی دارد و از این رو، کاملا مغذی است. این گیاه برای حیوانات مزرعه و همچنین برای انسان استفاده می‌شود و انواعی از خواص درمانی را در بر دارد.
 
۱. از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.
این سبزی چلیپایی حاوی سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. حضور گلوکوزینولات جلوی سرطان را می‌گیرد و همچنین موجب کاهش اثر آن می‌شود. این مواد شیمیایی گیاهی طبیعی در هنگام هضم به دو ترکیب (یعنی ایندول و ایزوتیوسیانات) تجزیه می‌شوند. آنها به کبد کمک می‌کنند که سموم را پردازش کند، با تاثیرات سرطان‌زاها مبارزه می‌کنند و می‌توانند رشد سلول‌های تومور را مهار کنند. گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و همچنین روده‌ی بزرگ و سرطان رکتوم را کاهش دهد.
 
۲. سلامت قلب و عروق را ارتقاء می دهد.
یکی از خواص این گیاه این است که دارای خواص ضد التهابی فوق‌العاده‌ای است به این دلیل که مقدار زیادی ویتامین K دارد. این‌ها به پیشگیری از حملات قلبی، سکته‌ی قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. برگ‌های این گیاه با جذب مقدار بیش‌تری صفرا که کلسترول موجود در بدن را به طور کامل مصرف می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند. این امر منجر به کاهش کلسترول می‌شود. شلغم همچنین منبع بسیار خوبی از فولات است، که به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند.
 
۳. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌دهد.
شلغم منبع مهم کلسیم و پتاسیم است که برای رشد و استحکام استخوان‌ها، حیاتی هستند. مصرف منظم این گیاه مانع آسیب به مفاصل می‌شود، و خطر پوکی استخوان و بروز آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را کاهش می‌دهد. این گیاه همچنین منبع بسیار خوبی از کلسیم است، ماده‌ای معدنی که از تولید بافت همبند در بدن پشتیبانی می‌کند.
 
۴. تاثیر مثبتی روی سلامت ریه دارد.
مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار باعث کمبود ویتامین A، و منجر به التهاب ریه، آمفیزم و سایر مشکلات ریوی می‌شوند. یکی از خواص شلغم این است که ویتامین A موجود در شلغم با مقابله در برابر این کمبود، به حفظ سلامت ریه کمک می‌کند.
 
۵. به هضم غذا کمک می‌کند.
فیبر فراوان موجود در برگ شلغم از سیستم گوارشی بدن پشتیبانی می‌کند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که گلوکوزینولات همچنین ممکن است به معده برای پردازش باکتری‌هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.
 
۶. یکی از خواص شلغم عبارت است از جلوگیری از آترواسکلروزیس (تصلب شرایین).
وجود بیش از اندازه‌ی رادیکال‌های آزاد در بدن سبب اکسیداسیون کلسترول بد و تجمع پلاکت‌ها در بدن می‌شود، و در نتیجه منجر به بروز آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) می‌شود، اختلالی که به عروق خونی آسیب وارد می‌کند. ویتامین E، C و بتا کاروتن موجود در ریشه‌ی شلغم و برگ‌های آن آنتی‌اکسیدان‌هایی بسیار عالی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن هستند. یکی از خواص شلغم این است که مصرف منظم آن مانع از توسعه و پیشرفت این بیماری می‌شود.
 
۷. به درمان بیماری‌های شایع کمک می‌کند.
قدرت شفا‌بخشی شلغم در جلوگیری از بیماری‌های متعدد شایع مانند نداشتن اشتها و بواسیر مفید است. مصرف منظم این گیاه حتی می‌تواند سنگ کلیه را درمان کند، البته اگر خیلی کوچک باشد.
 
۸. برای کاهش وزن مفید است.
یکی از خواص شلغم این است که کالری کمی دارد و بنابراین، می‌تواند بخشی از یک برنامه‌ی موثر کاهش وزن باشد. از سوی دیگر فیبر بالای موجود در این گیاه سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند، وزن بدن را کنترل و از سلامتی و عملکرد روده‌ی بزرگ پشتیبانی می‌کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.