تمر هندی و خواص درمانی آن

تاکنون مطالعات زیادی در مورد خواص تمر هندی انجام شده است که می توان به کاهش التهاب بدن، تقویت بینایی، ارتقاء سلامت تنفسی، التیام بیماری های پوستی و بهبود سیستم گوارشی اشاره کرد. از فواید دیگر تمرهندی تسکین درد، بهبود سیستم ایمنی ،کم کردن تب، پایین آوردن کلسترول و درنتیجه تقویت سلامت قلبی، درمان توده، جلوگیری از سرطان و حفاظت از بدن در برابر انگل ها و کرم ها می باشد.
پنجشنبه، 25 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمر هندی و خواص درمانی آن
براساس مطالعات انجام شده ،تمرهندی می تواند در کاهش فشار خون و کلسترول موثر باشد.
 
چکیده : تاکنون مطالعات زیادی در مورد خواص تمر هندی انجام شده است که می توان به کاهش التهاب بدن، تقویت بینایی، ارتقاء سلامت تنفسی، التیام بیماری های پوستی و بهبود سیستم گوارشی اشاره کرد. از فواید دیگر تمرهندی تسکین درد، بهبود سیستم ایمنی ،کم کردن تب، پایین آوردن کلسترول و درنتیجه تقویت سلامت قلبی، درمان توده، جلوگیری از سرطان و حفاظت از بدن در برابر انگل ها و کرم ها می باشد.

تعداد کلمات 1303 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

تمر هندی و خواص درمانی آن

تمر هندی چیست؟

تمرهندی میوه خوشمزه،باطعم شور و شیرین است که کاربرد های زیادی در پزشکی و آشپزی دارد. درختچه ای متوسطی دارد که برگ های آن همیشه سبز است و میوه آن داخل پوسته ای باریک و قهوه ای رشد می کند و پوسته، خود درون یک پوشش سخت قرار دارد.داخل پوسته پالپ های چسبنده، گوشتی و آب داری است که میوه آن را تشکیل می دهد و مواد مغذی وطعم تمرهندی آنجاست. افراد بخاطر طعم شور و شیرینش سریع جذب می شوند یا موضع عادی  نسبت به آن دارند.
تمر هندی از خانواده فاباسیا است و نام علمی آن Tamarindus indica است.درخت تمر هندی بومی مناطق استوایی آفریقا بویژه سودان است اما در تمام مناطق استوایی دنیا این درخت را بخاطر طعم خاص و فوایدش می کارند.هزاران سال است که این درخت کاشته می شود و حدود پنج هزار سال پیش به آسیا ورود پیدا کرد. اما پانصد سال پیش بود که از طریق مکتشفان اسپانیایی تمر هندی به آمریکا وارد شد. آمریکای جنوبی و مکزیک بزرگترین مصرف کنندگان و تولید کنندگان تمر هندی در جهان اند.
تمرهندی را می توان بصورت خام خورد،  میوه رسیده را به دسر اضافه کرد و یا خشک کرد و پودر آن را بعنوان ادویه استفاده کرد. اغلب تمرهندی بصورت سس یا مربا استفاده می شود و حتی در برخی  نقاط دنیا از خشک شده آن شکلات درست می کنند. در آسیا و جنوب آمریکا یکی از ترکیبات رایج سوپ و خورشت محسوب می شود. حال باید به عوامل قرارگرفتن تمرهندی در بخش اصلی رژیم غذایی بپردازیم.
 

مواد مغذی تمر هندی

تمر هندی حاوی مواد مغذی است و کالا ارزشمندی در سراسر جهان محسوب می شود. از جمله خواص آن مقادیر بالای ویتامین C ، ویتامین E و ویتامین B ، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی است. ترکیبات ارگانیکزیادی وجود دارند که تمرهندی را عامل آنتی اکسیدان و ضد التهاب می سازد.
 

خواص تمر هندی

خواص تمر هندی برای سلامتی به شرح ذیل است:

تقویت سیستم گوارشی

فیبر موجود در تمرهندی از آن  یک ملین طبیعی ساخته است.  مصرف تمر هندی بعنوان میوه یا ادویه می تواند کارایی سیستم گوارشی را افزایش دهد و فیبر می تواند مدفوع را حجیم و حرکتش را از میان ماهیچه های روده  آسان کند.طبع تمرهندی صفرایی مزاج است و صفرا را تحریک به فعالیت می کند و هضم غذا سریع تر می شود.  فیبر هم ترشح اسید معده را تحریک و به افزایش سرعت هضم کمک می کند. همه این عوامل یعنی مواد راحت تر در سیستم هاضمه حرکت می کنند، و تمرهندی  ملین قوی برای افرادی که یبوست دارند، محسوب می شود. خیلی عجیب است که فیبر آن برای کاهش مدفوع شل نیز مفید است و طبق تحقیقات می تواند در درمان اسهال مزمن کارایی داشته باشد.
 

حفظ سلامت قلب

براساس مطالعات انجام شده ،تمرهندی می تواند در کاهش فشار خون و کلسترول موثر باشد. فیبر موجود در آن کلسترول LDL اضافی را از سرخرگ و سیاهرگ می گیرد و موجب کاهش کلسترول می شود. پتاسیم تمر هندی همانند منبسط کننده عمل می کند و استرس وارده بر سیستم قلبی عروقی را می کاهد و در نتیجه فشارخون کاهش می یابد.  تمر هندی میزان قابل توجهی ویتامین C دارد. ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است که می تواند اثر مخرب رادیکال های آزاد را کم کند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی اند که با بیماری های قلبی و خیلی از بیماری های مزمن ارتباط دارد.
 

بهبود جریان خون

تمرهندی منبع غنی آهن است و مصرف آن به تنهایی می تواند ۱۰ درصد از نیاز روانه تان را تامین کند.  تامین آهن در بدن بصورت طبیعی، تضمین کننده  تعداد کافی گلبول های قرمز در بدن می باشد. گلبول های قرمز مسئول اکسیژن رسانی به ماهیچه ها و ارگان های بدن برای عملکرد صحیح می باشند.  کمبود آهن منجر به آنمی می شود که علائم آن ضعف،خستگی،سردرد ، ناهنجاری های ذهنی و مشکلات گوارشی است. به فراوانی تمر هندی بخورید و بیماری آنمی را از خود دور کنید.
 

تقویت عملکرد سیستم عصبی

یکی از مهمترین ویتامین های موجود در تمر هندی گروه ویتامین B است. تیامین از مهمترین ویتامین های خانواده B است و به مقدار فراوان در تمر هندی وجود دارد. تیامین مسئول بهبود عملکرد سیستم عصبی است. همچنین به تقویت ماهیچه ها کمک می کند و موجب ارتقا فعالیت و قوی شدن بدن می گردد.
 

کاهش وزن

یکی از ترکیبات خاصی که از تمر هندی بشکل ادویه می توان گرفت هیدروکسی سیتریک اسید(HCA) است. HCA موجب مهار شدن آنزیم ذخیره کننده چربی بدن می شود و درنتیجه با کاهش وزن ارتباط دارد. علاوه بر آن، تمر هندی با افزایش سروتنین انتقال دهده عصبی اشتها را سرکوب می کند. تحقیقات در این خصوص در حال انجام است اما استفاده از آن در مکمل های کاهش وزن، نتایج امیدوار کننده ای بهمراه داشته است.
 

کنترل دیابت

بجز توقف افزایش وزن، مهار آنزیم آلفا آمیلاز مانع از جذب کربوهیدرات می شود.  رژیم غذایی با کربوهیدارت بالا احتمال  غیر قابل کنترل شدن میزان گلوکز و انسولین را زیاد می کند. تمر هندی می تواند این نوسانات را مانیتور و کنترل کند.
 

 ضد التهاب

روغن تمر هندی خاصیت ضد التهابی دارد . مصرف آن می تواند موجب کاهش درد زانو ، التهاب، آرتروز، روماتیسم و نقرس و سوزش چشم شود.یکی از شایع ترین بیماری های چشمی ورم ملتحمه یا همان چشم قرمز است. تمر هندی خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهاب دارد و بنابرین درمان گیاهی التهاب بشمار می رود.
 

تقویت سیستم ایمنی

مقادیر بالای ویتامین C و تاثیرات ضد اکسیدانی موجود در روغن اسانس تمر هندی موجب تقویت سیستم ایمنی و تضمین سلامت بلند مدت و در امان ماندن از عفونت های قارچی و انگلی می شود.  تمرهندی با از بین بردن کرم های معده در کودکان بویژه در مناطق استوایی که تمر هندی کشت می شود، ارتباط مستقیم دارد.
 

احتیاط

نگرانی اصلی راجع به تمرهندی ، قدرت آن در کاهش فشارخون و رقیق کردن خون است. اگر اتفاقی بیفتد؛ بند آوردن خونریزی دشوار می شود. اگر آسپرین یا سایر رقیق کننده های خون مصرف می کنید،مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
آشنایی با خواص تمر هندی
شربت تمر هندی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.