چگونه از مرغ عشق مراقبت کنیم؟ (بخش اول)

یکی از تفریحات سالم نگهداری و پرورش حیوانات خانگی است. یکی از محبوب ترین و زیباترین و در عین حال ارزانترین حیوانات خانگی، مرغ عشق ها هستند. در این مقاله که در 2 بخش تنظیم شده به برخی نکات در زمینه نگهداری و مراقبت از این پرندگان زیبا می پردازیم.
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه از مرغ عشق مراقبت کنیم؟ (بخش اول)

مقدمه

مرغ عشق ها پرنده هایی بسیار با مزه، با هوش و زیبا بوده که سالیان سال است به عنوان حیوانات خانگی در خانه ها نگهداری می شوند. در حقیقت می توان گفت پس از سگ ها و گربه ها، مرغ عشق ها سومین حیوان خانگی محسوب می شوند. این پرنده که زادگاه اصلی اش کشور استرالیاست، پرنده ای ارزان قیمت بوده که در محیط خانه با خوبی و خوشی زندگی می کند و حتی ممکن است بتواند چند کلمه ای نیز صحبت کند. اگر اولین بار است این حیوان خانگی زیبا را به خانه خود می آورید، ممکن است دوست داشته باشید نحوه صحیح مراقبت از آن را بدانید. پس با ما همراه باشید.
 

1. تهیه خانه مناسب

الف. یک قفس بزرگ تهیه کنید. پرنده ها برای بازی کردن و پریدن به یک مکان وسیع نیاز دارند. اگر سلامتی مرغ عشقتان برایتان اهمیت دارد، به فکر نور لانه شان نیز باشید. ابعاد قفس مرغ عشق باید حداقل با عمق 50 سانتی متر، بلندای 60 سانتیمتر و عرض 80 سانتی متر، باشد.
بنابراین بهتر است قفسی را انتخاب کنید که عرض آن از ارتفاعش بیشتر باشد. مرغ عشق بر خلاف برخی پرندگان به صورت افقی پرواز می کند. قفس های فلزی معمولاً جای کمی از خانه را اشغال کرده و از سویی قیمت مناسبی دارند. همانطور که در بالا گفته شد قفس مرغ عشق باید مستطیل باشد، پس از خریدن قفس های گرد خودداری کنید، زیرا در این قفس ها مرغ عشق نمی تواند به خوبی پرواز کرده و یا پرهای خود را باز کند. از سویی مرغ عشق ها در قفس های گرد احساس نا امنی می کنند، زیرا هیچ گوشه ای برای مخفی شدن وجود ندارد.
  • قفس باید به نحوی باشد که مرغ عشق بتواند به خوبی بال هایش را باز کرده و پرواز کند. پس قفس را با اسباب بازی، چوب و یا مرغ عشق های زیاد پر نکنید.
  • برای مرغ عشق های خود قفسی را انتخاب کنید که به آسانی قابل تمیز کردن باشد. آیا دستتان به راحتی وارد قفس می شود؟ آیا می توانید داخل قفس را با برس بشویید؟ یادتان باشد مرغ عشق ها هر 15 دقیقه یک بار مدفوع می کنند!
  • اگر می خواهید بیش از یک مرغ عشق نگهداری کنید، باید قفس بزرگتری تهیه کنید. 
 
ب. برای مرغ عشق ها وان حمام بخرید! هر چند که مرغ عشق ها زیاد مدفوع می کنند، اما دوست دارند همیشه تمیز بمانند. حتی مرغ عشق ها دوست دارند برای سرگرمی به زیر دوش آب بروند! برای تهیه یک وان حمام برای مرغ عشق خود به مغازه هایی که لوازم مخصوص پرنده ها را دارند مراجعه کرده و یک وان حمام مخصوص برای آن ها تهیه کنید. وان معمولاً دارای گیره هایی است که به میله های قفس متصل می شود و می توان آن را از بیرونِ قفس پر از آب نمود.
  • وان را خیلی از آب پر نکید تا در هنگام استحمام آب به داخل و بیرون قفس پاشیده نشود.
  • وان باید متناسب با اندازه مرغ عشق باشد تا بتواند بدنش را کاملاً خیس کند.
  • معمولاً مرغ عشق ها عاشق وان حمام بوده و از حمام کردن نهایت لذت را می برند، اما دقت کنید وانشان به قدری بزرگ نباشد که فضای قفس را زیاد اشغال کند.
  • اگر با یک آب پاش مرغ عشق ها را آب پاشی کنید، پس از آن با نوک هایشان به تمیز کردن خود خواهند پرداخت؛ اما باید بدانید این کار برای آن ها به اندازه وان حمام لذت بخش نیست. 
 
ج. تعدای اسباب بازی و چوب هایی با ضخامت، شکل و بافت های مختلف در قفس مرغ عشق قرار دهید. چوب های طبیعی در مقایسه با چوب های پلاستیکی، بسیار بهتر هستند. مراقب باشید چوب ها محکم باشند تا مرغ عشق هایتان آسیبی نبینند.
  • اسباب بازی های متنوعی برای مرغ عشق ها وجود دارد. که از جمله آن ها می توان به نردبان، زنگ، توپ و غیره اشاره کرد. این اسباب بازی ها قفس را برای مرغ عشق ها جذاب خواهند کرد.
  • حتماً اطمینان یابید چوب ها برای سلامت مرغ عشق ها مضر نیستند. مثلاً چوب درخت اکالیپتوس، برای این کار مناسب است.
  • از گیاهان رده پرونوس استفاده نکنید زیرا که ممکن است حاوی گلیکوزید های سیانوژنیک باشد که برای مرغ عشق ها خطرناک است. همچنین از چوب گیاه بلوط استفاده نکنید چرا که حاوی جوهر مازو یا تانین است. هر چند که ممکن هیچ کدام از آن ها باعث مرگ پرندگان نشوند، اما بهتر است همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید.
  • سعی کنید در قفس مرغ عشق ها اسباب بازی و چوب زیادی قرار ندهید. 2 تا 3 اسباب بازی مختلف برای یک قفس کافی است، زیرا با قرار دادن تعداد زیادی اسباب بازی، قفس شلوغ شده و مرغ عشق از این شلوغی حس خوبی نخواهد داشت.
  • گذاشتن اسباب برای برای تحریک ذهنی مرغ عشق ها ضروری است؛ اگر در قفس آن ها هیچ نوع اسباب بازی نباشد، حوصله شان سر رفته و ممکن است به کندن پرهای خود و یا دیگر مرغ عشق ها بپردازند.

د. مرغ عشق را در یک اتاق مناسب بگذارید. سعی کنید مرغ عشق ها را در یک اتاق نسبتا گرم بگذارید. اتاق مرغ عشق باید دمای نسبتاً ثابتی داشته باشد و دارای نوسان دمایی نباشد. مرغ عشق ها نور را دوست دارند، بنابراین گذاشتن مرغ عشق ها در یک اتاق پر نور و روشن موجب شادی و نشاط بیشتر آن ها خواهد شد. سعی کنید مرغ عشق ها را در اتاقی قرار دهید که محل رفت و آمد و نشستن خودتان باشد تا آن ها با مشاهده فعالیت های اعضاء خانواده، سرگرم شده و احساس تنهایی نکنند. قرار دادن آن ها در یک اتاق بدون رفت و آمد موجب می شود مرغ عشق ها به انسان خو نگرفته و با دیدن آن ها بترسند.
  • از قرار دادن قفس مرغ عشق در مقابل پنجره ای که نور خورشید به صورت مستقیم به آن می تابد اجتناب کنید. همچنین از قرار دادن مرغ عشق در مقابلِ در و یا پنجره باز خودداری کنید. زیرا آفتاب زیاد و یا سرما می توانند به مرغ عشق ها آسیب رسانده و یا حتی موجب مرگ آن ها شوند.
ادامه دارد...

منبع: سایت ویکی هاو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما