آیا داشتن یک حیوان خانگی استرس را کاهش می‌دهد؟

حیوانات خانگی عاملی برای احساس خوب هستند که می‌توانند استرس را کاهش دهند، روحیه شما را بالا ببرند و کلاً می‌توانند به حس خوب بودن انسان بیافزایند.
شنبه، 4 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا داشتن یک حیوان خانگی استرس را کاهش می‌دهد؟

آیا داشتن یک حیوان خانگی استرس را کاهش می‌دهد؟
 

 

مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

حیوانات خانگی عاملی برای احساس خوب هستند که می‌توانند استرس را کاهش دهند، روحیه شما را بالا ببرند و کلاً می‌توانند به حس خوب بودن انسان بیافزایند.

آیا می‌دانستید؟!

حیوانات خانگی می توانند اضطراب را کاهش دهند و توانایی‌های اجتماعی کودکان مبتلا به خودگرایی (اوتیسم) را بهبود ببخشند.
آیا داشتن حیوان دست آموز می‌تواند از فشار استرس بکاهد؟ بله – البته برای اینکه از نظر ذهنی سالم‌تر باشیم چه راه بهتری از نگهداری از یک حیوان خانگی.
حیوانات خانگی همواره منبع شادی برای خیلی‌ها بوده‌اند. حضور آنها می‌تواند آرامش بخش باشد و تنهایی را دور کند و البته استرس را کم کند.

چگونه نگهداری از یک حیوان می‌تواند استرس را کاهش دهد

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که حیوان خانگی دارند بهتر از دیگران آماده برخورد با استرس هستند. عشق و مهربانی که ما از یک حیوان دست‌آموز دریافت می‌کنیم می‌تواند اساسا تاثیر منفی استرس در سلامتی ما را کم کند یک پاسخ آرام به اثرات روانشناختی و کاهش احساس منفی استرس می تواند یکی از مهمترین مزایای نگهداری از حیوانات باشد.
بازی کردن با یک حیوان منبع عظیمی از آرامش است و افزایش فعالیت سروتونین در مغز را نشان داده است. سروتونین به عنوان هورمون شادی شناخته می‌شود لذا افزایش سطح آن می تواند احساس خوب بودن را افزایش دهد.
مطالعات همچنین نشان داده‌اند قراردادن سرتان روی پشم‌های حیوان به مدت چند دقیقه منجر به ترشح هورمون‌های "احساس خوب" شامل اکسی توسی، پرولاکتین و دوپامین می شود. اکسی توسین از میزان کورتیسول، هورمونی که هنگام اضطراب ترشح می‌شود، می‌کاهد. بدون شک فعل و انفعال با یک حیوان می تواند یک احساس آرامش و آسودگی به انسان القا کند.
فشار خون بالا، یکی از متداول‌ترین اثرات جانبی زندگی استرس زای امروز، می‌تواند با ارتباط با حیوانات کنترل شود. مطالعات نشان می‌دهند که داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند به بی‌اثر کردن فشار خون ناشی از استرس کمک کند. مطالعه‌ای که در سال 2001 انجام شد نشان می دهد در زمان استرس بیماران با فشار خون بالا که صاحب حیوان دست‌آموز بودند در کنترل استرس بهتر از کسانی عمل کردند که صاحب حیوانی نبودند.
داشتن یک شغل استرس‌زا یکی از عوامل اصلی دخیل در افزایش سطح کلسترول است. با این وجود محققان اعلام کرده‌اند بازی با حیوانات پس از بازگشت از محل کار می‌تواند علاج طبیعی برای کاهش سطح کلسترول بالا، در پاسخ به استرس، باشد.
براساس اظهارات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها داشتن حیوانات خانگی می تواند برای قلب، با کاهش میزان کلسترول و تری‌گلیسرید مفید باشد.
بدون تردید داشتن یک حیوان احتمال وقوع سکته قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این بیماران می توانند زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تری داشته باشند.
همچنین یک مطالعه اخیر نشان داده است با داشتن حیوان خانگی افراد تمایل به شاد بودن، اجتماعی بودن، کمتر تنها بودن و خودباوری بالایی دارند.
حمایت عاطفی که توسط حیوانات فراهم می شود یک تاثیر روانشناختی مثبت در احساس شادی فرد دارد. بازی با حیوانات روحیه را بالا می‌برد که می‌تواند در کاهش استرس دخیل باشد.
گذراندن اوقاتی با حیوانات به واسطه ترشح هورمون‌های شادی احساس خوبی به فرد می‌دهد. بنابراین حیوانات می توانند به عنوان بالابرندگان روحیه عمل کنند که می تواند کمک شایانی به افراد افسرده داشته باشد.
در واقع داشتن حیوان خانگی می‌تواند نقش مثبتی در سلامتی ذهن شما داشته باشد. داشتن یک حیوان یک روش موثر برای غلبه بر استرس است. پیوندی که شما با حیوانتان برقرار می‌کنید و محبت بی‌قید و شرطی که از آنها دریافت می‌کنید زندگی را ‌غنی‌تر می‌کند.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.