چگونه برنامه ریزی خود را عملی کنم؟

ممکن است از آن دسته افرادی باشید که می‌خواستند کسب و کاری راه بیندازید، و برنامه‌ریزی هم کردند اما هرگز به جایی نرسیدند. یکی از علل اصلی آن عدم مهارت عملی کردن برنامه ریزی بوده است.
چهارشنبه، 29 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه برنامه ریزی خود را عملی کنم؟
اگر شما یکی از آن دسته از افرادی هستید که برنامه های انجام نشده ای در زندگی خود داشته اید که مشتاقانه دنبال آن بودید و آن را در نیمه راه رها کردید، احتمالاً اشتباهات رایجی را مرتکب شده اید که در وهله اول منجر به شکست شما شده است.

به خاطر داشته باشید که داشتن یک کار نیمه تمام در زندگی شما تأثیر بدی بر روحیه شما دارد؛ برای مثال، ممکن است دیگران شما را تنبل خطاب کنند یا فکر کنید که نمی توانید کاری را انجام دهید و بنابراین دنبال رویاهای خود نمی روید.

اما اگر یکی از کارهای نیمه تمام را تمام کنید یا کار جدیدی را که شروع کرده اید تمام کنید. شما بدون شک از ارزشمند بودن احساس رضایت خواهید کرد.

برنامه ریزی چیزی است که اکثر ما در آن مهارت داریم، اما افراد کمی می توانند به برنامه های خود پایبند باشند.

در واقع، اکثر ما خوب برنامه ریزی می کنیم، اما در عمل کار خوبی انجام نمی دهیم، زیرا دوست نداریم سخت کار کنیم و بیشتر به دنبال چیزهای سرگرم کننده باشیم. حالا چه کاری انجام بدهیم تا برنامه ریزی خودمان را عملی کنیم؟ با راسخون همراه باشید:
 

9 روشی که شما را به برنامه ریزی تان پایبند می کند

فقط شروع کن

شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما وقتی برنامه ریزی می کنید و چن هفته ای به طور کامل آن را انجام می دهید، اعتماد به نفس عجیبی خواهید داشت. آنقدر که دیگر حاضر نیستید ساده ترین کارها را بدون برنامه ریزی انجام دهید. پس در انجام برنامه ریزی تان ممارست داشته باشید تا در شما این کار نهادینه شود.

طبیعی است که وقتی می بینید روزتان منظم و برنامه ریزی شده است، همه چیز به طور منظم انجام می شود، به همه چیزهایی که برنامه ریزی کرده اید دست پیدا کرده اید،  از برنامه ریزی کوتاه نمی آیید و ادامه اش می دهید.

می توان گفت برنامه ریزی در ابتدا کمی مشکل است، اما وقتی شروع کردید، شک نکنید که اتفاقات خوبی پشت سر هم برای شما خواهد افتاد.
 

یک چک لیست برای خود تهیه کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای برنامه‌ریزی از قبل، استفاده از چک لیست و نوع خاصی از برنامه است که شما را به وظایف روزانه‌تان نزدیک‌تر می‌کند. چون وقتی کارتان را می نویسید به نوعی به ذهن خود هشدار می دهید که باید انجام شود و انجام شده است.

اگر دقت کرده باشید، بسیاری از افراد موفق در جهان به این موضوع اشاره کرده اند که نوشتن برنامه ها و اهداف شما شانس شما را برای دستیابی به آنها افزایش می دهد.

وقتی می گوییم چک لیست یا میز برنامه ریزی به این معنی است که ابتدا باید تمام وظایف خود را به خوبی فهرست کنید و یک کادر جلوی آن ها قرار دهید و سپس در مرحله بعد هر کاری را که انجام داده اید در کادر روبروی آن بررسی کنید. با این کار مغز شما اهمیت مسئله را به خوبی درک می کند و تمام تلاش خود را برای انجام برنامه ریزی به کار می گیرد و احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

برای داشتن یک برنامه ریزی اصولی باید یک چک لیست برای خود تهیه کنید، این چک لیست می تواند دفترچه یادداشت، بروشور، اپلیکیشن to do یا هر اپلیکیشن مناسب دیگری باشد.

اگر بخواهیم در مورد عملکرد چک لیست صحبت کنیم، باید گفت که دقت فرد را افزایش می دهد، می تواند از اشتباهات رایج قابل پیشگیری جلوگیری کند و با برنامه ریزی فرد را به عادت های خوب سوق دهد.

در واقع با چک لیست می توانید تمام مراحلی را که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید پیگیری کنید. به این ترتیب استرس خود را کاهش می دهید و با برنامه ریزی و محاسبه پیش می روید.
 

طبق ماتریس آیزنهاور عمل کنید

کارهایی را که می خواهید انجام دهید بر اساس اولویت، فوریت و اهمیت رتبه بندی کنید. بهترین زمان را برای مهم ترین چیزها تعیین کنید. در این صورت اگر زمان کمی دارید یا به هر دلیلی نمی توانید به تمام اهداف و وظایف خود برسید، حتما به اهداف و برنامه های اصلی برسید.

راه های زیادی برای اولویت بندی وجود دارد که می تواند در اجرای یک برنامه یا روال روزانه بسیار موثر باشد. به این ترتیب ابتدا وظایف خود را فهرست کرده و سپس آنها را به ترتیب اهمیت اولویت بندی می کنید.

یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار استفاده از ماتریس آیزنهاور است. این ماتریس 4 نوع کار در زندگی افراد را طبقه بندی می کند و می گوید که بهتر است برنامه ریزی بر اساس این دسته بندی اولویت بندی شود:

1. مهم و فوری: کارهایی که باید خیلی سریع انجام شوند و از اهمیت بالایی نیز برخوردارند.

2. مهم اما نه فوری: این باید انجام شود، اما ممکن است چند روز به تعویق بیفتد.

3. غیر مهم و فوری: برخی از کارهای دیگر خیلی مهم نیستند اما باید به موقع انجام شوند.

4. نه مهم و نه فوری: البته دسته آخر وظیفه خاصی دارد و نیاز چندانی به انجام آن نیست.

اگر برنامه ریزی روزانه خود را بر اساس این ماتریس طبقه بندی کنید، حتما گام بلندی در راستای اجرای آن برداشته اید و می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. زیرا اگر کارهای اولویت دار به خوبی انجام شوند، سایر کارها روتین خواهند بود و انجام آنها نیاز به تلاش زیادی نخواهد داشت.

البته به خاطر داشته باشید که افراد موفق کسانی هستند که مطلقاً هیچ کار مهم و فوری ندارند! زیرا قبلاً آن را به عنوان مهم و نه فوری در برنامه های خود گنجانده اند و با این کار روز به روز راه خود را به سوی موفقیت هموار کرده اند. البته پیشنهاد می کنم از مقاله اولویت بازدید کنید. راه حل های عالی ذکر شده در این مقاله چه مزایا و معایبی دارند؟
 

هدف شفاف و دقیق مشخص کنید

به جای نوشتن به طور کلی، برنامه خود را واضح بنویسید. اگر دانشجو هستید، نوشتن «مطالعه» به تنهایی کافی نیست و اشتباه است. شما تصمیم می گیرید که کدام درس را برای چه مدت مطالعه کنید. یا مثلاً «ورزش» صحیح نیست. باید مشخص کنید که کجا تمرین می‌کنید، نوع حرکاتی که استفاده می‌کنید و چقدر زمان صرف آن می‌کنید. این امر سرعت اجرای برنامه را تا حد زیادی افزایش می دهد.
 

در دام وسوسه نیفتید

عوامل وسوسه انگیز همه جا هستند. وقتی رژیم دارید، غذای خوشمزه از یخچال بیرون می آید و وقتی تصمیم می گیرید شب زود بخوابید،  وسوسه فیلم شما را از خوابیدن باز می دارد. یا باید پروژه کاری تان را ارسال کنید اما دائماً تلفن را برمی دارید و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به سر می برید.

اگر به وسوسه ها نگاه کنیم تا حدودی ناخوشایند هستند، اما پاسخی که از روی عادت به این وسوسه ها می دهیم مهمتر و مؤثرتر از خود وسوسه هاست، اگر در زندگی خود با عادت هایی دست و پنجه نرم می کنید که کارهایتان را به تعویق می اندازند، سعی کنید متعهد به برنامه باشید و آنها را نادیده بگیرید.
 

تسلیم نشوید

ممکن است در روزهای اولیه یا حتی هفته های اولیه آن طور که انتظار دارید به برنامه خود نرسید، اما این کاملا طبیعی است، زیرا برنامه ریزی و تمرین آن یک مهارت است و زمان، تمرین و تکرار نیاز دارد، بنابراین اگر متوجه شدید که برنامه شما درست نیست، ناامید نشوید و آن را کنار نگذارید. برنامه ریزی را تا زمانی که این مهارت را یاد نگیرید ادامه دهید و به اهداف خود ادامه دهید.

حتی اگر فقط 10 درصد از کاری را که در یک روز برنامه ریزی کرده اید انجام دادید، برای روز بعد برنامه ریزی کنید و از ایده آل گرایی دست بکشید.
 

برای استراحت و تفریح ​​نیز برنامه ریزی کنید

نباید انتظار داشته باشیم که مثل یک ربات کار کنیم و زندگی خشک و بی روح داشته باشیم و بهترین نتیجه را بگیریم!

اگر بپذیریم که اوقات فراغت یک نیاز مهم در زندگی انسان است و می تواند تأثیر مثبتی بر سایر فعالیت های انسان مانند کار و روابط اجتماعی داشته باشد، لزوم برنامه ریزی برای آن کاملاً روشن می شود.

علاوه بر این کارکرد افراد در هنگامی که در کنار برنامه ریزی روزانه برای کار یا درس، برنامه ریزی برای تفریح هم دارند، بهتر خواهد بود.
 

انعطاف پذیر باشد

قابل تغییر قرار دادن برنامه، یعنی کاری کنیم که اگر به هر دلیلی نتوانستیم یکی از برنامه های آن را انجام دهیم، تداخلی بین برنامه ریزی کاری آن روز پیش نیاید. به عبارت دیگر کاری کنیم که انجام ندادن یکی از کارها، مانعی برای انجام دادن سایر کارها نباشد.

چون بالأخره ممکن است مشکلی پیش بیاید و نتوانیم آن کار را انجام دهیم و اگر برنامه انعطاف پذیری نداشته باشیم، کل روزمان رو به بطالت خواهد رفت. پس برنامه تان را طوری بنویسید که انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد.
 
اتفاقات غیر قابل پیش بینی مثل بیماری، مهمان ناخوانده و غیره می‌باشد که با پیش بینی زمانی برای این اتفاقات در برنامه خود، به برنامه اصلی خود صدمه نمی‌زنید. باید توجه داشته باشید که همیشه به برنامه اصلی خود پای بند بمانید.

 

بازخورد دریافت کنید و برنامه را بررسی کنید

پس از اجرا، فعالیت های انجام شده را ارزیابی کنید تا میزان دستیابی به اهداف و میزان شکست برنامه مشخص شود. این مرحله که بازخورد نام دارد، این فرصت را به شما می دهد تا علل احتمالی شکست را شناسایی کرده و از تکرار آن در برنامه جلوگیری کنید.


سخن پایانی
به جز این مواردی که ذکر شد اشتباهات رایج دیگری وجود دارد که نمی توانید به برنامه ریزی خود پایبند باشید. بسیاری از موانع مثل ترس، عدم عزت نفس، بیماری و غیره هم می توانند در این امر دخیل باشند. ولی آنچه که مهم است این است که بتوانید راه حل مشکل را پیدا کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.