چگونه از مرغ عشق مراقبت کنیم؟ (بخش دوم)

مرغ عشق که در حقیقت نوعی طوطی کوچک محسوب می شود، سالیان سال است که به عنوان یک حیوان خانگی در خانه های مردمان بسیاری از کشورهای دنیا یافت می شود. در بخش اول این مقاله به برخی نکات در زمینه نگهداری از مرغ عشق پرداختیم. در این بخش نیز نکات دیگری را ذکر می کنیم.
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه از مرغ عشق مراقبت کنیم؟ (بخش دوم)

2. نگهداری و مراقبت صحیح

الف. غذا دادن. غذای مناسب برای مرغ عشق ها عبارت است از ترکیبی از برخی دانه ها مانند ارزن و بذر کتان، میوه جات و سبزیجات تازه. با مراجعه به مغازه های پرنده فروشی و یا مغازه هایی که فقط اقدام به فروش غذای پرندگان می کنند، می توانید غذای مخصوص مرغ عشق خود را تهیه کنید. مرغ عشق ها معمولاً برگ گیاه گشنیز و دیگر سبزی ها را دوست دارند. رژیم غذایی که تنها شامل دانه هایی مانند ارزن و تخم کتان باشد ممکن است سبب مشکلاتی همچون چاقی گردد.
  • هرگز به مرغ عشق خود آواکادو، شکلات، پیاز، سیر، کافئین، الکل و یا هله هوله هایی همچون چیپس و پفک ندهید.  
  • مطمئن شوید که مرغ عشق ها همیشه آب کافی برای نوشیدن دارند. سعی کنید روزانه آب مرغ عشق ها را عوض کنید تا از رشد باکتری در آب جلوگیری شود.
  • در قفس مرغ عشق یک تکه کف دریا قرار دهید. کف دریا منبعی خوب برای دریافت کلسیم طبیعی مورد نیاز مرغ عشق محسوب می شود. ممکن است برخی توصیه کنند به آب مرغ عشق ها مولتی ویتامین و مواد معدنی مایع اضافه کنید، اما اگر به اندازه کافی به آن ها میوه و سبزی تازه بدهید، نیازی به چنین مکمل هایی نخواهد بود.
 
ب. حداقل هفته ای یک بار قفس مرغ عشق را تمیز کنید. تمیز کردن قفس مرغ عشق ها موجب پیشگیری از بیماری های میکروبی می گردد. برای نظافت قفس مرغ عشق ها از یک مایع ظرفشویی بسیار ملایم استفاده کنید و سعی کنید از هیچ شوینده ی دیگری استفاده ننمایید، چرا که ممکن است برای مرغ عشق هایتان ضرر داشته و به آن ها آسیب برساند.
 
ج. محیط را برای خوابیدن مرغ عشق آماده کنید. وقتی زمان خوابِ مرغ عشق فرا رسید، اگر خودتان هنوز بیدارید سعی کنید چیزی مانند یک حوله بزرگ و یا پتو را روی قفس مرغ عشق ها بیاندازید. مراقب باشید که راهی برای رفت و آمد هوا بگذارید تا مرغ عشق هایتان خفه نشوند! از سویی مراقب باشید ناخن های مرغ عشق در پتو گیر نکنند.
همچنین وقتی خانه خیلی شلوغ است قرار دادن پتو بر روی قفس می تواند تا حدود زیادی از صدا بکاهد. همچنین پتو می تواند قفس مرغ عشق ها را گرم نگه دارد.
اگر احساس می کنید مرغ عشق از تاریکی می ترسد، شب ها وقتی تمام لامپ ها را خاموش می کنید، چراغ خوابی برای مرغ عشقتان روشن کنید. اگر مرغ عشق بترسد ممکن است پرواز کرده و خود را به در و دیوار قفس کوبیده و به خودش آسیب برساند.
 
د. مراقب سلامتی مرغ عشقتان باشید. حداقل سالی یک بار مرغ عشق خود را برای انجام چک آپ به یک دامپزشک نشان دهید. اگر مرغ عشقتان رفتارهای غیر معمول از خود نشان می دهد و یا تغییر خاصی در وضعیت جسمی اش مشاهده کردید، هر چه سریع تر به یک دامپزشک مراجعه کنید.
  • برخی علائمی که باید با مشاهده آن ها به دامپزشک مراجعه کنید عبارتند از: تنفس غیر طبیعی، ترشح از چشم و یا منقار، رفتارهای غیر معمول و کاهش وزن.


3. نحوه برخورد با مرغ عشقی که تازه خریده اید.

الف. مطمئن باشید که مرغ عشقِ تازه از راه رسیده، در خانه جدیدش راحت است. باید به مرغ عشق فرصت دهید تا به خانه جدیدش عادت کند. این فرآیند حداقل 3 تا 4 روز طول می کشد.
  • به قفس مرغ عشق نزدیک شوید و خیلی آرام با او حرف بزنید، اما سعی نکیند آن را با دست بگیرید. با این کار مرغ عشق در عرض چند روز و یا حداکثر چند هفته به شما عادت خواهد کرد.
  • اگر مرغ عشق های دیگری نیز دارید، سعی کنید مرغ عشق تازه وارد را به مدت چهار هفته در قفسی دیگر و دور از بقیه مرغ عشق ها نگهداری کنید. وقتی اطمینان پیدا کردید مرغ عشق جدید بیماری خاصی ندارد، قفس را نزدیک دیگر مرغ عشق ها برده ولی باز هم آن را در داخل قفس بقیه مرغ عشق ها نگذارید. مرغ عشق جدیدتان آرام آرام با دوستان جدید خود آشنا شده و با آن ها خو خواهد گرفت.
  • از سر و صدای زیاد و جیغ زدن خودداری کنید. در غیر این صورت احتمالاً مرغ عشقتان دچار استرس خواهد شد.
  • برای مرغ عشق جدید خود نامی انتخاب کنید. نامش را مرتب صدا کنید، خصوصاً در هنگام غذا دادن، تا کم کم به اسم جدیدش عادت کند.
 
ب. او را کم کم با اعضای خانواده آشنا کنید. اگر مرغ عشق در مدت کوتاهی با تعداد زیادی آدم جدید روبرو شود، ممکن است دستپاچه شده و دچار استرس شود. پس سعی کنید ابتدا مرغ عشق جدید را مدتی دور از افراد خانواده نگهداری کنید و سپس از آن ها بخواهید به نوبت پیش مرغ عشق رفته و نامش را صدا کنند. همچنین از اعضای خانواده خود بخواهید به نوبت به مرغ عشق غذا داده تا به آن ها نیز عادت کند.
  • اگر حیوان دیگری خصوصاً گربه یا سگ در خانه دارید، خیلی مراقب باشید. گربه ها و سگ ها طبیعتاً حیوانات وحشی و شکارچی ای هستند و ممکن است مرغ عشق ها را طعمه ای مناسب برای یک وعده غذایی خود بیابند. به هیچ وجه اجازه ندهید حتی برای یک لحظه هم که شده گربه یا سگتان وارد اتاق مرغ عشق ها شوند، چرا که مرغ عشق ها با دیدن آن ها دچار استرس خواهند شد. همچنین پارس کردن سگ حتی اگر در اتاق دیگری باشد، ممکن است مرغ عشق ها را به شدت بترساند.
  • همچنین مراقب بچه ها باشید که با مرغ عشق ها به خوبی رفتار کرده و آن ها را اذیت نکنند. ممکن است بچه ها با دیدن مرغ عشق ها به شدت هیجان زده شوند. سعی کنید بچه ها را با مرغ عشق ها تنها نگذارید و اجازه ندهید به قفس ضربه زده و یا مرغ عشق ها را با دست بگیرند.
 
ج. سعی کنید اعتماد مرغ عشق را به خود جلب کنید. پس از چند روز دستتان را داخل قفس کرده و سعی کنید مرغ عشق را به آرامی روی دست خود قرار دهید. در اوایل فقط همین کار را کرده و از حرکت دادن دستتان خودداری کنید. این کار را به مدت چند روز انجام دهید تا مرغ عشق به شما عادت کند. پس از آن کم کم با دست به او غذا بدهید، اجازه دهید بر روی انگشتتان بنشیند و در نهایت پس از چند هفته که به شما عادت کرد او را از قفس بیرون آورید.
توجه کنید که در اوایل، زیاد به مرغ عشق دست نزنید تا کم کم به شما عادت کند. همچنین با عشق و محبت با مرغ عشق های خود رفتار کنید چرا که مرغ عشق ها نرمی و  مهربانی را از رفتار شما درک کرده و زودتر به شما خو خواهند گرفت.

منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.