معیارهای انتخاب همسر

انتخاب همسر، انتخاب یک شریک دائمی در تمام امور زندگی است؛ برکات و فواید انتخاب شایسته و با معیارهای صحیح در این مرحله به همان اندازه فراوان است که زیان‌ها و خسارت‌های ناشی از انتخاب عجولانه و بر اساس ملاک‌های غلط، یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که چه معیارهایی را برای انتخاب همسر در نظر بگیریم؟ این مقاله درباره معیارهای انتخاب همسر به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب صحیحی داشته باشید.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معیارهای انتخاب همسر
یکی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر اصالت خانوادگی است. در بیشتر ادیان ها اصالت و تربیت خانوادگی پایه و اساس انتخاب همسر است.
 

مقدمه

یکی از چهار اتفاق مهم زندگی ازدواج است. پس بسیار مهم است که در مورد ازدواج وسواس به خرج دهید و با دقت و با مطالعه زیاد معیارهای انتخاب همسر خود را انتخاب کنید. بهتر است قبل از ازدواج حتما با یک متخصص مشورت کنید زیرا با تغییر شرایط زندگی و مشکلات کنونی نیاز است که شما به خوبی آگاه باشید. مشاوران در ابتدا به شما توصیه خواهند کرد که در ازدواج عجله نکنید و این کار را مرحله به مرحله بررسی کنید. اگر تمام موارد عقلانی را بررسی کردید و مورد مناسب را پیدا کردید ولی خانواده ها سخت گیری کردند سعی کنید از مشاوره خانواده کمک بگیرید. این مقاله درباره معیارهای انتخاب همسر به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب صحیحی داشته باشید.
 

معیارهای انتخاب همسر

این معیارها براساس نوع فرهنگ و شخصیت هر فرد متفاوت است. ما این معیارها را براساس فرهنگ جامعه اسلامی نام می بریم:
 
اصالت خانوادگی
یکی از مهمترین معیارهای انتخاب همسر اصالت خانوادگی است. در بیشتر ادیان ها اصالت و تربیت خانوادگی پایه و اساس انتخاب همسر است زیرا همسر اصیل می تواند نسل بعد را با شرافت و با اخلاق تربیت کند. اگر همسر اصالت خانوادگی نداشته باشد بدون شک نمی تواند نسلی موفق تربیت کند. خانواده را می توان به درختی تشبیه کرد که فرزندان آن خانواده شاخ و برگ و میوه های آن هستند. شکی نیست برگ ها و شاخه های آن از ریشه درخت تغذیه می کنند. پدر و مادر الگوی فرزندان خود هستند و بعضی از خصوصیات خود را از آنها به ارث می برند. شرایط تربیت و محیطی که فرزند در آن تربیت می شود یکی از مهمترین نکته اساسی در شخصیت آنهاست.
 
اخلاق خوب و شایسته
معیار مهم بعدی که حتما باید در انتخاب همسر به آن دقت کنید خوش خلق بودن همسر است. منظور از اخلاق خوب و شایسته  او می شوید که سعی می کنید از صفات او الگو برداری کنید. این معیار باید کاملا بررسی شود و اینکه از کجا بفهمید که همسرتان خوش خلق است این است که تعداد جلسات صحبت کردن را بیشتر کنید و یا اینکه به همراه همسر و خانواده اش به یک سفر بروید.
 
سلامت جسم و روان
یکی دیگر از معیارهای انتخاب همسر داشتن سلامت جسم و روان است. بعضی بیماری ها و نواقص جسمی در زندگی مشترک بسیار تاثیر گذار است و با معالجه نیز درمان نمی شوند. عزیزان در جلسه خواستگاری سعی کنند مشکلات و بیماری های خود با صراحت بیان کنند زیرا اگر بعد از ازدواج همسرتان متوجه این نواقص شود هم زندگی را برای او سخت خواهید کرد هم برای خودتان. منظور این نیست که کسانی که نواقص و معلولیت دارند نمی توانند ازدواج کنند خیر، بلکه باید با کسی ازدواج کنند که این نقص آنها را بپذیرد و با شناختی جامع از شما زندگی را شروع کند. نگفتن این نواقص خیانت به او و به خودتان خواهد بود و لطمه ای سنگین به زندگی تان وارد خواهد شد.
 
تناسب فرهنگی
تناسب فرهنگی نیز جزء معیارهای انتخاب همسر است. برای داشتن یک زندگی هدفمند بهتر است خانواده دو طرف و همچنین همسران از لحاظ فرهنگی با هم تناسب داشته باشند تا همدیگر را بهتر درک کنند.
 
تناسب اقتصادی
تجربه نشان داده ازدواج با کسی که هم شان شماست باعث توافق در زندگی می شود. متاسفانه امروزه بسیاری از اختلاف ها میان زن و شوهر به این دلیل است که پسر یا خانواده پسر پولدار است و دختر سطح مالی پایینی دارد و یا بالعکس. اگر کسی از لحاظ مالی فقیر باشد و همسرش پولدار، به هیچ نحوی نمی تواند رضایت همسر خود را جلب کند. مگر اینکه همسرش همه جوره عاشقش شود و یا خانواده او از لحاظ  فرهنگی در درجه بسیار بالایی باشد که بی پولی او را نادیده بگیرند و گذشت کنند. پس روی این مورد هم تاکید کنید.
 
داشتن ظاهری معقول و خوب
یکی دیگر از معیارهای انتخاب همسر زیبایی است. اگر همسرتان معیارهای بالا را داشت خیالتان راحت باشد که می توانید یک زندگی ساده داشته باشید اما برای بعضی افراد زیبایی مهم است. زیبایی معیار ضروری نیست و دو نفر باید همدیگر را پسند کنند. شاید یکی از زوجین ظاهر زیبایی نداشته باشد اما به چشم همسرش زیباست.

اما در کل بهتر است این معیار را مد نظر قرار دهید زیرا گاهی در زندگی پیش می آید که ممکن است حسرت زیبایی دیگران را بخورید و به خود بگویید کاش همسرم هم اینگونه بود و یا ظاهری معقول تر داشت. تناسب در زیبایی به این دلیل مهم است. یک درصد این احتمال را بدهید که چند سال بعد خدای نکرده به دلیل نقصی در ظاهر همسرتان به شما خیانت کند زیرا شما را در شان خود نمی داند. جذابیت دو طرف باید به گونه ای باشد که دو طرف از هم سیر نشوند.
 
تناسب سنی
یکی از معیار های انتخاب همسر، تناسب سنی است. می دانید که در ازدواج اینگونه رایج است که مرد باید از زن بزرگتر باشد. زیرا در فرهنگ ما معمولا مرد بعد از مشورت با زن تصمیم نهایی را می گیرد. مگر در شرایط استثنایی که می تواند از اختلاف سن نیز صرف نظر کرد. در ازدواج موفق بلوغ سنی نیز در کنار بلوغ جنسی مهم است.
 
هماهنگی جنسی
زوجین باید از لحاظ جنسی نیز با هم تناسب داشته باشند. متاسفانه در فرهنگ ما زیاد به این مساله اهمیت داده نمی شود. در صورت مشخص نشدن شرایط جنسی دو طرف احتمال بسیار زیاد زوجین در زندگی دچار مشکل خواهند شد. امروزه بعد از مشکلات اقتصادی، مشکلات جنسی علت اصلی طلاق بین زوجین درایران است. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که زوجین به دلیل شرم و حیا در صحبت شان بحث جنسیتی را پیش نمی کشند.

رضایت جنسی مساله بسیار مهمی است. در جلسات بعدی خواستگاری حتما در این رابطه با همسر خود صحبت کنید. از او بپرسید که سرد مزاج است یا گرم مزاج. اگر یک طرف سرد مزاج و طرف مقابل گرم مزاج باشد شک نکنید که در آینده به مشکل برخواهید خورد. حتی ممکن ااست این مشکلات به طلاق بیانجامد.
 

دیگر معیار های انتخاب همسر

در اینجا به بعضی از معیارهای انتخاب همسر اشاره می کنیم. این معیارها نسبت به موارد فوق از اهمیت پایین تری برخوردار است:
- باکره بودن زن
- پسر ازدواج قبلی نداشته باشد
- تناسب تحصیلی
- قدبلند یا قد کوتاه بودن مرد و زن
- تک فرزند بودن

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.