ازدواج، رسیدن به سعادت یا شقاوت؟ (بخش اول)

انتخاب همسر، مرحله‌ ای مهم و سرنوشت‌ساز در تحقق ازدواج موفق محسوب می‌ شود. برای خوشبخت شدن سعی کنید تحقیق کامل را انجام بدهید و به خداوند توکل کنید. با ما همراه باشید.
شنبه، 13 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
ازدواج، رسیدن به سعادت یا شقاوت؟ (بخش اول)
سعادت آینده هر دختر و پسری بستگی به انتخاب همسرش دارد که آیا سبب ترقی و پیشرفت او می‌شود یا سبب هلاکت و نابودی شخص می‌گردد. 
 
چکیده : انتخاب همسر، مرحله‌ای مهم و سرنوشت‌ساز در تحقق ازدواج موفق محسوب می‌شود. برای خوشبخت شدن سعی کنید تحقیق کامل را انجام بدهید و به خداوند توکل کنید. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1136 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

ازدواج، رسیدن به سعادت یا شقاوت؟ (بخش اول)

سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

دوران جوان، در طول زندگی بشر، مرحله ای کاملا حساس و دوران مهم و قابل توجهی است. در این دوره باید به جوان‌ها بها داد و به امور آنان توجه کامل کرد؛ زیرا در همین دوران است که انسان بر اثر تربیت صحیح و نظارت کامل و دقیق خانواده، می‌تواند قله های رفیع شرف و سربلندی را یکی پس از دیگری فتح کند یا بر اثر بی توجهی پدران و مادران به تربیت آنها، به قعر دره های گناه و هلاکت بیفتند. 
 

چرا قبل از ازدواج مشاوره بگیریم؟ 

اگر از <غریزه جنسی="">در دوران جوانی، از راه صحیح و قانونی آن یعنی{ازدواج} مراقبت نشود، منشاء گناهان و موجب سقوط جوانان به منجلاب عصیان و بد عاقبتی می‌شود. و برای اینکه جوان بخواهد یک زندگی خوبی داشته باشد و بر شهوت خودش ریسمان کنترل بزند باید در انتخاب همسر، با خردمندان دوراندیش و با تجربه مشورت کند، چون حکومت شهوت و هوس بر پایه ای مبارزه با عقل و خرد بنا شده است. 
حضرت امام علی علیه السلام فرمودند؛ زوالُ العقلُ بین دواعی الشهوة و الغضب؛ در دوران هیجان شهوت و غضب، عقل نابود می‌گردد. [1] 
 

احساس نیاز، قبل از ازدواج

قبل از ازدواج، دختران و پسران جوان، در وجود خود گمشده ای را حس می‌کنند و دائم به دنبال آن می‌گردند و از آرامش کافی برخوردار نیستند چون هم از طرف شهوت و عصیان اذیت می‌شوند و هم اینکه در وجود خودشان یک کمبودی را احساس می‌کنند و آن احساس فقط از طریق ازدواج است که جبران می‌شود. 
(هر پسر و دختری با رسیدن به سن بلوغ، این نیاز<شهوت، نیاز="" به="" همدم="">را در خودش احساس می‌کند، چون پرنده ای که در آسمان و بر شاخسار به دنبال یافتن جفت خویش است. تمایل به رابطه صمیمانه با جنس مخالف در هر انسانی وجود دارد و این انگیزه او را به دنبال دلدادگی، عشق ورزیدن و پذیرش عشق انسان دیگری، می‌کشاند. [2]
به همین سبب، آن چنان از زندگی زناشویی لذت می‌برند که قابل توصیف نیست چون به دلدار خودش و به نیمه ای پنهان خودش دست یافتن. 
از ابتدای آفرینش انسان، ازدواج برای همگان جاذبه داشته است؛ به همین دلیل مشاهده می‌شود که بیشتر مردم، ازدواج را به عنوان بزرگترین آرزوی عمر خودشان به حساب می‌آورند و آغاز زندگی شیرین و سعادتمند خود را از زمان ازدواج، حساب می‌کنند و برای آن، جشن می‌گیرند. 
 

آرامش واقعی با ازدواج

در قالب ازدواج است که دختر و پسر، از زندگی روزمره خود، لذت دو چندان می‌برند و به آرامش حقیقی می‌رسند؛ چنان که خداوند متعال می‌فرمایند. 
(وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. 
و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است) [3] 
 

سعادت یا شقاوت

سعادت آینده هر دختر و پسری بستگی به انتخاب همسرش دارد که آیا سبب ترقی و پیشرفت او می‌شود یا سبب هلاکت و نابودی شخص می‌گردد. 
اگر در این انتخاب مهم، حسن سلیقه به خرج دهید و همسری را که انتخاب می‌کنید مهربان باشد و به شما علاقه مند باشد، بدون تردید، زندگی خوشی در پیش خواهید داشت. زیرا می‌توان به کمک همسر خوب و فهمیده و وظیفه شناس خیلی بهتر و سهل تر بر مشکلات فائق آمده و بر سیه بختی ها غالب گردید. 
اگر با انتخاب نادرست و غلط و بدون تحقیق، وارد زندگی مشترک شوید، مشکلات بسیاری به سراغ شما خواهد آمد و سیه بختی ها و تیره روزی ها بر زندگی شما حاکم می‌شوند. 
(شخصی به محضر امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد؛ همسری داشتم با من خوب بوده و حالا در قید حیات نیست، می‌خواهم زنی را به همسری برگزینم. 
اما فرمودند؛ دقت کن، جانت را کجا قرار می‌دهی و چه کسی را شریک مالت می کنی و چه کسی را از اسرار دین و امانت و زندگیت آگاه می سازی) [4]
امام، دقت در امر ازدواج را با یادآوری نکاتی، ضروری می‌داند. مانند (شریک مال، آگاه از اسرار درون خانواده) و از همه مهمتر، همسر را به منزله ای جان تلقی فرموده است. 
دقت در امر قبل از ازدواج بسیار با اهمیت است. 
چه بسا افرادی بدون دقت و تحقیق، ازدواج کرده اند و بعد از گذشت چند سالی از زندگی، به یادشان می‌آید که زنی که مورد نظرش بوده را انتخاب نکرده است یا خانمی می‌گوید شوهر مورد نظر من این آقا نیست و نسبت به خانواده  خود بی مهر و محبت می‌شوند و از کاهی کوه می‌سازند و به همه چیز، خرده می‌گیرند و نزاع و اختلاف می‌کنند. این افراد و کسی که می‌خواهد ازدواج کند باید بداند که قبل از ازدواج باید تحقیق کافی صورت بگیرد و افرادی هم که وارد زندگی شدند و مشکلات را می‌بیند و سختی ها و ناملایمتی های طرف مقابل را می‌بیند، تمام کاسه و کوزه ها را روی سر طرف مقابل خودش می‌شکند و غافل است که او می‌تواند این ماجرا را مدیریت کند. 
 

قابلیت انسان ها

انسان ها قابلیت این را دارند که مشکلات را حل کنند. جوان های که در زندگی خود با مشکل روبرو شدند باید به مشاور روجع کنند. البته مشاوری که هم از لحاظ دینی قوی باشد هم از نظر علم روانشناسی فرد پخته ای باشد. چون روانشناسی که فقط از لحاظ علمی قوی باشد زمانی که زوجین به او مراجعه کنند و مشکل را بیان کنند راه حل مشاور طلاق است اما اگر فرد روانشناس از لحاظ دینی هم قوی باشد می‌گوید که به این زندگی مشترک ادامه بدهید و سعی بر حفظ کانون خانواده داشته باشید به جای اینکه تخریب کنید سعی بر ترمیم آن داشته باشید. 
نکته انگیزشی: برای رسیدن به قله، نیازمند همراه خوب هستید و اگر یک همراه خوب پیدا نکردید و یک همراه بد قسمت شما شده سعی نکنید آن را تعویض یا تغییر بدهید بلکه سعی کنید با رفتارهای او کنار بیایید و با او به قله افتخار برسید 

پاورقی
[1] محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، جلد 5، قم: دارالحدیث، 1379، صفحه 9
[2] نابدل، یونس، همسرگزینی با عشق یا خرد، تهران: ارجمند ،1390 ،صفحه 16
[3] قرآن کریم، سوره روم، آیه 21
[4] فضل‌بن‌حسن طبرسی، ترجمه، سیدحبیب‌الله موسوی، مکارم الاخلاق، تهران‌: حبیب، 1389،صفحه 199

منبع
قرآن کریم، سوره روم
محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، جلد 5، قم: دارالحدیث، 1379
فضل‌بن‌حسن طبرسی، ترجمه، سیدحبیب‌الله موسوی، مکارم الاخلاق، تهران‌: حبیب، 1389
نابدل، یونس، همسرگزینی با عشق یا خرد، تهران: ارجمند ،1390

بیشتر بخوانید :
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
اهمیت ازدواج و فواید آن
اهمیت و جایگاه ازدواج
اهداف وضرورت های ازدواج​​​​​​​
اصلی ترین عامل ازدواج موفق چیست؟​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.