ازدواج موفق با شرط هم کفو بودن

نگاه های افراد برای انتخاب کردن شریک زندگی متفاوت است. برخی هستند که نگاه مادی دارند و می‌خواهند که همسرشان زیبا و سرمایه دار باشد و چیز دیگری برای آنها مهم نیست. اما گروهی هم هستند که علاوه بر زیبایی،، به دین و اخلاق شریک زندگی خود اهمیت می‌دهند. باید در انتخاب خود دقیق باشید تا در زندگی با مشکل روبرو نشوید.
دوشنبه، 4 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
ازدواج موفق با شرط هم کفو بودن
وقتی زندگی را بر پایه ایمان استوار کنید و نگاه دینی و مذهبی داشته باشید، ازدواج شما موفق خواهد بود.
 

مقدمه 

زن و مرد برای کامل کردن پازل شخصیت خود به یکدیگر نیاز دارند و هرگز این نیاز دختر و پسر با چیز دیگری مرتفع نمی‌شود و نمی‌توانند چیزی را جایگزین آن کنند. خداوند منان این نیاز و احتیاج را به وسیله ازدواج برای زن و مرد فراهم نموده است.تا بوسیله ازدواج بتوانند نیازهای یکدیگر را برطرف سازند و از لحاظ جسمی و روحی به آرامش و سکون برسانند. 

یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.[1]  این آرامشی که بوسیله ازدواج ایجاد می‌شود، سبب نشاط، سرور و شادمانی قلبی زوجین می‌شود و به آنها انرژی می‌دهد تا برای آینده ای بهتر و زیباتر تلاش کنند و در مقابل ناملایمتی ها و سختی ها هرگز تسلیم نشده و سر تعظیم فرود نمی‌آورند. بلکه مقاومت می‌کنند و صبر را پیشه زندگی خود قرار می‌دهند تا مشکلات را حل کنند. 

باید توجه داشت که آرامش تنها در سایه ازدواج درست، برای زوجین حاصل می‌شود. اما کسانی که روابط نامشروع دارند و لذت های خود را از این طریق ارضا می کنند دارای مشکلات روحی و مریضی های جسمی بوده و همیشه گرفتار اضطراب و نگرانی هستند. افرادی که روابط نامشروع دارند، برای پاک شدن این لکه ننگ دست به هر کاری می‌زنند و نهایت کار به گرفتاری آنها ختم می‌شود.

اگر در نگاه کلی بخواهیم بفهمیم که ازدواج موفق بوده،باید ببینیم که کفویت در آنها وجود دارد یا نه. کفویت به این معنا که خصوصیات و جنبه های روحی در نظر گرفته شود. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: « هم شان بودن در ازدواج عبارت از پاکدامنی و امکان تامین زندگی است »[2] 

ازدواج کردن با شخصی که هم کفو و هم تراز شما است باعث توافق و رضایت بیشتر در زندگی می شود; چونکه بیشترین اختلافاتی که بین زن و شوهرها بوجود می‌آید و زندگی را برای آنها تلخ می‌کند بخاطر نبودن طرفین در یک شان و طبقه است. کفویت در جنبه های ایمانی، فکری، اقتصادی و... مطرح است، بر اساس تعالیم اسلام، ایمان و باورهای صحیح در حد لازم و کافی، مهمترین ویژگی لازم برای همسر محسوب می‌شود. این شرط را می‌توان یک ملاک مطلق دانست که در همه شرایط زمانی و مکانی، برای یک همسر مناسب ضروری است.[3]

اما ازدواج های که امروزه انجام می‌گیرند صرفا برای جنبه های مادی آنهاست. یعنی؛ فقط زیبایی ظاهری(خوشتیپ، قد بلند، چشم رنگی باشد) ، فقط سرمایه، داشتن بهترین خانه و بسیاری از امکانات دیگر را در نظر می‌گیرند و کاری به جنبه های معنوی آن ندارند که فرد مقابل از لحاظ دینی در چه سطحی باشد، از لحاظ اخلاقی در چه درجه ای قرار دارد. در حالی که خداوند می فرماید: زنانی که روح پاک و سالمی دارند از آن مردانی که روح پاک و سالمی دارند، می‌باشند. و مردانی که روح سالم و پاک دارند از آن زنانی که روح سالم و پاک دارند می‌باشند. [4] 

وقتی زندگی را بر پایه ایمان استوار کنید و نگاه دینی و مذهبی داشته باشید، ازدواج شما موفق خواهد بود و سبب رشد و تعالی اخلاقی شما می‌شود و سبب شادی و نشاط روحی شما می‌شود. اما ازدواج های که فقط بر پایه مادیات و زیبایی های ظاهری بنا شود، ثبات آنچنانی ندارد و با از بین رفتن هر یک از این مادیات، اختلافات در بین آنها ایجاد می‌شود و زندگی را تباه می‌سازد. 

توجه: بعد از اینکه در کفویت دقت کردیم و بهترین انتخاب را از لحاظ مادی و معنوی داشتیم. یک خصوصیتی لازم است که وجودش سبب دوام زندگی می‌شود و آن چیز، داشتن صبر و استقامت است. انسان مؤمن در محیط خانواده همواره این نکته را در نظر دارد و با تحمّل اذیت همسر و رفتار ناشایست او، درصدد ایجاد محیطی سالم است و با صبری زیبا و بدون شکوه از همسر، به زندگی خانوادگی ادامه می دهد. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: صبر زیبا صبری است که در آن اظهار ناراحتی به مردم نباشد. [5]  اما اگر ملاک شما در کفویت فقط مادی باشد دیگر همچین خصوصیاتی (صبر و استقامت) را نخواهید دید و زندگی شما رنگ و بوی انتقام و کینه را خواهد داشت. 

توجه: بزرگترین و مهمترین انتخابی که هر فردی می‌تواند در طول زندگی خود داشته باشد، انتخاب همسر است. نباید در انتخاب آن عجول باشید و هر چه احساسات شما دستور داده است را قبول کنید و از عقل و منطق در انتخاب همسر، استفاده نکنید. انتخاب همسر مانند انتخاب ماشین یا انتخاب منزل نیست، بلکه بسیار بسیار با اهمیت تر از آنهاست. اگر همسری که انتخاب کردید از زیبایی ظاهر برخوردار باشد اما دارای اخلاق تند و خشن باشد، آیا می توانید زندگی کردن با او را تحمل کنید و از بودن در کنارش احساس لذت کنید؟قطعا تحمل کردن افرادی که زیبایی ظاهر هم داشته باشند اما اخلاق خوبی نداشته باشند، بسیار سخت خواهد بود. در ملاک ها و معیارهای خودتان دقیق باشید تا از زندگی زیبا بهره مند شوید. 

پی نوشت :
[1] قرآن کریم، سوره مبارکه روم، آیه 21 
[2] وسائل الشیعة، جلد 14، صفحه 51
[3] محمدرضا سالاری‌فر، خانواده در نگرش اسلام و روان‌شناسی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه /سمت، سال چاپ: 1395، چاپ یازدهم، صفحه 35
[4] قرآن کریم، سوره مبارکه نور ،آیه 26
[5] بحارالانوار، جلد 71، صفحه 83


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.