خصوصیات طلایی در انتخاب شوهر

برای اینکه بخواهید زندگی خوبی داشته باشید، باید تلاش خودتان را بیشتر کنید و در انتخاب شوهرتان دقت کافی را داشته باشید. با انتخاب درست پشیمان نخواهید شد. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 7 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
خصوصیات طلایی در انتخاب شوهر
انتخاب کردن همسر خوش اخلاق سبب می شود تا زندگی شما روی ستون های استواری بنا شود و زندگی شما بر وفق مراد خواهد بود. 
خصوصیات طلایی در انتخاب شوهر

مقدمه 

زندگی زناشویی امر پیچیده ای است و همچون بخش های دیگر زندگی ما به کار، تلاش و تمرکز بسیاری نیاز دارد تا رشد کرده و بهبود یابد و زندگی را سراسر از عشق و محبت کند. 
ما به کسب تحصیل و آموزش روی می‌‌آوریم تا زندگی حرف های خود را ارتقا دهیم و بتوانیم شغل بهتر و درآمد بالاتری داشته باشیم، ما ورزش می کنیم و سختی های آن را تحمل می کنیم تا دارای سلامتی شویم. پس چرا برای بهبود زندگی زناشویی و رابطه با همسرمان این کار را نکنیم؟ چرا برای رشد شخصی خود این کار را نکنیم؟ زندگی شما و همسرتان از دو شخصیت متفاوت تشکیل شده اما موجودیت خود را دارد و برای رشد و توسعه به تمرکز حواس و از خود گذشتگی نیاز دارد.
می‌خواهیم در این نوشتار به مهم ترین و اصلی ترین معیارهای همسر گزینی برای خانم ها اشاره کنیم، تا با انتخاب درست بتوانید زندگی شیرینی داشته باشید. 

1. با اخلاق بودن

 یکی از ملاک های اساسی  در انتخاب همسر، اطمینان یافتن از اخلاق خوب و شایسته طرف مقابل است. 
شما دو نفر، قرار است یک عمر در کنار هم زندگی کنید و آن چیزی که بسیار حائز اهمیت است داشتن اخلاق خوب است. اگر همسری که قرار است در کنار او باشید فرد خوش اخلاق باشد، زندگی شما شیرین، دلپذیر و با صفا خواهد شد. اما اگر ماجرا بر عکس باشد و شما سرمایه را بر اخلاق همسرتان ترجیح دهید، زندگی برای هر دوی شما سخت خواهد شد و هیچ چیزی نمی‌تواند تلخی آن‌ را شیرین کند. 
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در این باره می‌فرمایند: إذا جاءکم من ترضون خُلُقه و دِینه فزوّجوه( إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُن فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَفَسَادٌ کَبِیرٌ1) (2)هرگاه کسی که اخلاق و دینش را می‌پسندید به خواستگاری نزد شما آمد، به او زن بدهید که، اگر چنین نکنید در روی زمین فتنه و فساد بزرگی پدید آید. امام علی (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: با خوش اخلاقی، زندگی نیکو و مطلوب می‌شود. (3)

نکته: خانواده ها باید دقت داشته باشند که فرزندشان را به خانه چه کسی می‌فرستند. کسی که اخلاق نداشته باشد، سرمایه و دارایی‌ او هیچ فایده ای ندارد.اولویت در اخلاق باشد نه در سرمایه. 
زمانی که از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) سوال شد که دختران خود را به ازدواج چه افرادی در آورند؟ در پاسخ فرمودند؛ کسی که اخلاقش نیکو و دیندار باشد.(4) انتخاب کردن همسر خوش اخلاق سبب می شود تا زندگی شما روی ستون های استواری بنا شود و زندگی شما بر وفق مراد خواهد بود. 
 

2. دین داری

پایبندی و معتقد بودن به دین، بی شک یکی از عوامل خوشبختی در زندگی زناشویی است.چون اعتقاد داشتن به دین سبب می‌شود تا افراد، بسیاری از صفت های ناپسند را مرتکب نشوند. 
نکته: بسیاری از اختلافات را می‌شود در سایه آرامش حل کرد و فردی که دارای دین و اعتقاد کامل باشد، دارای آرامش است و می‌تواند منطقی برخورد کند و مشکلات را حل کند. 
شخص با ایمان، به علت ارتباط قلبی با خداوند و برخورداری از یک نیروی کنترل کننده درونی، فرد قابل اعتماد است، چرا که خداوند را همیشه حاضر و ناظر بر اعمال خودشان می‌داند، أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ(5) افراد متدین، اعتقاد دارند که خداوند بر کردار آنها آگاه است، پس سعی می‌کنند تا خوش اخلاق باشند نسبت به همسرشان و بوسیله همین، سعی می‌کنند تا بسیاری از کارهای نامربوط را انجام ندهند. 
امام حسن(علیه السلام) به کسی که برای ازدواج دخترش مشورت می‌کرد، فرمودند؛ دامادِ با تقوا انتخاب کن که اگر دخترت را دوست داشته باشد، گرامی اش می‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد، به خاطر تقوای که دارد، به او ظلم نمی‌کند. (6)
 

3. اصالت خانوادگی

اصالت خانوادگی پسر، یکی از اساسی ترین ملاک های ازدواج است. باید نگاه کرد که پسر در چه خانواده ای بزرگ شده، آیا در آن خانواده پدر به همسرش احترام می‌گذاشت یا نه؟ 
شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی فرهنگی خانواده همسر آینده، در ایجاد تفاهم بین دختر و پسر در زندگی زناشویی نقش اساسی ایفا می کند.
نکته: اصالت خانوادگی را فراموش نکنید، چون پسر با اصالت، کاری نمی‌کند که سبب آبروریزی برای خودش و هم برای شما باشد. 
توجه: همسری که در خانواده با اصالت رشد کرده باشد، غالبا شریف و بزرگوار خواهد بود. برای حفظ آبرو و شرافت خانوادگی ِ خودشان هم شده، از اخلاق و رفتار زشت خودداری خواهند کرد. 
 

4. دارای دوستان خوب باشد

برای اینکه به شخصیت همسر این تان پی ببرید، بنگرید که دوستان او چه کسانی هستند و شخصیت او با معاشرت با چه کسانی شکل گرفته است. اگر دوستان او افراد نا اهل بودند، در شخصیت او هم تاثیر گذار خواهد بود. 
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: مردم را به هم کیشان خود بشناسید، چرا که انسان با کسی که از عملش خوشش می آید، دوست می‌شود. (7)
نکته آخر: ناهنجاری های حاد روانی، همچون اضطراب، افسردگی و وسواس شاید، از آن رو که سلب آرامش خانواده را در پی دارد، باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد و افراد پس از احراز حداقل سلامت روانی طرف مقابل، به ازدواج با او اقدام نمایند. (8)
سجاد رستمی چورتی
پی نوشت 
[1] قرآن کریم، سوره انفال، آیه 73. 
[2] محمدبن یعقوب، کلینی، اصول کافی، جلد 5، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1388، صفحه 347.
[3] لیثی، علی بن محمد ، عیون الحکم و المواعظ، قم: دارالحدیث، 1376، صفحة 188.
[4] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق، جلد 100، صفحه 374.
[5] قرآن کریم، سوره علق، آیه 14
[6] تفسیر نور، جلد 7، صفحه 47 به نقل از مکارم الاخلاق، جلد 1، صفحه 446
[7] مجموعه ورام، جلد 2،صفحه 249
[8] هادی حسین خانی نایینی، مقاله، فرایند همسر گزینی، صفحه 23

بیشتر بخوانید :
ده اصل مهم در انتخاب همسر
معیارهای انتخاب همسر
آشنایی و انتخاب همسر
ملاک های انتخاب همسر از نگاه دین
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
دختر خانم ها مراقب ملاک انتخاب همسر باشند!​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.