آشنايي و انتخاب همسر

هر پسر و دختري که به سن بلوغ مي رسند بزرگترين آرزويشان اين است که ازدواج کند و در کنار همسري مهربان و صميمي زندگي شاد و سالمي داشته باشند. بيشترين ميزان خيالبافي هاي جوانان در سنين بلوغ در مورد ازدواج و مسايل پيرامون آن دور مي زند و بيشتر محتوي صحبت هاي جوانان مجرد پيرامون مسايل ازدواج، جنس مخالف و موضوعات مربوط به آن مي باشد. ميل جنسي يکي از قوي ترين اميالي
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنايي و انتخاب همسر
آشنايي و انتخاب همسر
آشنايي و انتخاب همسر

نويسنده:ابوالفضل بيرقي

هر پسر و دختري که به سن بلوغ مي رسند بزرگترين آرزويشان اين است که ازدواج کند و در کنار همسري مهربان و صميمي زندگي شاد و سالمي داشته باشند. بيشترين ميزان خيالبافي هاي جوانان در سنين بلوغ در مورد ازدواج و مسايل پيرامون آن دور مي زند و بيشتر محتوي صحبت هاي جوانان مجرد پيرامون مسايل ازدواج، جنس مخالف و موضوعات مربوط به آن مي باشد. ميل جنسي يکي از قوي ترين اميالي است که در سنين بلوغ باعث گرايش پسر و دختر به سمت يکديگر مي شود. اما بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که انتخاب همسر با تمام شيريني و جذابيتي که دارد خيلي هم کار ساده اي نيست بلکه به آموزش ها و مهارتهاي خاص خود نياز دارد و بايد نکته ها و معيارهاي بسيار زيادي در اين انتخاب لحاظ شود.آمار بالاي طلاق در سطح جامعه گواه بر اين موضوع است که انتخاب همسر کار دشواري است و دقت زيادي را مي طلبد.به جرأت مي توان گفت که هيچ يک از تصميم هاي زندگي انسان مهمتر از انتخاب همسر نيست و در هيچ يک از تصميم ها نيز تا اين اندازه احتمال اشتباه و خطا وجود ندارد.کشش و جذبه ي جنسي يکي از بزرگترين عواملي است که باعث اشتباه در انتخاب همسر مي شود اگر شما دختري در آستانه سنين ازدواج هستيد کافي است که با کمي آرايش و لباس نامناسب
در کنار يک پسر جوان ظاهر شويد و کمي هم براي او عشوه بيائيد، خيلي سريع جذب شما خواهد شد و از شما خواستگاري خواهد کرد. اما اين ازدواج نيست بلکه به چنگ آوردن مردان است. به همين دليل است که در جامعه با آمار بالاي طلاق مواجه هستيم.بسياري از کساني که براي مشاوره ازدواج مراجعه مي کنند بر اساس ظاهر به هم علاقه مند شده اند و پس از مصاحبه اي کوتاه معلوم مي شود که هيچگونه شناخت باطني از يکديگر ندارند. اما نکته اي که بايد در نظر داشته باشيم اين است که اين شناخت ها به صورت غريزي و مادرزادي براي فرد حاصل نمي شود بلکه بايد فرد آموزش ببيند بسياري از مراجعان من مدتها با هم آشنا هستند، اما هنوز نمي دانند که براي شناخت کافي بايد پيرامون چه موضوعاتي صحبت کنند. لذا در اين قسمت از مقاله تصميم داريم اصول مهم و مؤثر در انتخاب همسر را براي شما بيان نماييم.
ديل کارنگي، نويسنده و روان شناس مشهور معاصر انتخاب همسر و ا نتخاب شغل را دو تصميم بزرگ زندگي انسان مي داند که ارزش و اهميت اولي به مراتب از دومي بيشتر است. زيرا تغيير شغل بسيار آسانتر و عوارض جانبي آن کمتر مي باشد اما جدا شدن از همسر بسيار مشکل و عوارض روحي و رواني آن بويژه هنگامي که پاي فرزندي در کار باشد بيشتر است. اگر شما تجربه نامزدي و يا حداقل آشنايي با جنس مخالف را داشته باشيد اما هنوز ازدواج نکرده باشيد، همواره براي شما سؤال مي باشد که چرا اين عشق و علاقه از بين مي رود و زندگي حالت سردي و يا حالت تنفر به خود مي گيرد.زن و مرد از لحاظ روحي مکمل همديگر هستند و با بودن در کنار همديگر احساس آرامش مي کنند. پسران و دختران جوان ساعت ها با هم صحبت مي کنند و درد دل مي کنند و بعد از چند ساعت همنشيني نه تنها احساس خستگي نمي کنند بلکه به سختي از هم جدا مي شوند. اين در حاليست که از نظر جنسي نيز ممکن است احساسات خاصي نداشته باشند بلکه فقط به دنبال ارضاء روحي خود هستند. از طرف ديگر رابطه جنسي نيز يکي از قويترين و جذابترين نيازهاي انسان است که ازدواج و انتخاب همسر به اين نياز انسان نيز پاسخ مي دهد.حال سؤال اينجاست که با وجود اين همه جذبه هاي خاص چرا روابط زن و شوهر روزي به جدايي مي گرايد؟
متأسفانه اختلاف زوج هايي که به دليل دلدادگي ازدواج کرده اند، زودتر از کساني شروع مي شود که با آشنايي قبلي يا به خاطر فاميل بودن پيمان زناشويي بسته اند.به ظاهر بايد عکس اين قضيه صادق باشد. اما حقيقت امر چنين است. زيرا زن و مردي که بر پايه ي احساس ازدواج مي کنند، کمتر مصلحت را در نظر مي گيرند. آنها پس از ازدواج و فروکش کردن تب عشق شان تازه متوجه ايرادهاي طرف مقابل مي شوند. زيرا اکنون ديگر نگاه مبالغه آميز ندارند و يکديگر را بالاتر از معيارهاي حقيقي نمي بينند.
(کيهان نيا، 1386)

صورت يا سيرت زيبا

همه ما در صحبتها و گفته هاي خود معمولاً از سيرت زيبا صحبت مي کنيم و آن را اصل مي دانيم و صورت زيبا را فرع مي دانيم اما آنچه که واقعيت دارد اين است که جوانان ما در سنين ازدواج به صورت زيبا بسيار بيشتر توجه مي کنند اما به سيرت زيبا توجه آن چناني ندارند.و اين يکي از اصلي ترين و بزرگترين عوامل افزايش طلاق درجامعه است. در سطح دانشگاه همه شاهد هستيم که دختران زيبا داراي خواستگاران بسيار زيادي هستند که در بسياري از موارد ازدياد خواستگارها مجال فکر کردن را از دست آنها مي گيرد و بدون فکر و تأمل به همه جواب منفي مي دهند.
اين توجه بيش از حد مردان به ظاهر باعث شده است که خانم ها به آرايش خود توجه بسيار زيادي داشته باشند. همه شما شاهد هستيد دختراني وجود دارند که هنرهاي متعددي دارند بسيار صميمي و مهربان هستند اما چون ظاهر معمولي دارند خواستگاران زيادي ندارند اما برعکس دختران معمولي و يا حتي بداخلاق به خاطر صورت زيبا خواستگارهاي زيادي دارند.
زيبايي ظاهر را اصل قرارد ندهيد
جذابيت فيزيکي اولين عنصر تعيين کننده ميزان علاقه مندي به يک فرد است و هر قدر فردي از جذابيت فيزيکي بيشتري برخوردار باشد افراد بيشتري به او علاقه مند مي شوند.
اما اگر شما عکس هاي افراد ميانسال را با عکس هاي دوران جواني آنها مقايسه کنيد مي بينيد که تغييرات زيادي داشته اند. يعني چهره ي زيباي ظاهر خود را به تدريج از دست داده ند، از سوي ديگر براي همه شما اتفاق افتاده است که اولين روزي که با يکي از همکلاسيهاي خود که چهره ي زيبايي ندارد آشنا شديد به او علاقه ي زيادي نداشتيد و بيشتر تحت تأثير چهره ي ظاهري او قرار گرفتيد اما اگر آن فرد خوش اخلاق، خوش برخورد و مهربان باشد به تدريج به او علاقه مند مي شويد و چهره ظاهري او را به طور کامل فراموش مي کنيد. در زندگي زناشويي نيز وضعيت به اين صورت است. شما در اولين برخورد تحت تأثير جذابيت فيزيکي فرد قرار مي گيريد و حال اگر بدون آگاهي از رفتار و خصوصيات شخصيتي فرد با او ازدواج کنيد خود را به دست شانس و احتمال سپرده ايد چون خيلي زود شما تحت تأثير خصوصيات اخلاقي و شخصيتي چهره ي ظاهري را فراموش مي کنيد و آن زمان ديگر بستگي به شانس و احتمال دارد که چقدر از اين نظر با هم سازگاري داشته باشيد. تصور کنيد در اولين برخورد با يکي از دوستان همکلاسي خود که چهره ي زيبايي دارد به او علاقه بسيار شديدي پيدا مي کنيد، حال اگر پس از مدتي او به شما بي احترامي نمايد و با حرفهاي توهين آميز و نيش دار موجبات رنجش خاطر شما را فراهم نمايد آيا باز هم چهره ي زيباي او براي شما هم است. حال اگر اين فرد شريک زندگي شما باشد چگونه مي توانيد به زندگي با او ادامه دهيد. لذا توصيه نهايي اين است که در هنگام انتخاب به ظاهر زيباي فرد در
حد معقول توجه داشته باشيد و فردي را انتخاب کنيد که از نظر زيبايي شبيه به خود شما باشد اما زيبايي را اصل اساسي در انتخاب قرار ندهيد.
مال و ثروت را نيز مبناي اتنخاب قرار ندهيد
ترديدي نيست که وضعيت اقتصادي مناسب يکي از مؤثرترين عوامل در ميزان رضايت زناشويي و از بين بردن اختلافات خانوادگي مي باشد. ريشه ي درصدي از اختلافات خانوادگي به وضعيت اقتصادي برمي گردد. اگر شما بتوانيد براي همسرتان منزل مستقل، اتومبيل و وسايل رفاهي مطابق با خواسته هاي او تهيه نمائيد و سالي چند بار او را به مسافرت ببريد قطعاً او نيز روابط بسيار خوبي با شما خواهد داشت و به صورت چرخه اي روابط شما هر روز بهتر خواهد شد.اما توجه بيش از حد به وضعيت اقتصادي نيز مطلوب و پسنديده نيست.تصور کنيد يک منزل با شکوه و وسايل زندگي مجلل دراختيار شماست و سالي چند بار هم به مسافرت خارج از کشور مي رويد و هيچ گونه نياز مادي نداريد.اما همسر شما بسيار بداخلاق، بددهن و بي عاطفه باشد. آيا با اين وضعيت امکانات مالي براي شما اهميت دارند و مي توانيد از آنها لذت ببريد.از سوي ديگر به زندگي افراد ثروتمند توجه کنيد فراز و نشيب هاي بسيار زيادي داشته اند گاه گاه پول هاي کلان به دست آورده اند و گاهي هم ضررهاي بسيار سنگين متحمل شده اند که همه چيز خود را از دست داده اند متأسفانه بايد بگويم که توجه بيش از حد پسرها به ظاهر دخترها و توجه بيش از حد دخترها به پول و ثروت پسرها دو عامل اصلي ايجاد کننده اشتباه در انتخاب همسر هستند.درصد بسيار زيادي از مراجعان من تحت تأثير اين دو عامل مرتکب اشتباه شده اند . اگر دختري هستيد که به ازدواج با يک پسر پولدار مي انديشيد و به هيچ يک از ويژگيهاي ديگر او توجه نداريد ابتدا از خود سؤال کنيد که آيا اين پول ها حاصل دسترنج خود اوست و يا اينکه متعلق به پدرش است و او هيچگونه اختياري در مورد آنها ندارد و سؤال دوم اينکه اگر خواستگار شما به هر دليلي پول هاي خود را از دست بدهد آيا مي توانيد او تحمل کنيد يا خير، اگر جواب هر دو سؤال منفي است از ازدواج خود صرف نظر کنيد و توجه داشته باشيد که زن مدبر و دانا مي تواند خيلي زود باعث پيشرفت اقتصادي همسرش بشود اما اگر صرفاً به وضعيت اقتصادي خواستگار خود توجه داشته باشيد و هيچ معيار ديگري را در نظر نگيريد اگر او به علت بحران هاي مالي ثروتش را از دست بدهد براي ادامه زندگي رضايتبخش شما اميدي وجود ندارد.

تعارض

انسان در مواقعي که با انتخاب مواجه مي شود از نظر رواني به حالتي دچار مي شود که اصطلاحاً تعارض ناميده مي شود.يعني اينکه از بين دو يا چند مورد نمي تواند يک مورد را انتخاب نمايد که اين پديده معمولاً در طول زندگي براي همه اتفاق مي افتد اما در بين جوانان در هنگام انتخاب همسر شيوع بيشتري دارد.و مدتها انتخاب آنها را به تعويق مي اندازد و در بسياري از موارد نيز انتخاب اشتباه مرتکب مي شوند.به طور متوسط بيش از نيمي از مراجعان من به اين حالت رواني گرفتار هستند شيوع آن در بين پسر و دختر يکسان است اما به نظر مي رسد که پسرها چون حق انتخاب بيشتري دارند راحت تر با آن کنار مي آيند. تعارض به سه شيوه اتفاق مي افتد نوع اول اصطلاحاً گرايشي، گرايشي ناميده مي شود موردي است که شما دو خواستگار خوب و پسنديده داريد و هردو شديداً به شما علاقه مند هستند و انتخاب يکي از آنها براي شما دشوار است. نوع دوم اصطلاحاً «اجتنابي، اجتنابي» ناميده مي شود و آن در صورتي است که شما به علت فشار خانواده و يا هر عامل ديگري تصميم به ازدواج گرفته ايد دو خواستگار داريد که هيچکدام مورد پسند شما نيستند اما به هر حال مي خواهيد يکي از آنها را انتخاب کنيد. البته لازم به ذکر است که اين نوع تعارض در مورد ازدواج به ندرت به چشم مي خورد بلکه بيشتر در مورد انتخاب شغل، رشته تحصيلي و يا موضوعات ديگر مي باشد.براي مثال مدتها به دنبال شغل بوده ايد در دو اداره يا شرکت متفاوت کار پيدا کرده ايد اما هيچ کدام مورد پسند شما نيستيد ولي از ترس اينکه ممکن است موقعيت ديگري پيدا نشود مجبور به انتخاب يکي از آنها هستيد. اما نوع سوم سخت ترين نوع تعارض است که حل آن از همه مشکل تر است و بيشتر پسرها و دختر ها نيز با اين نوع تعارض روبرو مي شوند.اين تعارض اصطلاحاً «گرايشي-اجتنابي دوگانه»ناميده مي شود. و بدين صورت است که دو نفر همزمان از شما خواستگاري مي کنند و هر دو هم داراي ويژگيهاي مثبت هستند و هم داراي ويژگيهاي منفي هستند. براي مثال يکي داري مدرک دانشگاهي بالا و شغل مناسب است اما از نظر اقتصادي و چهره ي ظاهري ممکن است وضعيت مطلوبي نداشته باشد.و مورد دوم بسيار ثروتمند و خوش تيپ و خوش اخلاق است اما تحصيلات پائيني دارد. لذا در اين موارد همواره ويژگيهاي مثبت و منفي هر يک از طرفين انتخاب را براي شما دشوار مي سازند. پسرها نيز در بسياري از موارد در هنگام انتخاب همسر با اين نوع تعارض روبرو مي شوند.

براي حل تعارض چه بايد کرد

اگر شما شخصيت وسواسي باشيد و يا رگه هايي از وسواس در شخصيت شما وجود داشته باشد حل تعارض معمولاً تا حدودي مشکل است و به دوره هاي طولاني درمان نياز دارد.در مورد درمان تعارض در خصوص انتخاب هاي معمولي مانند انتخاب مانتو و يا کت و شلوار معمولاً به فرد پيشنهاد مي شود که منتظر اين که چه زماني به مانتو و يا کت و شلوار نياز دارد نباشد بلکه در هر زمان که پشت ويترين يک مغازه، جنس مورد نظر خود را مشاهده کرديد آن را خريداري کنيد تا بدين روش هيچ وقت در مرحله ي انتخاب قرار نگيريد.اما در مورد ازدواج و انتخاب همسر موضوع به اين سادگي نيست. و اينجابه مطالعه و تأمل زيادي نياز داريد.
در اينجا براي هر فردي در هر شرايطي راه حل خاصي وجود دارد اما يکسري راهنمائيهاي کلي وجود دارد که تقريباً براي همه کارساز است. براي مثال اگر خواستگار شما داراي تحصيلات دانشگاهي مي باشد وضعيت اقتصادي او نيز در هر صورت در چند سال آينده بهبود پيدا مي کند و وضعيت اقتصادي پائين موضوعي نيست که شما بخواهيد به علت آن به يک فرد تحصيلکرده جواب منفي بدهيد.نکته دوم اين است که بسياري از افراد که در انتخاب خود تعارض دارند به اين علت است که هنوز با خواستگار خود از نزديک گفتگو نداشته اند شما با چند جلسه گفتگوي نزديک و دوستانه به احتمال زياد مي توانيد يک از دو مورد را انتخاب کنيد.و نکته ي بعدي اين که همواره سعي کنيد در انتخاب خود با ويژگيهاي پايدار اهميت بيشتري بدهيد.صورت زيبا در انتخاب همسر نکته مهمي است که نبايد از آن بگذريد اما سيرت زيبا از آن مهم تر است. اگر همسر شما سيرت زيبا داشته باشد صورت او نيز از نظر شما زيبا جلوه مي کند اما اگر سيرت زيبا نداشته باشد زيبايي صورت را نيز از دست خواهد داد. يعني اينکه به ويژگيهاي پايدار اهميت بيشتري بدهيد و ويژگيهاي موقتي و گذرا را در درجه دوم اهميت قرار دهيد، و يا اينکه از آنها صرف نظر کنيد چون به هر حال موقتي هستيد و به زودي از بين مي روند.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.