ملاک های انتخاب همسر از نگاه دین (بخش اول)

یکی از ملاک های مهم در انتخاب همسر از نظر اسلام، دیندار بودن اوست. اگر همسری که انتخاب می کنیم دیندار باشد برای تربیت نسل آینده خود نیز مشکلی نداریم. با ما همراه باشید تا با این ملاک مهم بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 11 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
ملاک های انتخاب همسر از نگاه دین (بخش اول)
دین داری همسر یکی از ملاک های انتخاب همسر است.
 
چکیده: یکی از ملاک های مهم در انتخاب همسر از نظر اسلام، دیندار بودن اوست. اگر همسری که انتخاب می کنیم دیندار باشد برای تربیت نسل آینده خود نیز مشکلی نداریم. با ما همراه باشید تا با این ملاک مهم بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 1341 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

ملاک های انتخاب همسر از نگاه دین

تقدم دینداری بر زیبایی

در سنجش میان دینداری و زیبایی، دینداری مقدم است؛ زیرا مهم، سرنوشت انسان و همچنین تربیت نسل توحیدی است که دینداری در هردو زمینه، مؤثر است. اگر ملاک، اتحاد جنسی بود، زیبایی برتری داشت؛ ولی پیامبر خدا با برتر دانستن دینداری بر زیبایی می‌فرماید:
(لا یُختارُ حُسنُ وَجهِ المَرأةِ على حسُنِ دِینِها)[1]  زیبایی صورت زن، بر نیکویی دینش ترجیح داده نمی‌شود.

روایاتی هم که به موضوع «خضراء الدمن» پرداخته‌اند، در همین راستا تحلیل می‌شوند. چنین همسرانی شاید با رویکرد اتحاد جنسی، مناسب به نظر آیند؛ اما با رویکرد سرنوشت توحیدی، فرد و تربیت نسل توحیدی به هیچ روی مناسب نیستند؛ زیرا کسانی که در خانواده‌های ناشایست پرورش یافته باشند، نمی‌توانند پرورش دهنده انسان‌های صالح باشند. همچنین حتی با رویکرد موفقیت و کامیابی خانواده نیز مناسب نیستند. از این رو، در تقابل این دو ویژگی، باید دینداری را بر زیبایی ترجیح داد.
به منظور تبیین این امر، در روایات اسلامی، نکات روشنی بیان شده است. پرهیز دادن از ترجیح انتخاب همسر زیبا بر دیندار، نه به خاطر لذت‌ستیزی، بلکه به خاطر تأثیر منفی آن در آینده زندگی است؛ چیزی که مورد غفلت قرار می‌گیرد و در نتیجه، زندگی‌ها را دچار مشکل می‌سازد.[2]
 البته باید دقت کرد که توجه به زیبایی به طور کلی، نهی نشده است؛ بلکه زیبایی هنگامی منفی است که در برابر دینداری قرار گیرد و همسر زیبای بی‌دین، بر همسر دینداری که زیبایی کمتری دارد، ترجیح داده شود. اگر این تعارض نباشد، هیچ اشکالی در ترجیح زن زیبای دیندار بر دیندار نازیبا یا کم زیبا نیست.
 

تقدم دینداری بر دارایی و شهرت

در برخی روایات، گذشته از زیبایی، از اموری مانند دارایی و شهرت‌طلبی به عنوان دیگر انگیزه‌های انتخاب همسر، یاد و از آن نکوهش شده است. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)در این باره می‌فرماید:
«تُنکَحُ المَرأةُ على أربَعِ خِلالٍ: على مالِها، و عَلى دِینِها، و عَلى جَمالِها، و عَلى حَسَبِها و نَسَبِها، فعلَیکَ بذاتِ الدِّینِ»[3]
به خاطر چهار چیز، با زن ازدواج می‌شود: دارایی‌اش، دینداری‌اش، زیبایی اش و اصل و نسبش، و بر تو باد ازدواج با زنان متدین!
خانواده، نه کانون تجارت است و نه خاستگاه شهرت؛ بلکه کانون تربیت است. از این رو، زنان دیندار بر زنان ثروتمند بی دین، و زنان گمنام دیندار بر زنان دارای نام و نشان بی دین، برتری دارند.
در همین راستا و البته با ادبیاتی متفاوت، امام حسن مجتبی  (علیه السلام) تقوا را یکی از معیارهای انتخاب می‌داند و در پاسخ به سؤال شخصی که درباره ازدواج دختر خود با ایشان مشورت می‌کند، می‌فرماید:
«زَوِّجهَا مِن رَجُلٍ تَقِىٍّ...»[4]  او را به ازدواج مردی با تقوا در آور...

ادامه دارد...

منبع: کتاب «رضایت زناشویی»
نویسنده: عباس پسندیده

بیشتر بخوانید :
ملاک های انتخاب همسر از نگاه دین (بخش دوم)
قواعد همسرگزینی
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
ملاک و معیار ازدواج
معیارهای انتخاب همسر


پی نوشت :
[1] . الفردوس، ج ۵، ص۲۱۷، ح ۸۰۰۵؛ کنز العمال، ج۱۶، ص۳۰۱، ح۴۴۵۹۰.
[2] . در ادامه این نکته تبیین خواهد شد.
[3] . کنزالعمّال، ج۱۶، ص۳۰۳، ح 44602.
[4] . مکارم الأخلاق، ص۲۰۴.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما