مشاوره قبل از ازدواج، ضرویست

یکی از مفید ترین و ضروری ترین مشورت ها، مشاوره قبل ازدواج است؛ چرا که نوع انتخاب در این مرحله کل زندگی را تغییر می دهد و به شکلی دیگر رقم میزند و این مشاوره ها می تواند کمک کند تا همسر مناسب برای زندگی را با دیدی باز تر انتخاب کرد .
جمعه، 23 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مشاوره قبل از ازدواج، ضرویست
یکی از مفید ترین و ضروری ترین مشورت ها، مشاوره قبل ازدواج است .
 
چکیده: یکی از مفید ترین و ضروری ترین مشورت ها، مشاوره قبل ازدواج است؛ چرا که نوع انتخاب در این مرحله کل زندگی را تغییر می دهد و به شکلی دیگر رقم می زند و این مشاوره ها می تواند کمک کند تا همسر مناسب برای زندگی را با دیدی باز تر انتخاب کرد .

تعداد کلمات 1060 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
مشاوره قبل از ازدواج، ضرویست
سید روح الله حسین پور

مقدمه:

بیشتر جوانان مشاوره قبل ازدواج را ضروری نمی دانند و مدام این سوال را با خودشان تکرار می کنند؛ مشاوره قبل ازدواج به چه دردی می خورد؟ شما هرچقدر هم که فکر کنید بهترین مرد یا زن روی کره زمین را پیدا کرده اید، بازهم به دلیل هیجانات ناشی از علاقه زیاد ممکن است دچار خطا شوید و تصمیم اشتباهی بگیرید. مشاوره قبل ازدواج ، همین دوراهی ها و چاله هایی را که ممکن است در آن بیفتید و خود و طرف مقابل تان را بدبخت کنید، برایتان مشخص می کند.
 

جایگاه مشورت و مشاوره در دین

یکی از مهم ترین انتخاب ها و تصمیمات زندگی، تصمیم برای ازدواج و انتخاب فرد مناسب ازدواج است و در این امر می توان مشورت و مشاوره را یکی از اصلی ترین ضروریات برای انتخاب درست دانست.
 قرآن کریم : «وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُمْ...»؛[1] و آنان که دعوت پروردگارشان را پاسخ مى‌‏گویند و نماز مى‌‏گزارند و کارشان بر پایه مشورت با یکدیگر است... .
با توجه به معنای مشاوره، معناى آیه چنین مى‏ شود؛ مؤمنان کسانی هستند که برای هر کارى مى‌‏‌خواهند انجام دهند، در باره آن مشورت مى‌‏کنند؛ برای به دست آوردن و استخراج رأى صحیح دقت به عمل مى‌‏آورند، و به این منظور به صاحبان عقل مراجعه مى‏‌کنند.
امام علی (ع) می‌فرماید:
«امام علی (ع) فرمودند : هیچ هم نشینی مطمئن تر از مشورت کردن نیست.» [2]
« هرکس به رای و نظر خویش اکتفا کند ( و در کارها با دیگران مشورت نکند ) خود را در خطر انداخته است.» [3]
 

ضرورت مشاوره قبل ازدواج

یکی از مفید ترین و ضروری ترین مشورت ها، مشاوره قبل ازدواج است [4]؛ چرا که نوع انتخاب در این مرحله کل زندگی را تغییر می دهد و به شکلی دیگر رقم می زند و این مشاوره ها می تواند کمک کند تا همسر مناسب برای زندگی را با دیدی باز تر انتخاب کرد و بتوان با آن فرد ادامه زندگی را در امنیت و خوشبختی گذراند و در آینده فرزندانی صالح و سالم تربیت کرد که احساس رضایت را در خانواده به وجود آورد.
خیلی از انواع بیماری های جسمی و روانی در زن و مرد وجود دارند که به شکل ارثی یا خانوادگی  که در ظاهر شخص و برخورد های اول مشخص نیستند ،این نوع مشاوره های قبل از ازدواج می تواند فرد را از شناخت این بیماری ها آگاه سازد تا در آینده دچار مشکل در زندگی و ایجاد فرزندان ناسالم و یا معلول نشود .
 

منظور از مشورت با مشاور چیست؟

در مشورت گرفتن از مشاور نباید توقع داشت که تصمیم نهایی بله یا نه گفتن شما را مشاور تعیین کند بلکه شما با  بیان خصوصیات خودتان و طرف مقابل خود ، و فهمیدن مشترکات و تفاوت های خودتان در نهایت تصمیم نهایی را با مشورت از خانواده باید خودتان بیان کنید که آیا می‌توانید با شرایط طرف مقایل خود زندگی کنید و در آرامش به همسری خود انتخابش کنید یا خیر.
خیلی از نکات مهم برای شروع یک زندگی مشترک موفق توسط افراد نادیده گرفته می شود، که سبب می گردد بعد از سپری شدن سال های اولیه مشکلات و اختلافات زیادی در بین زوج ها به وجود بیاید. هدف اصلی مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج این است که ما یاد بگیریم که چگونه با مشکلات زندگی زناشویی روبرو شویم.
می توان گفت این نوع مشاوره واکسنی است که قبل از دچار شدن به بیماری زده می شود تا بدن توان مقابله با آن بیماری روش دفاع خودش را بدست آورد، که این نوع مشاوره ها می تواند نوع برخورد درست و واکنش به جای شما را در مقابل مشکلات زندگی  تنظیم کند و صبوری در خیلی از مشکلات به ظاهر بزرگ را به شما می آموزد .
 

چه چیزهایی را باید در جلسات مشاوره گفت؟

اول از همه، باید فکر ‌کنید چه چیزهایی را می‌توانید و باید با مشاور در میان بگذارید؟ آیا باید تمام جزئیات مسائل خانوادگی‌تان را به مشاور بگویید یا فقط باید مسائلی را مطرح کنید که باید روی آن‌ها کار بشود؟ [5] اگر مسأله خیلی حساس است، آیا باید تمام آن را تعریف کنید یا باید شمایی کلی از مسأله را مطرح کنید؟
اگر در جلسات مشاوره به تنهایی شرکت کردید و تشخیص نیدهید که مشکل تان درباره موضوعی شخصی است و گفتن آن ضروریست ،حتما بیان کنید و با کمک مشاور آنرا حل کنید .
اما در همبن موقع اگر مشکل شما دو طرفه و درباره فرد مقابل تان است حتما منصفانه برخورد کنید و از طرف خودتان فقط نکته های منفی طرف مقابل تان را نگویید بلکه از نقطه ضعف ها و حساسیت های خودتان و بعد آن از مشکلی که در این باره ذهن شما را مشغول کرده بحث کنید...

حالا اگر دو نفر باهم به مشاور مراجعه کردید توجه داشته باشید که درباره مشکلات تان طوری صحبت نکنید که طرف مقابل از شما دلخور یا ناراحت شود و یا اینکه باعث بزرگتر شدن آن مشکل شوید و حس خشم را به طرف مقابل دهید... اگر هم موضوع بحث شما شخصی است بهتر است که قبل مشاوره رفتن با خودشان صحبت کنید و اگر حل نشدنی است در جلسه مشاوره طوری بیان کنید که طرف مقابل تان خجالت نکشد. اما اگر موضوع مهمی نیست بهتر است مباحث شخصی اصلا در جلسات مشاوره بیان نگردد.
در بیان مسائلی که حل آن برایتان مشکل شده است حتما الویت بندی کنید و به ترتیب بیان کنید که شاید با حل یک موضوع مسائل بعدی هم حل گردد، توجه داشته باشید که به یکباره و اغراقی گفتن مشکلات باعث بهتر حل شدن آن نمی شود بلکه باعث مشغول شدن ذهن تان به می شود و تمرکز تان را از دست می‌دهید .
 
 
پاورقی:
 [1] قرآن کریم :سوره شوری، 38.
[2] نهج البلاغه ، الحیاة جلد ۱ صفحه ۳۱۲
[3] نهج البلاغه ، الحیاة جلد ۱ صفحه ۳۱۲
[4] کتاب پیام نیکبختی. دکترمحمد مهدی اصفهانی . ص 35
[5] مجله حامی هنر زندگی . بخش زوج و خانواده
 
منابع:
قرآن
نهج البلاغه

کتاب پیام نیکبختی
مجله حامی زندگی
 

بیشتر بخوانید :
مشاوره های قبل از ازدواج
مشاوره‌های قبل از ازدواج را جدی بگیرید
راهنمای آمادگی و ارزیابی قبل از ازدواج
152 پرسش که باید در خواستگاری بپرسید
مشاوره قبل از ازدواج ​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.