تاثیر سرد مزاجی زوج ها در ازدواج

فردی گرم مزاج را به عنوان همسر انتخاب کرده اید در حالی که مزاج شما سرد است. در این شرایط شما فردی را به عنوان همسر زندگی تان انتخاب کردید که بسیار فعال و پر جنب و جوش است. در حالی که شما شخصیتی آرام، کم تحرک و غالبا در حال سکونی دارید. همین مسئله می تواند به مرور کسالت و اختلال هایی را در زندگی زناشویی به همراه داشته باشد. با ما همراه باشید.
شنبه، 24 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر سرد مزاجی زوج ها در ازدواج
بیکاری، مشکلات مالی، وجود بیمار در خانواده و بسیاری از مسائل دیگر می توانند میل جنسی مرد را تحت شعاع قرار دهند.
 

مقدمه

زندگی در جوامع مدرن امروزی، رژیم های غلط غذایی، مصرف فست فودها و غذاهای آماده تهیه شده از گوشت گاو، مصرف ترشی جات و... که غالب آنها طبعی سرد دارد، موجب شده بخشی از مردم سرد مزاجی شده باشند. همین مسئله موجب شده تا طبع سرد توان جسمی و میل زناشویی را در زوج ها کاهش دهد و این مسئله روند زندگی مشترک را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اگر شما هم همسر سرد مزاج دارید بهتر است رژیم غذایی او را تغییر دهید. می توانید از این پس غذاهایی با طبع گرم برای او تهیه کنید. مثلا از ادویه های گرم مانند زنجبیل و خولنجان برای طعم دادن به غذاهای تان استفاده کنید. مصرف گوشت گوساله و لبنیات و ترشیجات را به حداقل برسانید.
 

هماهنگی مزاج در ازدواج چه اندازه مهم است؟

تصور کنید فردی گرم مزاج را به عنوان همسر انتخاب کرده اید در حالی که مزاج شما سرد است. در این شرایط شما فردی را به عنوان همسر زندگی تان انتخاب کردید که بسیار فعال و پر جنب وجوش است. در حالی که شما شخصیتی آرام، کم تحرک و غالبا در حال سکونی دارید. همین مسئله می تواند به مرور کسالت و اختلال هایی را در زندگی زناشویی به همراه داشته باشد.
 

دلیل سرد مزاجی و عدم تمایل به رابطه جنسی

سرد مزاجی در مراحل ابتدایی به گونه ای ظاهر می شود که فرد تنها دچار کاهش میل جنسی به همسرش شده و به مرور این تمایل در وی کمرنگ تر و گاهی حتی جای خود را به تنفر می دهد. بسیاری از سرد مزاجی ها ریشه در آسیب های جنسی از قبیل سوء استفاده های جنسی یا تجاوز در سال های قبل دارد. یکی از دلایلی که می تواند در این حالت مؤثر باشد، تجربه رابطه دردناک یا شکست در داشتن رابطه جنسی قبلی است که با تداعی شدنش فرد را از برقراری ارتباط جدید باز می دارد.

در برخی موارد نادر، مشکل سرد مزاجی در زنان و مردان از میزان ناکافی هورمون جنسی تستوسترون ایجاد می شود که باید به دنبال درمان بود. بخشی از سرد مزاجی و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی با همسر به دنبال خستگی مفرط ناشی از کار روزانه بروز می کند. علاوه بر این، افسردگی و استفاده از داروهای روان گردان یا داروهای پایین آورنده فشار خون و نیز کمبود هورمون های جنسی می تواند از عوامل مؤثر در سرد مزاجی باشد.
 

سرد مزاجی به دو دسته عمده تقسیم می شود

اولیه: مرد از بدو شروع زندگی جنسی دارای سرد مزاجی بوده است
ثانویه: پس از سپری شدن یک دوران طبیعی، مرد دچار کاهش میل جنسی می شود

سرد مزاجی به سه دسته عمده تقسیم می شود: خفیف، متوسط و شدید.

نوع شدید، مرد شاید ماه ها احساس نیاز جنسی نمی کند و این سبب ایجاد مشکلات جدی در بعضی از خانواده ها می شود. از طرف دیگر کاهش میل جنسی یا سرد مزاجی موقعی مرضی تلقی می شود که سبب استرس و مشکل در خانواده شود. در زوجی که هر دو طرف با یکبار رابطه هر شش ماه مشکل ندارند و با آن سازگار هستند، بیماری وجود ندارد.

از نظر علل کاهش میل جنسی یا سرد مزاجی در مردان آن به دو دسته بزرگ تقسیم می شود: روحی- روانی و جسمی. نسبت دادن مشکلات بیماری به مسائل روحی- روانی آخرین تشخیص است، مثلا بیماری که با سردرد مراجعه می کند نباید بلافاصله گفته شود که ناشی از مسائل روحی- روانی است، ممکن است آن پشت تومور مغز عامل سردرد بوده باشد. میل جنسی هم در مرد و هم در زن با مسائل روحی- روانی اطراف وی رابطه مستقیم دارد، مهمترین آنها به قرار زیر هستند:
- چگونگی رابطه عاطفی با همسر
- مشغله ذهنی
- کار بیش از حد
- افسردگی یا اضطراب

بیکاری، مشکلات مالی، وجود بیمار در خانواده و بسیاری از مسائل دیگر می توانند میل جنسی مرد را تحت شعاع قرار دهند، نباید فراموش کرد که وجود یک یا چند مورد از موارد فوق دلیل علت کاهش میل جنسی یا سرد مزاجی نمی تواند باشد. ممکن است بیمار در پس زمینه دارای یک مشکل جسمی باشد.

اگر مردی بتدریج دچار کاهش میل جنسی مثلا در شش ماه گذشته شده است باید از نظر میزان هورمون های مردانه بررسی شود. یکی دیگر از عوامل کاهش میل جنسی یا سرد مزاجی در مردان و زنان استفاده از داروهای روانگردان است، باید توجه داشت که اینگونه داروها به هیچ وجه نباید سرخود قطع یا تعویض شوند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.