رضایت زناشویی و اختلالات جنسی

یکی از مواردی که بر رضایت زناشویی تاثیر می گذارد، عدم رضایت جنسی از همسر است. در برخی موارد کژکاری های جنسی، زمینه ساز این عدم رضایت است و باید به درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 30 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رضایت زناشویی و اختلالات جنسی
اختلالات جنسی، زمینه ساز عدم رضایت در روابط زناشویی است. 


رضایت زناشویی

چگونه باید با زندگی زناشویی سازگار شویم؟ چه عواملی در رضایت زناشویی مشارکت دارند؟ تحقیقات نشان داده اند که توانایی برقرار کردن ارتباط، عامل اصلی در روابط رضایت بخش است. الگوهای ارتباط بین زوج هایی که برای ازواج برنامه ریزی می کنند، سازگاری زناشویی را پنج سال و نیم بعد از اینکه پیوند زناشویی تشکیل شده است، پیش بینی می کند (مارکمن، ۱۹۸۱۰). بعدا روش های بهبود بخشیدن به مهارت های ارتباط را شرح خواهیم داد.
 
عوامل دیگری که به رضایت زناشویی کمک می کنند عبارتند از وقت گذرانی با یکدیگر، تقسیم کردن ارزش ها، انعطاف پذیری، تقسیم قدرت، صمیمیت جسمانی، نزدیکی عاطفی، همدلی، ارضای جنسی و احتمالا هوش هیجانی.
 
اسنیدر (۱۹۷۹) پرسشنامه ای را در رابطه با زمینه های ناراحتی زناشویی ساخته و معلوم کرده است که چهار زمینه، رضایت کلی را پیش بینی می کنند: ارتباط عاطفی با ابراز محبت و تفاهم؛ ارتباط برقرار کردن برای حل مسئله با توانایی حل کردن اختلاف نظرها؛ نارضایتی جنسی؛ و اختلاف نظر درباره مسائل مالی، یا دعوا کردن بر سر مدیریت مالی. ابراز محبت و توانایی حل کردن مسایل، همواره از مشکلات بزرگ کردن بچه، سابقه ناراحتی در خانواده اصلی، و مسایل جنسی مهم تر بودند.


کاری کنیم که روابط ادامه یابند

 اگر باهم زندگی می کنید یا ازدواج کرده اید، تعارض اجتناب ناپذیر است. تعارض بر سر پول، ارتباط، تمایلات شخصی، مسایل جنسی، خویشاوندان، دوستان، و فرزندان روی می دهد. اگر زوج ها از پیش انتظارات خود را از یکدیگر روشن نکنند، با تصمیم گیری درباره اینکه چه کسی چه کاری را باید انجام دهد روبرو می شوند. در ازدواج های سنتی، مسئولیت ها طبق نقش های جنسی کلیشه ای محول شده اند. زن آشپزی، نظافت و به بچه رسیدگی می کند.
 
شوهر نان آور است و به تعمیرات خانه و غیره رسیدگی می کند. در ازدواج های غیر سنتی، کارهای عادی و روزمره معمولا تقسیم یا درباره آنها مذاکره می شود، مخصوصا هنگامی که زن نیز کار می کند. تعجب آور نیست که وقتی یک خانم غیر سنتی با یک مرد سنتی ازداوج می کند اصطکاک ایجاد می شود.

موارد زیر نمونه ای از مخاطراتی هستند که تعارض ایجاد می کنند و ثبات زندگی زناشویی را به خطر می اندازند:
  1.  زندگی کردن خیلی نزدیک یا خیلی دور از خانواده اصلی
  2. اختلاف نژادی، مذهبی، تحصیلی، یا طبقه اجتماعی
  3.  وابستگی به یکی یا هر دو خانواده اصلی برای پول، مکن، یا حمایت عاطفی
  4. ازدواج قبل از اینکه زوج به مدت شش ماه یکدیگر را شناخته باشند، یا بعد از چند سال تماس داشتن ( زوج هایی که ازدواج را چند سال به تعویق می اندازند بدگمانی ها یا تعارض هایی دارند که به رابطه آنها صدمه می زند)
  5. بی ثباتی زناشویی در هریک از خانواده های اصلی
  6. حاملگی قبل ازدواج یا در طول سال اول ازدواج
  7. بی تفاوتی نسبت به نیازهای جنسی همسر
  8. ناراحتی از نقش شوهر یا همسر
  9. دعوا بر سر تقسیم کار

درمان اختلالات جنسی

یکی از مواردی که بر رضایت زناشویی تاثیر می گذارد، عدم رضایت جنسی از همسر است. در برخی موارد کژکاری های جنسی، زمینه ساز این عدم رضایت است و باید به درمان آن بپردازیم. کژکاری های جنسی اغلب به وسیله درمان اختلال های جنسی مداوا می شوند که به نوع نسبتا کوتاه و مستقیم درمان روان شناختی اشاره دارد که عموما عناصر شناختی و رفتاری را در بر می گیرد. درمان اختلال های جنسی عمدا مرهون تلاش پیشگام مسترز و جانسون است، هرچند که درمانگران دیگر نیز روش های مهمی را برای کمک کردن به زوج ها ابداع کرده اند تا عملکرد جنسی خود را بهبود بخشند. درمان اختلال های جنسی معمولا هدفهای مشترک زیر را دارند.
  1. کاهش دادن اضطراب عملکرد. درمانگران معمولا از درمانجویان می خواهند برای مدتی به فعالیت هایی مانند ماساژ یا نوازش کردن تحت شرایط بدون توقع، بپردازند تا اضطراب برانگیختگی و آمیزش عملکرد خود را کاهش دهند. فعالیت بدون توقع به معنی آن است که در ابتدا انتظار جنسی نمی رود. کاهش اضطراب به بازتاب های طبیعی مانند نعوظ، لیز شدن واژن، و ارگاسم امکان می دهد تا روی دهند.
  2.  تغییر دادن نگرش ها و انتظارت خودشکن. به درمانجویان توضیح داده می شود که چگونه انتظارات شکست می توانند میزان اضطراب را بالا ببرند و پیشگویی های معطوف به مقصود شوند.
  3.  آموزش دادن مهارت های جنسی. به درمانجویان آموزش داده می شود که چگونه یکدیگر را تحریک جنسی کافی کنند. در مورد انزال زودرس، ممکن است به آنها توضیح داده شود که چگونه با روشی مانند توقف و ادامه، انزال را به تعویق اندازند (مکث کردن مکرر هنگامی که مرد بسیار برانگیخته می شود و بعد از سرگیری، تا اینکه مرد بهتر بتواند سطح تحریک را که موجب بازتاب انزال می شود، ارزیابی کند).
  4. بالا بردن آگاهی جنسی. برخی از مشکلات با اطلاعات غلط درباره عملکرد زیستی و جنسی ارتباط دارند.
  5. بهبود بخشیدن به ارتباط جنسی. به همسران آموزش داده می شود چگونه به یکدیگر نشان دهند که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند.

این روزها درمان های زیستی متعددی وجود دارند که به افراد مبتلا به کژکاری های جنسی کمک می کنند. درمان تستوسترون ممکن است به بازگرداندن تمایل جنسی با بی میلی در زن و مرد کمک کند. داروهایی مانند وایاگرا می توانند به ایجاد نعوظ در اغلب مردان مبتلا به اختلال نعوظی کمک کنند. این داروها عروق خونی در آلت مردی را شل می کنند و به حفره های آلت مردی امکان می دهند تا پر از خون شوند، که به نعوظ می انجامد. آزمایش کردن این داروها و داروهای دیگر در درمان کژکاری جنسی زن در جریان است، هرچند که نتایج آنها در مورد زنان به اندازه مردان همسان نبوده اند. به طور کلی، اغلب موارد کژکاری جنسی را می توان به طرز موفقیت آمیزی از طریق مداخله های زیستی یا روان شناختی (یا ترکیبی از درمان ها) درمان کرد، طوری که اوضاع خیلی بهتر از چند نسل گذشته است که درمان های مؤثری وجود نداشتند.
 
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.