عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش سوم)

در دو بخش پیشین به هفت مورد از عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی پرداختیم. انتخاب مناسب همسر، پایبندی به مذهب، حسن خلق همسر و ... از جمله این موارد بودند. با ما همراه باشید تا در نوشتار پایانی با سه مورد دیگر از عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی آشنا شوید.
شنبه، 27 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش سوم)
فرزندپروری یکی از عوامل روانی موثر بر افزایش رضایت زناشویی است. 
 
چکیده: در دو بخش پیشین به هفت مورد از عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی پرداختیم. انتخاب مناسب همسر، پایبندی به مذهب، حسن خلق همسر و ... از جمله این موارد بودند. با ما همراه باشید تا در نوشتار پایانی با سه مورد دیگر از عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی آشنا شوید.

تعداد کلمات 801 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش سوم)
محمدحسین افشاری

8. فرزندآوری: فرزندآوری و فرزندپروری دو اصل مهم در تحکیم خانواده است. فرزندآوری اگر در زمان مناسب صورت بگیرد می تواند موجبات رضایت زناشویی را به همراه داشته باشد و به گونه ای معنی حقیقی زندگی پس از بچه دار شدن درک می شود.[1] نویسنده کتاب «غذای روح برای والدین» به نقل از لافکادیو هرن[2] اینگونه نقل می کند: «پدر یا مادر بودن، پر احساس ترین تجربه انسان است. هیچ کس تا هنگامی که بچه دار نشود و او را عاشقانه دوست نداشته باشد، نمی تواند معنای واقعی زندگی را بفهمد.»[3] آرگیل بر این اندیشه است که با وجود فرزند، لذت بسیاری برای خانواده به همراه دارد و خود منبع فواید بی شماری برای خانواده است.[4]
نبود فرزند در خانواده ها یک فضای خالی را به وجود می آورد که منجر به تعارض، درگیری و در نهایت بی علاقگی همسران به زندگی مشترک می شود. تحقیقات انجام شده در ایران نیز نشان می هد که خانواده های بی فرزند بیش از هر نوع خانواده دیگر در معرض گسست و نابودی قرار می گیرند.[5]
در آموزه های دینی، از فرزند با تعابیری مثل جگرگوشه والدین،[6]گل خوشبوی بهشتی[7] و... یاد شد. حتی در روایات شریف، بوسیدن و نوازش فرزند باعث پاداش و اجر بزرگ تلقی شده است.[8]وقتی والدین با چنین نگاهی به فرزند بنگرند و حتی فرزندان، این جایگاه را به خود اختصاص بدهند، قطعاً درتحکیم روابط خانوادگی و همسری، تأثیر مثبت خواهند داشت، و کدام پدر یامادری حاضر می شود به راحتی این دل بند و جگرگوشه خود را با اختلاف یاطلاق، آزرده سازد.
اگر این فرزندآوری همراه با تربیت درست صورت بگیرد، و اصل فرزندپروری به درستی صورت بگیرد می تواند بر شدت رضایت زناشویی و در نهایت رضایت زندگی بیفزاید. وقتی فرزندی به درستی تربیت شود، مرد این برداشت را دارد که همسرش به عنوان مادر نقش خود را به درستی ایفا کرده است و رضایتش از همسرش افزایش می یابد و در سوی مقابل نیز زن قدردان شوهر خویش می شود که او به عنوان پدر نقش خود را در خانه و خانواده به درستی ایفا کرده است.
 
9. روابط جنسی: فعالیت جنسی، بخش مهمی از زندگی زناشویی است که زمینه های آرامش و رضایت در همسران را فراهم می کند. خانواده هایی که فعالیت جنسی رضایت بخشی ندارند، با انواع مشکلات زناشویی روبه رو می شوند.[9]
بررسی های علمی میزان قابلیت پیش بینی سازگاری زوجین براساس درجه رضایت روابط جنسی را نشان می دهند.[10] از همین روی، برای تحقق یک ازدواج موفق و زندگی بانشاط، آموزش جنسی سالم و مناسب، عاملی تعیین کننده و مهم تلقی می شود؛ چراکه بررسی تأثیر برنامه آموزش رفتار جنسی بر رضایت جنسی زوجین، از افزایش رضایت جنسی افراد پس از آموزش حکایت داشته است.[11]
 
10. توجه به نقش های در خانواده: در درون خانواده، هر یک از اعضاء دارای نقش هایی[12] هستند که درست ایفا کردن این نقش ها زمینه ساز افزایش رضایت از زندگی او و دیگر اعضای خانواده را به همراه خواهد داشت. نقش ها به رفتارهای افراد در انجام کارها و وظایف مربوط به موقعیت های خاص در خانواده اشاره دارد. به معنایی دیگر، نقش ها، رفتارهای مورد انتظاری است که شخص به عنوان عضوی از خانواده باید مبادرت به انجام او باشد.[13] در این میان نقش همسری، یکی از مهم ترین نقش های درون خانواده است که باید بدان توجه بیشتری داشت.
انجام درست نقش همسری می تواند زمینه ساز رضایت زناشویی باشد.  
 
پی نوشت:

[1] . ویل دورانت، لذات فلسفه، مترجم: عباس زریاب خویی، تهران: انتشارات علمی-فرهنگی، 1389، ص 178.
[2] .Lafcadio hearn
[3] .جک کانفلید و دیگران، غذای روح برای والدین، مترجم: معصومه بردباری و عباس چنی، تهران: نشر پیکان، 1381، ص 11.
[4] . سوسن سیف، تئوری رشد خانواده، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها)، 1368، ص 150-151.
[5] . باقر ساروخانى، طلاق(پژوهشى در شناخت واقعیت و عوامل آن)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1376، دوم، ص 67- 71.
[6] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): الولد کبد المؤمن. (میرزا حسین نوری، مستدرک الوسایل، قم:  مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1408ق، ج 15، ص 112).
[7] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): الولد الصالح ریحانة من ریحان الجنة. (همان، ص 113).
[8] . قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): قبّلوا اولادکُمْ فانّ لکُم بکلّ قبلَةٍ دَرَجَةً فِى الجنة. ( حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، قم: شریف الرضی، 1370، چهارم، ص 220).
[9] . مسعود نورعلیزاده، سلامت و اختلال جنسی همسران (رویکردی اسلامی و روان شناختی)، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1397، اول، ص 64.
[10] . خدابخش احمدی، «نقش روابط جنسی در سازگاری زوجین»، در: مجموعه خلاصه مقالات اولین کنگرة خانواده و مشکلات جنسی، ص5.
[11] . مریم حسینی و دیگران، «بررسی تأثیر برنامه آموزش رفتار جنسی بر رضایت جنسی زوجین»، در: مجموعة خلاصه مقالات اولین کنگره خانواده و مشکلات جنسی، ص۳۹.
[12] .Roles
[13] . کیانوش زهراکار و فروغ جعفری، مشاوره خانواده (مفاهیم، تاریخچه، فرآیندها و نظریه ها)، تهران: نشر ارسباران، 1394، پنجم، ص 21.


 

بیشتر بخوانید:
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش اول)
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش دوم)
آثار رضایت زناشویی بر خانواده
چرا باید از رضایت زناشویی سخن گفت؟
آثار جسمانی و روانی رضایت زناشویی
رضایت زناشویی چیست؟
راهکارهایی برای بهبود زندگی زناشویی
8 نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.