روابط جنسی همسران و نقش آن در سلامت خانواده (بخش اول)

روابط جنسی همسران، رابطه مستقیمی با تحکیم خانواده دارد. روابط جنسی ناسالم و یا ناقص می تواند پیش بینی کننده خوبی برای از هم گسیختگی خانواده ها باشد. در این نوشتار به موضوع روابط جنسی همسران و تاثیر آن در سلامت خانواده می پردازیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 4 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روابط جنسی همسران و نقش آن در سلامت خانواده (بخش اول)
روابط جنسی درست می تواند شادی بخش روابط همسران باشد.
 
چکیده: روابط جنسی همسران، رابطه مستقیمی با تحکیم خانواده دارد. روابط جنسی ناسالم و یا ناقص می تواند پیش بینی کننده خوبی برای از هم گسیختگی خانواده ها باشد. در این نوشتار به موضوع روابط جنسی همسران و تاثیر آن در سلامت خانواده می پردازیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 1079/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
روابط جنسی همسران و نقش آن در سلامت خانواده (بخش اول)

فعالیت های جنسی

فعالیت جنسی، بخش مهمی از زندگی زناشویی را تشکیل می دهد که زمینه های آرامش و رضایت را در همسران فراهم می کند. خانواده هایی که فعالیت جنسی رضایت بخشی ندارند، با انواع مشکلات زناشویی روبه رو می شوند. مشکلات جنسی به هر علتی ایجاد شوند، آسیب ها و پیامدهای منفی بسیاری در خانواده دارند. مشکلات جنسی، اعم از عدم مهارت لازم در برقراری رابطه جنسی، ناتوانی در لذت جویی از روابط، اختلال در عملکرد جنسی، انحرافات جنسی، خیانت و ارضای خارج از چارچوب همسری، تیشه ای کاری بر پیکره درخت تنومند خانواده می زند و سلامتی آن را به مخاطره می اندازد.
  1. تأثیر انحرافات جنسی در ناسازگاری های زناشویی

 عفت و خویشتن داری، از پیش شرط های زندگی سالم و موفق است. بسیاری از مشکلات زندگی، ریشه در شکل گیری ضعیف قدرت پرهیزکاری دارد. از جمله عوامل مهم ناسازگاری های زناشویی بین همسران، که غالبا از آن غفلت می شود، نبود مهارت های کافی در خویشتن داری، عدم توانایی بازداری و خودمهارگری، و ضعف در عفت ورزی و حیامندی است. وقتی که فرد به انواع نابهنجاری ها و انحرافات جنسی، از هرزه نگاری و چشم چرانی گرفته تا هرزه درایی و روابط نامشروع مبتلا می گردد، دیگر نمی تواند به خواسته ها و نیازهای همسرش توجه لازم را داشته باشد و از او لذت ببرد: لا تزنوا فیذهب الله لذه نسائکم من اجوافکم؛[1] زنا نکنید که لذت همسرتان از کام شما می رود. همین امر که زن و شوهر نمی توانند از همدیگر لذت کافی ببرند، موجب سردی، بی رغبتی و تنش در خانواده می شود و آمارهای طلاق نیز مؤید این مسئله است. ارضای انحرافی جنسی، افزون بر آزردگی های درونی و رنج های روانی (که با احساس گناه و عذاب وجدان پدید می آید)، آزردگی ها و ناسازگاری های زناشویی را هم به همراه دارد. در واقع خیانت و خوشی، هیچ گاه نمی توانند کنار هم قرار گیرند: لا یجتمع الزنا والخیر فی بیت؛[2] «زنا و خیر در یک خانه جمع نمی شود».

۲. تأثیر نارسایی های جنسی در ناسازگاریهای زناشویی

 وجود مشکلات در نحوه برقراری رابطه جنسی همسران و نارسایی های جنسی آنان، عامل بسیار مهمی در ناسازگاری های زناشویی و دیگر مشکلات و اختلالات روانی و اجتماعی است. تحقیقات نشان می دهند که نارسایی های جنسی، ارتباط تنگاتنگی با بیماری های روانی، طلاق و مشکلات اجتماعی از قبیل بزهکاری و تجاوز جنسی دارند. چه بسا زوج هایی که نارسایی جنسی داشته و خود از تأثیر آن نارسایی بر مشکلات زندگی زناشویی و نقش آن در ایجاد ارتباط ضعیف، اعتماد به نفس پایین و افسردگی در خود و همسرشان غافل بوده اند، در حالی که عملکرد جنسی مطلوب، عاملی برای تحکیم خانواده و پایه ای برای به دست آوردن و تثبیت یک فرهنگ استوار است.
مطالعات نشان می دهد که 44 درصد اختلافات زندگی زناشویی، ناشی از مشکلات روابط جنسی است و حدود ۲۵ درصد نیز به عللی با روابط جنسی ارتباط دارد.[3] بر پایه برخی تحقیقات در ایران، دست کم پنجاه درصد طلاق هایی که در دادگاه خانواده به بهانه های گوناگون صورت می گیرد، ریشه در مسائل جنسی دارد و به تجربه ثابت شده است در خانواده هایی که مشکلات جنسی زوج ها برطرف شده، احتمال فروکش کردن مشکلات خانواده افزایش یافته است. بنابراین پاسخ گویی مثبت و متقابل زوجین به نیازهای جنسی یکدیگر، می تواند یکی از مهم ترین عوامل تحکیم خانواده باشد و چه بسا تأکید بسیار رهنمودهای اسلامی بر تأمین نیازهای جنسی زوجین، به همین دلیل باشد.[4] پژوهش های انجام شده درباره میزان تأثیر رضایت از روابط جنسی در سازگاری زن و شوهر، افزون بر اینکه عوامل مؤثر در رضایت از روابط جنسی در بین زن و شوهر را نشان داده اند، میزان قابلیت پیش بینی سازگاری زوجین براساس نمره رضایت روابط جنسی را نشان می دهند.[5] در مطالعات دیگر، رضایت جنسی همسران، با رضایت زناشویی آنان رابطه مثبت دارد و در مقابل، کمبود میل جنسی بر بروز مشکلات زندگی مشترک تأثیر داشته است. جالب اینکه زن و شوهرهای مورد مطالعه در پژوهش اخیر، در سطوح مختلف سنی و تحصیلی، به اتفاق هم نظر بودند که نقش مشکلات روابط جنسی در بروز مشکلات زناشویی انکارناپذیر است.[6]

٣. جایگاه روابط جنسی مشارکت جویانه و پیامدهای ارضای یک سویه

 اگرچه ارضای برخی نیازها به صورت فردی انجام می گیرد، تمایلات جنسی به طور طبیعی امری است که ارضای مشترک می طلبد. بر پایه برخی تحقیقات در ایران، دست کم پنجاه درصد طلاق هایی که در دادگاه خانواده به بهانه های گوناگون صورت می گیرد، ریشه در مسائل جنسی دارد و به تجربه ثابت شده است در خانواده هایی که مشکلات جنسی زوج ها برطرف شده، احتمال فروکش کردن مشکلات خانواده افزایش یافته است.به همین دلیل، مشارکت، تعامل، رضایت و لذت بری فرد مقابل، بخشی از سلامت بخشی به روابط جنسی به شمار می آید. نتایج تحقیقات نشان داده است تعادل در ارضای میل جنسی همسران و کسب لذت جنسی طرفین، که همراه با مشارکت آنان در یافتن آمادگی لازم برای برقراری آمیزش مطلوب است، در رفع مشکلات زندگی زناشویی تأثیر دارد.[7]
فردی که نیاز جنسی همسر خود را تأمین نمی کند، باید منتظر پیامدهای آن باشد. اموری چون بی حوصلگی و بی نشاطی در زندگی، کج خلقی، پرخاشگری، تمرد، نشوز، ابراز نارضایتی از زندگی، بدرفتاری با فرزندان، مشکلات روانی و بدنی، دردهای عصبی، عدم تمایل به پیشرفت و کار، سردی در روابط، گرایش به غیر همسر، خودنمایی در خیابان، و سرانجام طلاق و از هم پاشیدگی خانواده، می توانند از پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم ارضای یک سویه باشند. این مسئله درباره هریک از زن و مرد، صادق است.
عدم رضایت جنسی، مهربان ترین مردها را سخت گیر و بدخلق می کند و بر عکس، مردی که از روابط جنسی با همسرش رضایت کامل داشته باشد، چشمش را روی بسیاری از خطاهای همسرش می بندد (البته این مطلب درباره زنان هم صادق است). بنابراین باید مراقب بود مانعی در روابط جنسی به وجود نیاید یا به قول مورگان، صخره هایی در بستر خواب نباشد.[8] برآوردن نیازهای هریک از همسران، ظرافت هایی دارد که بر اثر یادگیری دانش و مهارت جنسی و تجربه در زندگی مشترک به دست می آید.
 
[1] . حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص 238.
[2] . محمدبن محمدبن اشعث کوفی، الجعفریات، ص 99.
[3] . جلال جبل عاملی، «بررسی مشکلات زندگی زناشویی با تأکید بر روابط جنسی»، در: تقویت نظام خانواده و آسیب شناسی آن، ج۲، ص۱۹.
[4] . محمد محمدی ری شهری، با همکاری عباس پسندیده، تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ترجمه حمیدرضا شیخی، ص 386.
[5] . خدابخش احمدی، «نقش روابط جنسی در سازگاری زوجین»، در: مجموعة خلاصه مقالات اولین کنگرة خانواده و مشکلات جنسی، ص 5.
[6] . علیرضا بخشایش و مهناز مرتضوی، «رابطه رضایت جنسی، سلامت عمومی و رضایت زناشویی در زوجین»، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال سوم، ش (۱۲)، ص۷۳.
[7] . همان، ص 15.
[8] . السی نوش آبادی، «زنان و شیوه های جلب محبت همسر»، مجله پیام زن، ش 164، آبان 1384، ص 80.

ادامه دارد...

منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران» (رویکردی اسلامی و روان شناختی) 
نویسنده: مسعود نورعلیزاده میانجی
 

بیشتر بخوانید :
روابط جنسی همسران و نقش آن در سلامت خانواده (بخش دوم)
آنچه باید در مورد رابطه جنسی زوجین بدانید
عوامل آسیب زا به میل جنسی همسران
تفاوت های زنان و مردان در ارتباط جنسی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.