عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش دوم)

ارتباطی کلامی و غیرکلامی مناسب، پایبندی همسران به تعهدات زندگی و مهارت حل تعارض از جمله مواردی است که می تواند در افزایش رضایت زناشویی زوجین نقش مهمی را ایفا کند. با ما همراه باشید.
جمعه، 26 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش دوم)
یکی از عوامل مهم روانی در افزایش رضایت زناشویی، ارتباط کلامی درست میان ایشان است. 
 
چکیده: ارتباطی کلامی و غیرکلامی مناسب، پایبندی همسران به تعهدات زندگی و مهارت حل تعارض از جمله مواردی است که می تواند در افزایش رضایت زناشویی زوجین نقش مهمی را ایفا کند. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 885 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش دوم)
محمدحسین افشاری
 
5. ارتباط کلامی و غیر کلامی همسران: ارتباط، نقش بسیار مهمی در زندگی همسران ایفا می کند[1] و رایج ترین شکایت زوج هایی است که برای درمان به مراکز مشاوره مراجعه می کنند.[2] بیش از 90% زوج های آشفته مشکلات ارتباطی را به عنوان مساله اصلی در روابط خود بیان می کنند.[3] در یک تعریف کوتاه می توان ارتباط را فرآیندی دانست که طی آن اطلاعات، معانی و احساسات از راه پیام های کلامی و غیرکلامی با دیگران انتقال داده می شود.[4] در ارتباط میان همسران، مرد در یک سوی ارتباط و زن در سوی دیگر ارتباط است که ممکن است این ارتباط به درستی صورت نگیرد.در بررسی های صورت گرفته، چهار علت را می توان برای عدم تحقق این ارتباط برشمرد:
  1. عدم همخوانی منظور گوینده پیام با خود پیام
  2. گاه ممکن است گوینده پیام را به درستی درک کند، اما گیرنده پیام آن را به گونه ای دیگر تفسیر کند.
  3. گاه این اشتباه هم در گوینده و هم شنونده وجود دارد که هر کدام طبق یک نگاه پیام خود را تفسیر می کنند.
  4. چهارمین علت در درک اشتباه پیام این است که گوینده و شنونده هر دو کارشان را بی عیب و نقص انجام می دهند و هیچ یک مرتکب خطایی نمی شوند؛ اما گوینده برای انتقال نیت خود از یک روش و شنونده برای دریافت پیام از شیوه ای متفاوت بهره می گیرد.[5] که می تواند بخشی از آن مربوط به پیروی کردن هر یک از طرفین از قواعد ارتباطی متفاوت باشد.[6]
معمولا به زوج ها این گونه توصیه می شود که برای افزایش هماهنگی و پرهیز از تعارضات میان خود، مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند که این توانمندی به طور مستقیم بر افزایش رضایت زناشویی نقش بسیار مهمی دارد.[7]


6. پایبندی همسران: یکی از عوامل موثر بر رضایت زناشویی، پایبندی همسران به تعهداتی است که در ابتدای زندگی میان ایشان بسته شده است. شاید بتوان یکی از عوامل خیانت زناشویی را همین عدم پایبندی زوجین برشمرد.
خیانت در لغت به معنای مکر و حیله، تمسک به حرامی و دغلی بیان شده است[8]و در اصطلاح روان شناسی، «شامل برقرار کردن ارتباط جنسی یک فرد متأهل عقد دائم با جنس مخالف، خارج از محدوده ی خانواده است»[9] در تعریف دیگری آمده است که: «یک راز جنسی، عاشقانه یا درگیری عاطفی که منجر به نقض تعهد رابطه زناشویی است.»[10]
خیانت به گونه های مختلفی قابل تصور است، خیانت فکری و ذهنی، خیانت با چشم، حس لامسه، گوش، زبان و در نهایت خیانت جنسی از موارد خیانت شمرده می شوند که هر کدام می توانند آسیب های مختلفی را بر روابط همسران و زندگی ایشان وارد کند.[11] آنچه در این میان شاید نیاز به بیان است که از همه انواع خیانت های قابل تصور، خیانت جنسی زن به شوهر، امری است که در بسیاری از فرهنگ ها، زشت و ناپسند برشمرده می باشد و به گونه ای غیر منطبق با سرشت آفریده شده در مرد است.[12]
از خیانت زناشویی می توان به عنوان یکی از عوامل آسیب زا به رضایت زناشویی دانست. خیانت زناشویی عنصری است که می تواند به زندگی همسران و نیز تربیت فرزندان، زیان رسانده و آنها را به شدت با خطر روبه رو کند.[13] در یک بررسی کوتاه می توان عواملی را به عنوان زمینه ساز خیانت زناشویی برشمرد. عواملی همچون داشتن روابط ناسالم پیش از ازدواج، تولد ناپاک، ناکامی عاطفی در ارتباط با همسر، ناکامی جنسی، تحریکات جنسی نابه جا و عدم غیرت ورزی زوجین از جمله این علل می باشند.[14]


7.مهارت حل تعارض میان همسران و سبک حل آنها: حل تعارض از یک سوی می تواند موجب افزایش رضایت از زندگی شده و از سوی دیگر ناکامی در حل کردن تعارض به شدت می تواند باعث کاهش رضامندی زناشویی شود.[15]   در زندگی زناشویی پدیدایی تعارضات میان زوجین امری طبیعی است که مهارت حل این تعارضات، هنری است که زوجین باید آن را آموخته و در هنگام تعارضات به کار بگیرند.


 
پی نوشت:

[1] . Brant, R. Burleson, Wayne, H.Denton. "the relationship between communication skill and marital satisfaction", Journal of marriage and the family, v.59, n.4, p.884.
[2] . Geiss, S.K & Oleary,K.D & Hahlweg,K & Revenstorf, D & Schindler,L quoted by: Ibid.
[3] . فرشاد بهاری و دیگران، «تاثیر آموزش مهارت های ارتباط همسران بر میزان تعارض های زناشویی زوج های متعارض متقاضی طلاق»، مجله پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، سال اول، بهار و تابستان 1390، شماره 1، ص 61.
[4] . اون هارجی، کریستین ساندرز، دیوید دیکسون، مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، مترجم: خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت، تهران: رشد، 1377، ص 21.
[5] . فرانک فینچام و دیگران، رابطه همسران، مترجم: مهدی قراچه داغی، تهران: انتشارات پیک بهار، 1380، ص 46.
[6] . جعفر جدیری، هیجان و رضامندی زناشویی، قم: موسسه امام خمینی (ره)، 1397، دوم، ص 61.
[7] . فرشاد بهاری و دیگران، ص 59.
[8] . علی اکبر دهخدا، لغت نامه، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، اول، 1377، ص 8941.
[9] . سعید کاوه، روان شناسی بی وفایی و خیانت، تهران: هنرسرای اندیشه، اول، 1383، ص 12.
[10] . Loudova, 1. Janis, K. &Haviger. (2013). Infidelity: as a Threatening Factor to the Existence of the Family. Procedia-social and Behaavioral Sciences 106, 1462-1469.
[11] .  مسلم داودی نژاد، رازهای تسخیر قلب همسر، قم: مهر دلدار، 1391، ص 409-416.
[12] .همان، ص 416.
[13] . عباس پسندیده، رضایت زناشویی، قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، 1396، هشتم، ص 184.
[14] . همان، ص 186-190.
[15] . Lawrence Kurdek, "predicting change in marital satisfaction from "husbands ! and wives" conflict resolution styles", journal of marriage and family. v.57, n.1 (feb,) p. 153-164.

ادامه دارد...


 

بیشتر بخوانید:
عوامل روانی موثر بر رضایت زناشویی (بخش اول)
آثار رضایت زناشویی بر خانواده
چرا باید از رضایت زناشویی سخن گفت؟
آثار جسمانی و روانی رضایت زناشویی
رضایت زناشویی چیست؟
راهکارهایی برای بهبود زندگی زناشویی
8 نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.