کمیت و کیفیت رابطه زناشویی

این پرسش مطرح می‌شود که واقعا چه میزان رابطه جنسی طبیعی به حساب می‌آید؟ کارشناسان کمتر از ده مرتبه رابطه جنسی در سال را ازدواج بدون رابطه جنسی و یک تا دو مرتبه رابطه در هفته را، متوسط میزان رابطه جنسی به حساب می‏آورند.
دوشنبه، 23 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کمیت و کیفیت رابطه زناشویی
یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی مشترک، ارتباط جنسی سالم و رضایت‌بخش در زندگی زناشویی است.
 
این پرسش مطرح می‌شود که واقعا چه میزان رابطه جنسی طبیعی به حساب می‌آید؟ کارشناسان کمتر از ده مرتبه رابطه جنسی در سال را ازدواج بدون رابطه جنسی و یک تا دو مرتبه رابطه در هفته را، متوسط میزان رابطه جنسی به حساب می‏ آورند.

تعداد کلمات 1056 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 

روابط جنسی

ارتقای سلامت جنسی

با توجه به اهمیت خانواده در جامعه ایرانی و نقش سلامت جنسی زوجین در تداوم و عملکرد مثبت خانواده و پیشگیری از ایجاد مشکلات زناشویی، توجه به ارتقای سلامت جنسی در سطوح مختلف فردی و اجتماعی حائزاهمیت است. اهمیت پرداختن به موضوع‌هایی مانند آموزش سلامت جنسی به زوج‌های در آستانه ازدواج، آموزش پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز، پیشگیری، مشاوره و درمان اختلالات جنسی و ناهنجاری در رفتارهای جنسی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر جنسی و جلوگیری از آزار و خشونت‌های جنسی، امروزه بیش از پیش نمایان است.
 

آموزش

بر همین اساس، اختلالات جنسی نیز به نبود توانایی جنسی یا بیماری‌های خاص اطلاق می‌شود که حتی شامل بیماری‌های مُسری خطرناک ازجمله ایدز و هپاتیت نیز می‌شود. در سلامت جنسی، فرد علاوه بر خود، در قبال دیگری نیز مسئول است. آنچه در بحث سلامت جنسی بیش از هر چیزی از اهمیت بسیار برخوردار است، توجه به مساله آموزش است. ارائه آموزش‌های صحیح در مورد سلامت جنسی در جامعه می‌تواند ثمرات ارزشمندی از جمله احترام به خود و دیگران، رشد جنسی سالم، کسب هویت جنسیتی سالم، روابط مناسب بین‌فردی، تصویر مثبت از خود، روابط سالم زناشویی و ایجاد بهداشت روانی را به دنبال داشته باشد و از بروز مشکلاتی همچون انحرافات جنسی، سوءاستفاده‌های جنسی، مشکلات زناشویی و رفتارهای پرخطر جلوگیری کرد.
 

بدون عوارض

مسئله روابط زناشویی همسران ممکن است باعث بروز مشکلاتی در زندگی زوجین شود. درحالیکه کمتر از ۱۰ مرتبه رابطه جنسی در سال، ازدواج بدون رابطه جنسی به حساب می آید، یک تا دو مرتبه رابطه جنسی در هفته متوسطِ میزان رابطه جنسی به شمار میرود. اگر دو طرف میل زیاد جنسی داشته باشند، برقراری این رابطه با تعداد دفعات بالا، با فراهم کردن شرایط مناسب هیچ مشکل و عوارضی نداشته و فقط می‌تواند به دلیل مصرف انرژی بالا، فرد را خسته کند که این موضوع باید با استراحت و البته تغذیه خوب و لازم جبران شود تا به ضعف افراد منجر نشود. همچنین تعداد دفعات بالای رابطه باعث کمبود موقتی اسپرم در مردان یا به نوعی عقیمی موقت شود که این موضوع با کمی وقفه در برقراری رابطه حل شده و به صورت طبیعی باز خواهد گشت.
 

اعتدال

 توصیه کارشناسان در این زمینه همواره رعایت اعتدال بوده و به زوجین مخصوصا آنهایی که بتازگی ازدواج کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنند که از کمیت روابط خود کاسته و سعی کنند تا در هرباری که رابطه برقرار می‌کنند، بهترین لحظات را در کنار هم داشته و آن را خاطره‌انگیز کنند.
 

کاهش اختلافات

آنچه که همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که روابط زناشویی به دلبستگی بیشتر زوجین می‌انجامد، به حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی مرد و زن نیز کمک می‌کند، افزون بر این روابط جنسی مستمر و منظم زوجین، با ایجاد آرامش فکری و روانی و کاهش اختلاف و منازعات خانوادگی در تربیت صحیح فرزندان نیز اثر گذار است.
اما در مواردی که یکی از طرفین تمایل زیادی به رابطه جنسی دارد و طرف دیگه میل کمتری دارد، طرفی که میلِ کمتری به رابطه جنسی دارد احساس میکند که در هر بار رابطه جنسی، مورد سوءاستفاده قرار گرفته و طرفی که میل بالاتری دارد احساس میکند از رابطه جنسی محروم است و همین مسئله دعواها و جدال های بین آنها درمورد رابطه جنسی را بیشتر و بیشتر می کند.
 

میل تان را زیاد کنید

تقریباً نیمی از جمعیت باید برای برانگیختن میل جنسی در خود تلاش کند. زوج هایی که میل جنسی پایینی دارند باید تصمیم بگیرند که این میل را بیشتر کنند. اگر صبر کنید و منتظر بمانید که رابطه جنسی خودش پیش بیاید و همه موقعیت ها برای آن مناسب باشد، یعنی بچه تان خوابیده باشد، تلفن زنگ نزند، و … رابطه جنسی هیچوقت پیش نخواهد آمد. زوج ها باید به همان اندازه که برای کارشان یا تربیت بچه هایشان وقت و انرژی می گذارند برای زندگی جنسی خود هم وقت بگذارند. یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک زندگی جنسی خوب با همسرتان این است که واکنش خوبی به پیشقدم شدن همسرتان بدهید. و رابطه جنسی برخلاف ویتامین ها حداقل نیازِ روزانه ندارد.
 

رضایت یکطرفه

یکی از دلایلی که ممکن است سبب شود میل یکی از زوجین بخصوص زن کم شود این است که از رابطه زناشویی لذت نبرد و تنها یک طرف به اوج لذت برسد و دیگری به اوج لذت جنسی نرسد. در مورد شما هم اگر این قضیه صدق میکند و در روابطی که با همسرتان دارید شما به اوج لذت نمیرسید، این قضیه سبب میشود که شما از این رابطه سَر خورده شوید. بنابراین باید در کیفیت رابطه با همسرتان تجدید نظر کنید و به گونه ای رابطه داشته باشید که در هر بار رابطه، شما هم به اوج لذت برسید.
 

افزایش سلامت همسران

دانشمندان دلایل زیادی را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد رابطه زناشویی فقط یک کار لذ‌ت‌بخش روزمره نیست، بلکه در طول این رابطه هورمون‌هایی در بدن زن و مرد آزاد می‌شوند که می‌تواند در بالا بردن سطح سلامت عمومی‌شان بسیار مفید باشند. کارشناسان طی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که یک مزیت بزرگ رابطه جنسی سالم، پایین آوردن فشار خون و به طورکلی کاهش استرس است. رابطه جنسی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، یک یا دو بار رابطه جنسی در هفته با سطوح بالاتری از یک نوع آنتی‌بادی ارتباط دارد، که می‌تواند افراد را از سرماخوردگی و عفونت‌های دیگر محافظت کند. همچنین رابطه جنسی کالری می‌سوزاند، افزایش دهنده سلامت قلب و عروق است آن چنان که خطر ابتلا به حمله قلبی منجر به مرگ را در مردان به نصف کاهش می‌دهد. رابطه جنسی، عزت نفس را تقویت می‌کند، صمیمیت را افزایش می‌دهد، درد را کاهش می‌دهد همچنین خطر سرطان پروستات را کم می‌کند و کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید.
کارشناسان سلامت جنسی معتقدند یک رابطه زناشویی مثبت و سالم، علاوه بر تداوم زندگی زناشویی و محکم کردن بنیان خانواده، باعث ترمیم سریع‌تر زخم‌ها می‌شود. همچنین افرادی که ازدواج کرده‌اند و رابطه زناشویی رضایتمندانه‌ای را با همسرشان تجربه کرده‌اند، در درازمدت کمتر بیمار می‌شوند طول عمر آنها نیز بیشتر از مجردها و افرادی است که به روابط زناشویی‌شان توجهی ندارند.


منبع:
سایت جام جم نشریات
سایت مردمان
 

بیشتر بخوانید :
روابط جنسی در ازدواج از نظر اسلام (2)
بررسی رابطه رضامندی زناشویی (بر اساس معیارهای دینی) با ثبات هیجانی (1)
راجع به مردان و روابط جنسی چه می‌دانید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.