نیازهای لازم خانواده

هر خانواده‌ای چند نیاز اصلی و اساسی دارد که خانواده‌ها باید برای رفع این نیازها تمام تلاش و کوشش خود را به کار ببندند تا دچار مشکل نشوند وزندگی مستحکمی داشته باشند. بامطالعه مطلب زیر به نیازهای خانواده پی می‌برید.
شنبه، 3 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
نیازهای لازم خانواده
نیاز به امنیت، مهمترین نیاز در یک خانواده است.
 
چکیده: هر خانواده‌ای چند نیاز اصلی و اساسی دارد که خانواده‌ها باید برای رفع این نیازها تمام تلاش و کوشش خود را به کار ببندند تا دچار مشکل نشوند وزندگی مستحکمی داشته باشند. بامطالعه مطلب زیر به نیازهای خانواده پی می‌برید.

تعداد کلمات 753 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
 نیازهای لازم خانواده
توجه به نیازها در خانواده

توجه به رفع نیاز امنیت در خانواده

از وظایف مهم خانواده تأمین امنیت جسمی و روحی برای هر یک از اعضاء خانواده است. تا از این طریق سلامت جسم و روح آن‌ها تضمین شود. تأمین غذا، بهداشت و جو مناسب عاطفی و روانی شرایط را بر رشد و شکوفایی افراد فراهم می‌سازد. بدیهی است در خانواده‌ای که این کارکرد با مشکل روبروست، عدم تأمین نیازهای تغذیه‌ای، عدم رسیدگی به وضعیت بهداشتی و جسمی، زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها فراهم می‌سازد. از سوی دیگر عدم توجه به مسائل عاطفی افراد خانواده، ازجمله تأمین نیازهای روانی آن‌ها، اعمال شیوه‌های ارتباطی مناسب، آموزش شیوه‌های مواجهه با مشکلات افرادی که ازلحاظ روانی در وضع نامناسبی قرارگرفته‌اند، تحویل جامعه خواهد داد. به این جهت لازم است تک‌تک افراد ابتدا در زمان تشکیل خانواده و بعدازآن در طول زندگی مشترک به نیازهای عاطفی روانی خود و بقیه افراد خانواده توجه داشته و به آموزش و کسب اطلاعات لازم در این زمینه‌ها رغبت نشان دهند.
تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌هایی که سلامت روانی کافی ندارند، اغلب فرزندانی ناسازگار و ناسالم پرورش می‌دهند. مادران افسرده اغلب فرزندان افسرده دارند و افراد افسرده چه ازلحاظ فردی و چه ازلحاظ اجتماعی مواجه با مشکلات زیادی هستند. این مسئله تنها به افسردگی ختم نمی‌شود، کلیه ناراحتی‌های روحی چه ضعیف و چه خفیف در جو عاطفی خانواده انعکاس نامطلوبی دارد. خانواده مشکل‌دار در علت شناسی آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
 

توجه به رفع نیاز اقتصادی و اجتماعی خانواده

در اجتماعات سنتی خانواده این کارکرد خود را باکار و فعالیت اقتصادی مستقیم و آموزش و انتقال مستقیم مشاغل از والدین به فرزندان انجام می‌داد. امروزه با صنعتی شدن جوامع، وضع به‌گونه‌ای تغییریافته است و عمدتاً چنین کارکردی به‌صورت غیرمستقیم اعمال می‌شود. امروزه دیگر کمتر به چشم می‌خورد که مشاغل به‌صورت موروثی منتقل شوند، اما خانواده ازلحاظ تأمین شرایط و امکانات لازم برای جوانان خود به شیوه فعالیت اقتصادی آن‌ها و گزینش شغل آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین خانواده با آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم فرآیند اجتماعی شدن فرزندان را فراهم ساخته، میزان موفقیت در امور اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خانواده‌های سالم معمولاً فرزندانی دارند که روابط اجتماعی مناسب‌تری دارند، فعالیت‌های مختلف اجتماعی دارند.

:بیشتر بخوانید  
خانواده، مهمترین رکن اجتماعی
گام های طلایی برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده


حمایت و صمیمیت در خانواده

خانواده به‌عنوان یک واحد اجتماعی کوچک، از مهم‌ترین نهادهای جامعه به شمار می‌آید. درواقع هر خانواده باید به‌عنوان یک آجر از دیوارهای یک جامعه و مرکز اصلی حفظ و نگهداری سنت‌ها و آداب‌ورسوم و همچنین ارزشهای مورداحترام و گران‌بها، یک‌نهاد نیرومند برای روابط اجتماعی پایدار در میان بستگان، منشأ بیان و تجلی هیجان‌ها، کانون صمیمی‌ترین روابط در میان افراد و پرورش فکر، ذهن، اخلاق و ارتقاء روح در نظر گرفته شود.
طبق بینش قرآنی[1] خانواده، نشانه‌ای از رحمت، عطوفت و حکمت اوست؛ و شایسته است صفات رحمت و جمال حضرت پروردگار در یک خانواده سالم خودنمایی کند و در محیط آن نشانه‌ای از عدالت، رحمت، علم و حکمت، خداوند و سایر صفات الهی به‌نوعی نمایان گردد.
بنابراین بنیان خانواده که مهم‌ترین عامل در ساختار شخصیت افراد و جلوه‌ای از رحمانیت پروردگار است باید همواره همچون دژی مستحکم در برابر انحرافات، لغزش‌ها و آفات و آسیب‌های مهم اجتماعی تقویت‌شده و ارتباط اعضای آن بر اساس رحمت، مودت به‌ویژه رابطه قلبی و عاطفی میان زن و شوهر استحکام یابد.

آدمی از سویی ذاتاً شخصیت خود را دوست دارد و پیوسته تلاش می‌کند که به‌سوی اعتلا و ترقی شخصیت خویشتن گام بردارد و از سوی دیگر انسان که از ماده انس اشتقاق یافته به موانسات است و الفت، شدیداً نیازمند است. او دوست دارد بیشتر به‌سوی افرادی که عزت‌نفس و شخصیتش را موردتوجه قرار می‌دهند جذب‌شده و با آنان مأنوس گردد. پس برای تحکیم روابط میان اعضای خانواده باید با ایجاد فضایی عاطفی، با تقویت غریزه مویان است و بهره‌گیری از حس حب ذات همراه با درک نیازها و خواسته‌های مشروع طرفین اقدام نمود.
محبت یک پیوند دوطرفه است و اظهار محبت و ابراز آن بنیان زناشویی را استوار می‌سازد. در بسیاری از موارد در مشکلات خانوادگی ابراز محبت می‌تواند راه گشا باشد. خداوند در آیه فوق محبت را از آثار قدرت و نعمت‌های بزرگ و از نشانه‌های عظمت خداوند برشمرده و بر بندگان منت نهاده است.

منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون
 

بیشتر بخوانید :
خانواده خوب، مثل شارژ خوب است
بسترهای لازم برای خانواده ی موفق
چهار نیاز مهم خانواده

پی نوشت :
[1]. روم:21


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.