از سگ تا دايناسور

نگهداري حيوانات خانگي، پول يا تهاجم فرهنگي؟

قديم ترها مردم مرغ و خروس در حياط خانه داشتند، بعضي ها مثل همان قديم ها مرغ عشق و قناري دارند، برخي طوطي و ....، بعضي ها هم خرگوش و لاک پشت و سنجاب و همستر و گاهي هم ميمون و دايناسور!
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگهداري حيوانات خانگي، پول يا تهاجم فرهنگي؟

راسخون : قديم ترها مردم مرغ و خروس در حياط خانه داشتند، بعضي ها مثل همان قديم ها مرغ عشق و قناري دارند، برخي طوطي و ....، بعضي ها هم خرگوش و لاک پشت و سنجاب و همستر و گاهي هم ميمون و دايناسور!

 

از همان بچگي با خرده نان هايي که بعد از صبحانه براي کبوترها پشت پنجره مي ريختيم، با ماهي قرمزهاي وسط حوض خانه مادربزرگ و با گربه هايي که با بلند شدن بوي ناهار پيدايشان مي شد محبت به حيوانات را آموختيم. با خونه مادربزرگه و مخمل و هاپوکومار و نوک سياه، با جوجه رنگي هايي که تابستان ها مي خريديم به نگهداري از حيوانات خانگي علاقه مند شديم. انگار اين روزها جريان نگهداري از حيوانات خانگي تغيير کرده است. از حيواناتي که انتخاب مي کنيم گرفته تا پول هايي که صرف نگهداري آن ها مي کنيم.

 

فرهنگي که ريشه بومي ندارد

 

ترويج مسايل فرهنگي که ريشه هاي بومي و ايراني ندارد اگر چه ممکن است به نظر عده اي کم اهميت باشد اما بخشي از تهاجم نرم فرهنگي است که رفته رفته صورت مي گيرد. چرا که هميشه دشمن از جايي اين تهاجم را شروع مي کند که ما حساسيت کمتري نسبت به آن ها نشان مي دهيم. آنچه که اين روزها مشهود است گرايش افراد به نگهداري از حيوانات خاص است که پيش از اين ها در زمره حيوانات خانگي قرار نمي گرفت. آيگواناها، آن ها خزندگاني گياه خوارند که براي زنده ماندن به آب پاک نياز دارند. به رژيمي متنوع و سرشار از ويتامين نيازمندند و اگر غذاهاي مورد علاقه خودشان را مصرف نکنند دچار سوء تغذيه مي شوند. غذاهاي مورد علاقه آيگوانا شامل يونجه، کدوي رشتي، برگ کاکتوس بدون خار، لوبيا سبز، انبه، هويج وحشي، باميه، نخود فرنگي، شاهي و گل قاصدک است. اما کار از اين مارمولک هاي بزرگ که حدود 200 هزار تومان قيمت دارد هم گذشته و حتي مارهاي بزرگ جثه و غيرسمي هم به حيوانات خانگي تبديل شده اند. در ميان مارها دو گونه بوآ و پيتون محبوبيت دارند. اين مارها بسيار قدرتمندند و حتي مي توانند با فشار کسي را خفه کنند و بکشند.

 

کمي تأمل و انديشه، خالي از لطف نيست

 

کاملاً مشخص است که نگهداري از حيوانات خانگي غيرمتعارف مسائل و مشکلات خاص خود را دارد از محدوديت ها و قوانين گرفته تا مسائل حقوق حيوانات و خطراتي که نگهدارنده را تهديد مي کند. شايد ريشه تمايل برخي افراد و خانواده هاي مرفه به نگهداري حيوانات در خانه به تقليد از فرهنگ غلط جوامع غربي برگردد اما اين دليل نمي شود که در ايران اسلامي با تمدن چند هزار ساله و فرهنگ ديني پويا، برخي بالا شهري ها به اين گونه اقدامات عجيب روي آورند و ضمن اين که نگهداري از حيوانات در خانه از جنبه فرهنگي هم در فرهنگ ما اشکال دارد. در فرهنگ غربي ها حيوانات خانگي جايگزين روابط عاطفي مي شوند که بايد درون خانواده شکل مي گرفته، منتهي از آنجا که  آن ها بنيان هاي استوار خانوادگي ندارند و شکل طبيعي خانواده در فرهنگ آن ها از بين رفته دنبال جايگزيني براي آن هستند، در صورتي که ما در ايران بنيان هاي محکم و استوار خانواده را داريم که مي تواند نياز به دوست داشتن و دوست داشته شدن فرد را به صورت کامل برطرف کند، بنابراين به جايگزين هاي مصنوعي که به هيچ وجه با فرهنگ ما چه به صورت ديني و چه به صورت ملي سازگاري ندارند، نياز نيست. بنابراين بايد در محل هايي که مي تواند نقطه هاي ورودي دشمن براي شروع تهاجم فرهنگي باشد به مقابله بپردازيم، علاوه بر اين نگهداري اين گونه حيوانات در خانه مسايل و مشکلات بهداشتي به وجود مي آورد.

 

حيوانات خانگي و مشکلات بهداشتي آنها

 

از سوي ديگر، نگهداري از انواع حيوانات خانگي در آپارتمان ها و مجتمع هاي مسکوني سبب بروز مشکلات براي ديگر ساکنين مي شود شايد يک نفر ادعا کند که آزاد است و مي خواهد در منزلش حيوان خانگي نگهداري کند، اما نگهداري اين گونه حيوانات علاوه بر بروز مشکلات بهداشتي و بيماري هاي مختلف سبب سلب آرامش و آسايش ديگر همسايه ها مي شود، نگهداري حيوانات در خانه مي تواند بيماري زا باشد و نکته بسيار مهم اين است که خيلي از ارگانيسم هايي که براي حيوانات نرمال به حساب مي آيند براي انسان بيماري زا هستند، بنابراين ممکن است حتي حيوان ناقل علامت هيچ بيماري نباشد اما براي انسان بيماري زا باشد؛ ضمناً از نظر ارزش هاي فرهنگي خطرناک است و ممکن است براي بقيه خانواده ها هم جنبه بد آموزي داشته باشد.
/2759/

  

منبع: نسل فردا

 

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

 

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.