فواید گیاهخواری که باید بدانید (بخش اول)

گیاهخواری چیزی فراتر از یک سبک زندگی است، گیاهخواری، نوعی انتخاب در زندگی است. زیرا فواید گیاهخواری برای سلامتی جسم و روح بسیار زیاد است و شما با این سبک زندگی متعهد می شوید که هم در غذا خوردن و هم در روش زندگی مسایل بسیار زیادی را رعایت می‌کنید. در ادامه به فایده و دلیل اثبات شده برای گیاه خواری آمده است. با ما همراه شوید.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاهخواری که باید بدانید (بخش اول)
افراد گیاهخوار، سطح کلسترول خود را بهتر از افراد غیر گیاهخوار تنظیم می‌کنند.
 

گیاهخواری چیست؟

گیاهخواری عملی است که تحت تاثیر عواملی مانند مذهب و شیوه زندگی شخصی قرار دارد و در آن فرد از مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت، غذاهای دریایی، ماکیان و لبنیات اجتناب می‌کند اگرچه برخی از این افراد، شیر و تخم مرغ را مصرف می‌کنند. همان‌گونه که در بالا گفته شد، گیاهخواری فقط درمورد چیزی که می‌خورید نیست بلکه درمورد نحوه زندگی شما نیز هست. اگر سبزیجات می‌خورید اما هنوز هم از محصولات حیوانی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید خودتان را گیاهخوار بدانید.

رییس سابق بهداری ارتش،  C. Everett Koop، گفته است که ۷۰ درصد آمریکایی‌ها از بیماری‌هایی می‌میرند که مستقیما با عادت‌های غذایی آن‌ها در ارتباط است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات و سویا، بهترین گزینه برای طول عمر، سلامتی و زندگی خوب است. در همین حال، با حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی ناشی از کشاورزی حیوانی، کمک بزرگی به سیاره زمین می‌کنید. همچنین، با علم به این‌که هیچ حیوانی آسیب نمی‌بیند، بیشتر از غذای خود لذت می‌برید. صدها دلیل برای گیاهخوار شدن وجود دارد که در این‌جا به دلایل که بهترین دلایل هستند اشاره می‌کنیم.
 

فواید گیاهخواری

۱. بیشتر عمر می‌کنید
بر اساس یک مطالعه انجام شده در دانشگاه لوما لیندا، گیاهخواران، ۷ سال و وگان‌ها (کسانی که هیچ محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند) ۱۵ سال بیشتر از فراد گوشتخوار عمر می‌کنند. این یافته‌ها با پروژه سلامت چین ( بزرگ‌ترین مطالعه بر رژیم غذایی و سلامتی تا کنون) که دریافت چینی‌هایی که کمترین میزان چربی و محصولات حیوانی مصرف می‌کنند،  با کمترین خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و دیگر بیماری‌های دژنراتیو مزمن مواجه می‌شوند، تایید می‌شوند. یک مطالعه بریتانیایی که ۶۰۰۰ فرد گیاهخوار و ۵۰۰۰ فرد گوشتخوار را به مدت ۱۲ سال مورد مطالعه قرار داد، دریافت که احتمال مرگ گیاهخواران با سرطان ۴۰ درصد و با بیماری‌های دیگر ۲۰ درصد کمتر است.
 
2. قلب خود را نجات می‌دهید
بیماری قلبی، هنوز هم قاتل شماره یک در ایالات متحده است و رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (SAD) که سرشار از چربی اشباع و کلسترول گوشت و محصولات لبنی است، مقصر این مسئله محسوب می‌شود. بر اساس مطالعه  Bogalusa Heart که در دانشگاه ایالت لوییزیانا انجام شد، کودکان ۳ ساله که با مصرف فست فود و هله هوله بزرگ می‌شوند، دچار علائم زودهنگام بیماری قلبی می‌شوند. بیماری قلبی، در یک زن از ۹ زن در سن ۴۵ تا ۶۴ و در یک زن از سه زن بالای ۶۵ سال دیده می‌شود.

حملات قلبی نیز در زنان کشنده‌تر است: ۵۳ درصد از زنانی که حمله قلبی داشته‌اند، از دنیا رفته‌اند که این مسئله در مردان، ۴۷ درصد است. امروزه، متوسط مردان آمریکایی که رژیم غذایی گوشتی دارند، به احتمال ۵۰ درصد با حمله قلبی می‌میرند. اگر مردان میزان مصرف گوشت را کم کنند، این احتمال به ۱۵ درصد می‌رسد و  اگر مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ را کاهش دهند، این احتمال به ۴ درصد می‌رسد. دلیل این مسئله می‌تواند این باشد که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان هستند که از قلب و عروق محافظت می‌کنند. سطح کلسترول گیاهخواران، ۱۴ درصد کمتر از افراد گوشتخوار است.
 
۳. از دیابت جلوگیری می‌کنید
سه نوع دیابت وجود دارد اما اکثر مردم به دیابت نوع ۲ که ناشی از مقاومت انسولین است و بدن نمی‌تواند برای متابولیسم، از انسولین استفاده کند، مبتلا می‌شوند. یک فرد گیاهخوار نباید نگران این مسئله باشد زیرا رژیم غذایی او که سرشار از غذاهای گیاهی با چربی پایین مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه است برای تثبیت سطح قند خون عالی است.
 
۴. سلامت پوست خود را افزایش می‌دهید
حتما متعجب خواهید شد اگر بفهمید که فقط با گیاهخوار شدن می‌توانید پوستی سالم داشته باشید. زیرا میزان آنتی اکسیدانی که شما روزانه مصرف می‌کنید از آنتی اکسیدان دریافتی یک فرد غیر گیاهخوار بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ها به بازسازی سلول‌های پوست کمک کرده و پوست را سالم، سفت و جوان می‌کنند.
 
5. خلق و خوی را بهبود می‌بخشید
گیاهخوار بودن به معنای اسید آراشیدونیک – نوعی اسید که در محصولات حیوانی یافت می‌شود – کمتر در بدن شماست. مطالعات نشان می‌دهند که اسید آراشیدونیک ارتباط نزدیکی با اختلال در خلق و خو دارد. به عبارت دیگر، یکی از فواید کنار گذاشتن گوشت برای سلامتی، این است که می‌توانید اسید آراشیدونیک جسم خود را کاهش داده و خلق و خوی بهتری داشته باشید.
 
۶. کلسترول خود را تنظیم می‌کنید
منبع اصلی کلسترول، چربی حیوانی است. اگر می‌خواهید آن را پایین بیاورید باید از مصرف چربی حیوانی پرهیز کنید. برخی مطالعات نشان می دهند که افراد گیاهخوار، سطح کلسترول خود را بهتر از افراد غیر گیاهخوار تنظیم می‌کنند.
 
7. خطر چاقی را کاهش می‌دهید
واضح است که چربی‌های حیوانی دلیل اصلی این هستند که مردم به سختی می‌توانند عادت خوردن خود را کنترل کنند، بنابراین با خطر چاقی مواجه می‌شوند. عواملی مانند عادات غذایی ناسالم و اختلال در فرآیند متابولیسم، می‌توانند باعث چاقی شوند. آیا یک فرد گیاهخوار چاق دیده‌اید؟ امکان ندارد! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که گیاهخوار بودن به کاهش خطر چاقی کمک می‌کند.
 
۸. خطر سنگ کلیه را کاهش می‌دهید
مطالعه‌ای که در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک انجام شد نشان داد که حذف مصرف پروتئین حیوانی از رژیم غذایی روزانه  و مصرف سبزیجات به جای آن باعث افزایش pH ادرار می‌شود. بالا بودن pH ادرار به معنای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه است .

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.