فواید گیاهخواری که باید بدانید (بخش سوم)

گیاهان، غلات و حبوبات دارای فیتواستروژن هستند که نوسان هورمون‌ها را متعادل می‌کنند، بنابراین زنان گیاهخوار، دوران یائسگی را با مشکلات خواب، گرگرفتگی، خستگی، نوسان خلق و خو، افزایش وزن، افسردگی و کاهش میل جنسی کمتری تجربه می‌کنند. در این مطلب به فواید گیاهخواری اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاهخواری که باید بدانید (بخش سوم)
داشتن رژیم غذایی گیاهی، عروق را از انسداد کلسترول حفظ کرده و سلامت کمر را حفظ می‌کند.
 

فواید گیاهخواری

1. به کاهش گرسنگی کمک می‌کنید
در حال حاضر، ۷۲ درصد غلات تولیدی در ایالات متحده به حیوانات داده می‌شود که برای تهیه گوشت پرورش می‌یابند. برای تولید نیم کیلو گوشت، به حدود ۷۴۰۰ گرم غذا نیاز است. اما اگر این غلات مستقیما به مردم داده شوند، غذای کافی برای سیر کردن تمام دنیا وجود خواهد داشت. همچنین، استفاده از زمین برای پرورش حیوانات، برای افزایش تولید غذا نامناسب است. با استناد به مجله خاک و آب، یک جریب زمین می‌تواند حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی، ۴۰۰۰ کیلوگرم سیب زمینی، ۳۰۰۰ کیلوگرم هویج یا فقط  ۱۲۵۰۰ کیلوگرم گوشت تولید کند.
 
2. از مواد شیمیایی سمی اجتناب می‌کنید
EPA تخمین می‌زند که تقریبا ۹۵ درصد باقی مانده آفت کش‌ها در رژیم غذایی ما از گوشت، ماهی و محصولات لبنی می‌آید. ماهی، به ویژه، دارای مواد سرطان‌زا ( PCBs, DDT) و فلزات سنگین (جیوه، آرسنیک، سرب، کادمیوم) است که با پخت یا فریز شدن از بین نمی‌رود. گوشت و محصولات لبنی نیز سرشار از استروئید و هورمون هستند.
 
3. در برابر بیماری‌های ناشی از غذا از خود محافظت می‌کنید
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می‌زنند که در میان آمریکایی‌ها، سالانه ۸۰ میلیون بیماری ناشی از غذا گزارش می‌شود که ۹۰۰۰ تا از آن‌ها به مرگ منجر می‌شوند. به گفته مرکز علم برای مردم، ۲۵ درصد تمام مرغ‌های فروخته شده در ایالات متحده، دارای باکتری سالمونلا هستند و به گفته  CDC، ۷۰ درصد از ۹۰ درصد مرغ، باکتری کمپیلوباکتر (که برخی از آن‌ها در مقابل آنتی بیوتیک مقاومند) دارند، حدود ۵ درصد گاوها رشته کشنده باکتری ای.کولای O157:H7 ( که باعث بیماری‌های بد و مرگ می‌شوند) دارند و ۳۰ درصد خوک‌هایی که هر سال برای غذا ذبح می‌شوند، دچار عفونت توکسوپلاسموزیس (ناشی از انگل) هستند. همه این‌ها باعث شد که دکتر مایکل کلپر، نویسنده بارداری، کودکان و رژیم غذایی وگان، بگوید: گنجاندن محصولات حیوانی در رژیم غذایی مانند دوئل روسی در زندگی است.
 
4. از مشکلات مربوط به کمر خلاص می‌شوید
به گفته دکتر نیل برنارد، رییس کمیته پزشکان برای Responsible Medicine و نویسنده غذاهایی که با درد مبارزه می‌کنند، کمردرد نه در کمر، بلکه در عروق شروع می‌شود. برای مثال، تباهی دیسک‌ها که باعث فشرده شدن اعصاب می‌شود از عروق شروع شده و به کمر منتهی می‌شوند. داشتن رژیم غذایی گیاهی، عروق را از انسداد کلسترول حفظ کرده و سلامت کمر را حفظ می‌کند.
 
5. گوارش بهتری خواهید داشت
خوردن سبزیجات زیاد به معنای مصرف فیبر است که مواد اضافی را از بدن دفع می‌کند. گوشت، فیبر ندارد. مطالعات انجام شده در هاروارد و بیمارستان زنان بریگام دریافتند افرادی که رژیم غذایی سرشار از فیبر دارند، ۴۲ درصد کمتر با خطر ابتلا به دیورتیکول مواجه می‌‌شوند. این افراد، یبوست، هموروئید و اسپاسم روده کمتری نیز دارند.
 
6. گرگرفتگی درمان می‌شود
گیاهان، غلات و حبوبات – به ویژه سویا – دارای فیتواستروژن هستند که نوسان هورمون‌ها را متعادل می‌کنند، بنابراین زنان گیاهخوار، دوران یائسگی را با مشکلات خواب، گرگرفتگی، خستگی، نوسان خلق و خو، افزایش وزن، افسردگی و کاهش میل جنسی کمتری تجربه می‌کنند.
 
7. هزینه درمان را کاهش می‌دهید
ما سالانه پول زیادی را خرج درمان بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و مسمومیت غذایی که حاصل رژیم غذایی شامل محصولات حیوانی هستند، می‌کنیم.
 
8. جمعیت ماهی‌ها را حفظ می‌کنیم
به دلیل میل شدید ما به ماهی، ۳۹ درصد گونه‌های ماهی اقیانوس شکار شده‌اند و سازمان غذا و کشاورزی گزارش می‌دهد که ۱۱ از ۱۵ بخش‌های اصلی ماهیگیری دنیا، خالی شده است.
 
9. به حفظ خلوص آب کمک می‌کنید
تولید حدود ۵۰۰ گرم گوشت گاو، به ۲۵۰۰ گالن آب نیاز دارد اما برای تولید همین مقدار گندم، به ۲۵ گالن آب نیاز است. این نه تنها اسراف است، بلکه در آلوده شدن آب نیز نقش دارد. یک مطالعه که توسط کمیته کشاورزی سنا در ۱۹۹۷ انجام شد دریافت که ۶۰ درصد از مسیرهای آبی آمریکایی آلوده شده‌اند و دلیل اصلی آن، کشاورزی حیوانی است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، آلودگی نیترات ( از کود) را در فهرست یکی از جدی‌ترین مشکلات کیفیت آب در اروپا و ایالات متحده قرار می‌دهد
 
10. یک الگوی عالی برای کودکان خود بسازید
به گفته کریستین بیرد، مربی تغذیه و نویسنده با ۵ قدم آسان، گیاهخوار شوید، اگر شما یک مدل خوب بسازید و غذای خوبی به کودکان خود بدهید، آن‌ها عمری طولانی‌تر خواهند داشت. شما بازاری برای محصولات گیاهخواری نیز فراهم می‌کنید و آن را در دسترس کودکان قرار می‌دهید.
 
11. گیاهخوار شدن بسیار آسان است
آشپزی گیاهخواری هیچ وقت آسان نیست. فروشگاه‌ها خوراکی‌هایی مانند سوسیس توفو، برگرهای گیاهخواری و ماست، شیر و پنیر سویا دارند. در فودکورت‌ها و بازارها، گزینه‌های بیشتری برای گیاهخواران وجود دارد. رستوران‌های مخصوص گیاهخواری بیشتری باز شده‌اند و رستوران‌های دیگر نیز غذاهای گیاهخوری را به منوی خود اضافه کرده‌اند. حتی فست فودهای سنتی نیز سالاد، بوریتو و پیتزای گیاهی نیز دارند. دستور غذاهای گیاهی را در اینترنت پیدا می‌کنید و قفسه‌ کتاب فروشی‌ها پر از کتاب‌های آشپزی است که غذاهای گیاهی با طعم خوب را آموزش می‌دهند.
 
منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.