باید های تغذیه ای در ماه ششم بارداری

در دوران بارداری هیچ چیز مانند مصرف میوه های تازه در برطرف کردن نیازهای بدن شما و احیای دوباره آن، موثر نخواهد بود. خوب است که سعی کنید انواع مختلف میوه ها را در تغذیه دوران بارداری قرار دهید. در ادامه این مطلب، تعدادی از مواد غذایی برای شما معرفی خواهد شد که باید در ماه ششم بارداری، آن ها را در لیست تغذیه دوران بارداری خود قرار دهید.
جمعه، 25 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باید های تغذیه ای در ماه ششم بارداری
مادران باردار باید به یاد داشته باشند که پروتئین به عنوان یک ماده مغذی و مهم، باید بخشی از رژیم غذایی روزانه آن ها را به خود اختصاص دهد.
 

مقدمه 

با آن که در ماه ششم بارداری دیگر حالت تهوع و استفراغ در کنترل شماست، اما ممکن است احساس گرسنگی در این دوره افزایش یابد، چون فرزند متولد نشده شما برای رشد در این مرحله نیاز به تغذیه بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل میل به غذا خوردن بیشتر در تمام روز یک بخش طبیعی از ماه ششم بارداری شما مادر باردار خواهد بود.

علاوه بر منظم غذا خوردن، شما نیازمند خوردن مقدار بیشتری از مواد غذایی بوده و استفاده از مواد مغذی و سالم حق شما است. فراموش نکنید که تغذیه دوران بارداری، نقش بزرگی در رشد فرزند شما بازی خواهد داشت. به همین دلیل، بسیار مهم است که رژیم غذایی شما به عنوان یک مادر باردار، در ماه ششم بارداری ، برای تولد یک نوزاد سالم و پرانرژی و همچنین برای ارائه مقدار مناسبی از مواد غذایی برای تغذیه فرزند داخل رحم تان، سرشار از مواد معدنی و مغذی باشد.
 

مناسب ترین تغذیه دوران بارداری در ماه ششم بارداری

غذا خوردن سالم در ماه ششم بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه اکنون که جنین شما با سرعت بیشتری در حال رشد می باشد. همه آنچه را که شما در طول دوره بارداری خود می خورید، به رشد فرزند شما کمک خواهد کرد، بنابراین باید توجه بیشتری نسبت به تغذیه دوران بارداری خود به خصوص در ماه ششم بارداری داشته باشید.

قبل از اینکه شما به عنوان یک مادر باردار، تغذیه صحیح دوران بارداری ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید، به یاد داشته باشید که بدن هر زن نسبت به زنان دیگر متفاوت است و آنچه که ممکن است برای دیگری خوب و مفید باشد، ممکن است برای شما خوب نباشد. بنابراین، به یاد داشته باشید برای بررسی تغذیه دوران بارداری ، قبل از شروع مصرف هر نوع ماده غذایی جدید با دکتر خود مشورت نمایید. همچنین، از هر چیزی که مشاور یا دکتر معالج تان، شما را از خوردن آن ها محروم کرده است، تا پایان این دوره اجتناب نمایید.
 

آنچه باید در ماه ششم بارداری بخورید

1. پروتئین مهم ترین بخش تغذیه دوران بارداری در ماه ششم :
مادران باردار باید به یاد داشته باشند که پروتئین به عنوان یک ماده مغذی و مهم، باید بخشی از رژیم غذایی روزانه آن ها را به خود اختصاص دهد. با این حال، مادران حامله باید از مصرف ماهی های چرب با پوست شان و همچنین مصرف گوشت های پرچرب اجتناب کنند. در واقع، می توان گفت که یک ایده خوب برای جلوگیری از مصرف بیش از حد گوشت این است که انواع گوشت های پرچرب به خصوص گوشت قرمز را از تغذیه دوران بارداری خود حذف کنید.

شما باید در هنگام رفتن برای خرید مواد غذایی روزانه منزل خود، به چند نکته توجه کرده و سعی نمایید تا مواد غذایی زیر را خریداری نمایید :
• گوشت بدون چربی
ماهی سفید
• تخم مرغ
• لوبیا سیاه و سفید

و نیز به خاطر داشته باشید که این مواد غذایی نه تنها پروتئین مورد نیاز فرزندتان را تامین می کند، بلکه بدن خودتان را هم سالم نگه خواهد داشت.

 
2. کربوهیدرات ها نیاز جنین و مادر در ماه ششم بارداری:
دریافت بخشی از کربوهیدرات ها در دو روز از هر هفته، در دوران بارداری توصیه می شود. اما به خاطر داشته باشید که این نیاز در زنان باردار بستگی به این دارد که چقدر وزن آن ها بالا رفته باشد.

شما باید برای دریافت کربوهیدرات در دوران بارداری خود، مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید:
• سیب زمینی
• ماکارونی
ذرت شیرین
• آجیل و دانه های خشک
• بلغور جو دو سر

لازم است بدانید که گنجاندن این مواد غنی از روی و کربوهیدرات در تغذیه دوران بارداری برای حفظ سلامتی شما و رشد مناسب فرزندتان ضروری می باشند.
 
3. سبزیجات بهترین منبع غذایی در ماه ششم بارداری :
در تغذیه دوران بارداری، مصرف هیچ ماده غذایی به خوبی سبزیجات نیست. در واقع، می توان ادعا کرد که در طول ماه ششم بارداری، سبزیجات باید مهم ترین بخش از رژیم غذایی شما مادر باردار باشد.

شما بهتر است برای دریافت مواد مغذی لازم برای سلامتی خود در دوران بارداری و بعد از زایمان و همچنین، رشد مناسب فرزند خود از سبزیجات زیر استفاده نمایید:
• ریشه چغندر
• کلم
• مارچوبه
• اسفناج
• هویج
• کدو حلوایی
شلغم
• بادمجان
• لوبیا سبز
گوجه فرنگی

نکته جالب این است که این سبزیجات خوشمزه بوده و برای شما و فرزند داخل رحم تان بسیار مفید خواهند بود.
 
4. میوه ها گزینه ای عالی برای تغذیه دوران بارداری در ماه ششم :
هیچ چیز مانند مصرف میوه های تازه در برطرف کردن نیازهای بدن شما و احیای دوباره آن، موثر نخواهد بود. خوب است که سعی کنید انواع مختلف میوه ها را در تغذیه دوران بارداری قرار دهید.

بهترین میوه ها در دوران بارداری که می توانید از آن ها استفاده کنید، عبارتند از:
• موز
• انگور
• کیوی
• سیب
• گلابی
• پرتقال

به یاد داشته باشید که این میوه ها منابع بزرگی از مواد مغذی هستند که به رشد جنین شما کمک فراوانی خواهند نمود. بنابراین خوب است که برای سالم به دنیا آمدن فرزندن تان، میوه ها را در غذاهای خوشمزه مخصوص دوران بارداری خود استفاده کنید!
 
5. فرآورده های لبنی سرشار از کلسیم ضروری در ماه ششم بارداری:
اگر قبل از آغاز بارداری خود از مصرف محصولات لبنی اجتناب می کردید، در حال حاضر باید بدانید که کاملا به مصرف افراطی آن ها نیازمند هستید. کلسیم موجود در شیر، شما را مطمئن خواهد کرد که استخوان های فرزندتان به اندازه کافی رشد نموده و قوی خواهند شد. اگر شما در دوره حاملگی خود، در مورد افزایش وزن بیش از حد نگران هستند، می توانید فراورده های لبنی خشک و بدون چربی یا کم چرب را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

همچنین، به یاد داشته باشید که در دوران بارداری، شما در صورت مصرف این فراورده ها لازم نیست در مورد کمبود بعضی از ویتامین ها نگران باشید، چون شیر و محصولات آن غنی از کلسیم و همچنین پروتئین هستند. با این حال، برای اطمینان بیشتر حتما موضوع را با دکتر معالج خود بررسی کنید، زیرا بدن برخی از زنان باردار تحمل مصرف لاکتوز در این مرحله از بارداری را ندارد که در این صورت برخی از پزشکان ممکن است از شما درخواست کنند تا شیر خشک و بدون چربی را به طور کامل جایگزین فرآورده های لبنی طبیعی کنید.

برای بهره مند شدن بدن خودتان و فرزند کوچک تان از کلسیم و پروتئین مورد نیاز، می توانید از مواد غذایی زیر استفاده نمایید:
• ماست
• پنیر
• شیر
 
6. نوشیدن مایعات نیاز تغذیه دوران بارداری در ماه ششم:
سعی کنید مقدار زیادی آب میوه و یا آب را در طول ماه ششم بارداری خود مصرف نمایید. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که نوشیدن 6 تا 8 لیوان مایعات در هر روز، برای تغذیه بدن هر فرد لازم و ضروری است، همچنین لازم است بدانید که مواد معدنی ضروری که مورد نیاز رشد جنین است، در حال حاضر می تواند با مصرف آب میوه در اندازه مناسب تامین شود. به یاد داشته باشید که آب میوه های تازه، مواد مغذی لازم را در یک بارداری سالم برای رشد و پرورش جنین شما فراهم خواهد نمود.

منبع: mamanam.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.