باید های تغذیه ای در ماه هفتم بارداری

به خاطر داشته باشید که در سه ماهه سوم بارداری، داشتن یک رژیم غذایی مناسب در سلامت فرزند شما که به زودی متولد خواهد شد و رسیدن او به رشد کامل، اثرات فراوانی دارد. در ادامه این مطلب، تعدادی از مواد غذایی برای شما معرفی خواهد شد که باید در ماه هفتم بارداری، آن ها را در لیست تغذیه دوران بارداری خود قرار دهید.
جمعه، 25 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باید های تغذیه ای در ماه هفتم بارداری
مصرف اسید فولیک برای هر مادر باردار، هم قبل از آغاز دوران بارداری و هم در طول این دوران توصیه می شود.
 

مقدمه

شما اینک در سه ماهه سوم دوران بارداری خود قرار گرفته اید و شور و هیجان آینده و تاریخ زایمان خود را بیشتر خواهید داشت. با نزدیک شدن به زمان زایمان خود، شما تمام طول روز لبخند به لب دارید! همیشه به یاد داشته باشید که برخی از علائم ناراحت کننده دوران بارداری که در این مرحله اتفاق می افتد، با خوردن مواد غذایی سالم و مغذی و رعایت اصول تغذیه دوران بارداری برطرف خواهند شد.

همان طور که در دیگر مراحل دوران بارداری، از خوردن مواد غذایی به مقدار زیاد خودداری می کردید، باید در این زمان از زندگی خود هم برای جلوگیری از بروز علائم بد دوران بارداری، همین نکات را رعایت کنید. می توانید مطمئن شوید که غذا خوردن سالم و جلوگیری از داشتن یک رژیم غذایی اشتباه، تضمینی برای اطمینان از رشد مناسب جنین در رحم شما خواهد بود. علاوه بر این، تغذیه درست و به موقع، مواد مغذی را که شما برای حفظ قدرت خود به هنگام تولد فرزندتان هم نیاز دارید، تامین نموده و به عاملی برای شادی شما تبدیل خواهد شد!
 

تغذیه صحیح ماه هفتم دوران بارداری

به خاطر داشته باشید که در سه ماهه سوم بارداری، داشتن یک رژیم غذایی مناسب در سلامت فرزند شما که به زودی متولد خواهد شد و رسیدن او به رشد کامل، اثرات فراوانی دارد. شما مادر باردار در این دوره باید غذاهایی مصرف نمایید که 450 کالری اضافی را در هر روز به شما ارائه دهد.

نکته مهم دیگر در این دوره از بارداری این است که مواد غذایی را در حد اعتدال بخورید. به جای خوردن یک وعده غذایی سنگین در یک بار، آن را به بخش های کوچکی در طول روز تقسیم کنید، تا مواد مورد نیاز جنین برای رشد او تامین شود. در ادامه این مقاله، تعدادی از مواد غذایی برای شما معرفی خواهد شد که باید در ماه هفتم بارداری، آن ها را در لیست تغذیه دوران بارداری خود قرار دهید. این مواد غذایی عبارتند از:
 
1. غذاهای غنی از آهن و پروتئین نیاز مادر و جنین در ماه هفتم بارداری :
مادران باردار باید به یاد داشته باشند که در طول سه ماهه سوم بارداری، دریافت آهن اضافی برای بدن خود آن ها و فرزندشان بسیار مهم است. دریافت آهن کافی به جلوگیری از کم خونی در این دوره منجر شده و نیز جلوی خونریزی در هنگام زایمان را خواهد گرفت. به عنوان یک مادر بارداری بدانید که یک زن حامله حدود 27 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد که دریافت دوز مورد نیاز از آهن و پروتئین را می توان از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، لوبیا، مرغ، دانه و برنج به دست آورد. بهتر است این نکته را هم بدانید که اسیدهای آمینه که شما در دوران بارداری از پروتئین های مصرفی خود کسب می کنید، به رشد سریع فرزندتان کمک فراوانی خواهد کرد.
 
2. مواد غذایی غنی از کلسیم ضروری در تغذیه دوران بارداری:
کلسیم یکی دیگر از مواد مهم و مورد نیاز مادر و جنین در طول بارداری است. با این حال، مصرف کلسیم در تمام دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم آن بسیار مهم می باشد. لازم است بدانید که کلسیم دریافتی شما در اسکلت بندی فرزندتان نقش به سزایی دارد. کارشناسان حداقل 1000 میلی گرم کلسیم را برای مصرف روزانه زنان باردار، به صورت منظم توصیه می شود. باید به یاد داشته باشید که محصولات لبنی مانند شیر، ماست و مواد غذایی مانند بلغور جو دوسر و ماهی قزل آلا منابع مهم غنی از کلسیم برای تغذیه دوران بارداری هستند.
 
3. ماه هفتم بارداری و نیاز به مواد غذایی غنی از منیزیم:
حتما به خاطر داشته باشید که وجود منیزیم در بدن، همیشه به جذب کلسیمی که شما مصرف می کنید، کمک خواهید کرد. همچنین، وجود منیزیم در بدن شرایطی را فراهم می کند تا بدن یک زن باردار از گرفتگی عضلات پا رهایی یابد. در واقع، مصرف منیزیم در شل کردن عضلات مادران باردار بسیار موثر بوده و از زایمان زودرس در آن ها هم جلوگیری خواهد کرد. شما باید در دوران بارداری خود حدود 350 تا 400 میلی گرم منیزیم در هر روز مصرف نمایید. لازم است بدانید که بادام، سبوس جو دو سر، لوبیای سیاه، جو، سیب زمینی، ترشی، دانه کدو تنبل منابع غنی از منیزیم می باشند و لازم است که از این مواد در ماه هفتم بارداری تان حتما استفاده کنید.
 
4. مواد غذایی دارای DHA برای رشد مغز جنین در ماه هفتم بارداری:
DHA اسید چربی است که کمک می کند تا مغز فرزند شما که در حال رشد است، به درستی کار کند. کارشناسان 200 میلی گرم از این اسید چرب را به صورت روزانه برای مادران باردار توصیه می کنند. شما می-توانید DHA را با مصرف مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و آب میوه ها دریافت کنید.
 
5. اسید فولیک مهمترین گزینه در تغذیه دوران بارداری:
مصرف اسید فولیک برای هر مادر باردار، هم قبل از آغاز دوران بارداری و هم در طول این دوران توصیه می شود. در سه ماهه سوم بارداری، مصرف اسید فولیک کمک می کند تا خطر نقص در لوله های عصبی جنین کاهش یابد. شما به عنوان یک مادر باردار می توانید اسید فولیک مورد نیاز خود را در غذاهایی که شامل غلات مانند جو دوسر، یا سبزیجات برگ تیره و میوه هایی چون توت فرنگی و پرتقال پیدا کنید. به یاد داشته یاشید که مادران باردار باید 600-800 میلی گرم اسید فولیک در هر روز دریافت کنند.
 
6. غذاهای غنی از فیبر برای جلوگیری از یبوست در ماه هفتم بارداری:
به عنوان یک مادر بارداری به خاطر داشته باشید که همیشه و در تمام دوران زندگی، به خصوص دوران بارداری مصرف غذاهای فیبردار برای جلوگیری از یبوست بارداری بسیار مفید است، که یکی از علائم شایع سه ماهه سوم بارداری محسوب می شود. پس مادران باردار باید هر روز، مقدار زیادی از غذاهای غنی از فیبر را مصرف کنند. همچنین، باید سبزیجات، میوه های تازه و خشک شده، حبوبات و غلات سبوس دار را در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهند. فراموش نکنید که در این دوره، آب بیشتری در دستگاه گوارش شما به سرعت توسط بافت های روده جذب می شود، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر در هیراته نمودن بدنتان بسیار موثر خواهد بود.
 
7. غذاهای غنی از ویتامین C لزوم تغذیه دوران بارداری :
برای این که همیشه و مخصوصا در دوران بارداری مطمئن شوید که آهن به درستی در بدن شما جذب می شود، باید غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند را مصرف کنید. منابع غنی از این ویتامین عبارتند از: میوه های خانواده مرکبات مانند خربزه، لیمو و پرتقال و همچنین فلفل سبز و کلم بروکلی که توصیه می شود هیچ وقت خوردن آن ها را فراموش نکنید.

منبع: mamanam.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.