رژیم غذایی در دوران بارداری

سبک زندگی و رژیم غذایی شما در طول دوران بارداری می توانند روی سلامت نوزاد شما تاثیر بگذارند و به تناسب اندام شما پس از زایمان کمک کنند.
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی در دوران بارداری
زنان در دوران بارداری به مصرف برخی غذاها تمایل زیادی پیدا می کنند. در برخی از مادران نیز میل به خوردن تنقلات زیاد می شود. برای رشد سالم جنین لازم است مادر موادغذایی مغذی مصرف کند و در صورتی که میل به تنقلات پیدا کرد، می تواند تنقلات سالمی که در این مطلب به نقل از سایت هلث نیوز ذکر شده است مصرف کند.
 
* کراکرهای سبوس دار؛ این کراکرهای کم کالری را که به آسانی هم جذب می شود، می توان با مقداری عسل یا برشی از پنیر کم چرب مصرف کرد.
 
* ذرت بو داده؛ ذرت بو داده کم نمک را با پنیر کم چرب استفاده کنید. ذرت بو داده کم چرب، جزو تنقلات سالم به حساب می آید و روی وزن زن باردار تاثیر نمی گذارد.
 
* اسمودی ماست؛ این خوراکی نه تنها سیر کننده است بلکه مغذی نیز محسوب می شود.
 
* سالاد میوه با پنیر؛ میوه یک گزینه سالم و مغذی برای زنان باردار است. این نوع تنقلات که سیرکننده است مانع از اضافه وزن زنان باردار می شود. میوه هایی مانند پاپایا و آناناس برای زنان باردار مضر است.
 

اثر رژیم غذایی برجنسیت نوزاد

دلیل طراحی این مطالعه، کاهش تولد نوزاد پسر در کشورهای پیشرفته صنعتی به ویژه انگلستان بوده است. بر اساس مطالعه ای که به صورت مشترک توسط دانشگاه آکسفورد و اکستر در انگلستان انجام شد، مشخص گردید در مادران بارداری که رژیم غذایی پر کالری دارند و به صورت مداوم وعده صبحانه را مصرف می کنند، احتمال پسردار شدن بیشتر است. برای انجام این تحقیق، رژیم غذایی ۷۴۰ مادر باردار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ۵۶ درصد مادران مورد مطالعه، کالری بالایی دریافت می کردند و نوزاد آنها پسر بود. علاوه بر این، ۴۵ درصد از مادرانی که صاحب نوزاد دختر شدند، از سطح تغذیه پایین تری برخوردار بودند.
 
محققان دریافتند مادرانی که نوزاد پسر به دنیا آوردند، در هنگام بارداری و پیش از آن از مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و ویتامین های E ، C و B۱۲ استفاده کرده اند.
 
دلیل طراحی این مطالعه، کاهش تولد نوزاد پسر در کشورهای پیشرفته صنعتی به ویژه انگلستان بوده است. این تحقیق نشان داد که در این کشورها مردم اغلب تمایل به رژیم غذایی کم کالری دارند. شرح و نتایج این پژوهش در نشریه بیولوژی کالج سلطنتی انگلیس به چاپ رسیده است.
 

جنین در دوران بارداری چه غذایی دوست دارد؟

سبک زندگی و رژیم غذایی شما در طول دوران بارداری می توانند روی سلامت نوزاد شما تاثیر بگذارند و به تناسب اندام شما پس از زایمان کمک کنند. در این مطلب درباره مواد غذایی که برای مادر شدن مناسب هستند، بیشتر اطلاعات کسب می کنید. شاید بعضی از این مواد غذایی شما را متعجب کنند. ما برای شما در این رژیم غذایی صبحانه ناهار و شام را پوشش داده ایم.
 

برای مغز کودک: ماهی سالمون یا قزل آلا

این ماده غذایی بهترین منبع DHA اسید چرب مفید و امگا۳ است که به رشد مغزی کودک و سیستم عصبی او کمک می کند.محققان دریافتند مادرانی که نوزاد پسر به دنیا آوردند، در هنگام بارداری و پیش از آن از مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و ویتامین های E ، C و B۱۲ استفاده کرده اند.مطالعات نشان می دهد اگر در طول دوران حاملگی زیاد ماهی بخورید، می توانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید. با این که میزان جیوه سمی موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود ۴۰۰ گرم یا ۱۲ اونس است. یعنی یک یا دو بار در هفته.
 

برای آنکه بچه لب شکری نشود: مارچوبه

این گیاه سرشار از آهن است؛ آهن تنها در جگر گاو، غلات غنی شده به مقدار فراوانی موجود است. این گیاه نیزه ای از نقصهای مادرزادی مثل شکاف در ستون فقرات جلوگیری می کند. در ضمن، این گیاه سبزرنگ یکی از خوشمزه ترین گیاهان فصل بهار است.
 

نیمرو به خاطر فرزندتان: تخم مرغ

مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش می دهد، در طول دوران بارداری کاهش پیدا می کند. از این رو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه نیمرو یکی از دسترس ترین مواد خوراکی است که بسیار آسان آماده می شود و نیز مهم ترین منبع کولین است. تخم مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها ۴ گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخم مرغ آبپز یا املتی که با ۳عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.
 

برای هیکلی شدن فرزندتان: ماست

این محصول لبنی خامه ای، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافتهاست. زینک به ساخت بلوکهای دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد، کمک می کند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوانهای جنین و استحکام او کمک می کند. همچنین حاوی باکتری های پروبیوتیک خوب برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی است. حتما به موارد ذکر شده روی برچسب آن که بیانگر «کشت زنده میکروب فعال» برای فواید بیشتر است، توجه کنید.
 

برای آنکه عفونت بدن تان را نگیرد: مرکبات

اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفلوآنزا شدید، پنج برابر بیشتر در معرض عوارض جدی ای چون سینه پهلو و ذات الریه یا برونشیت قرار می گیرید. مرکبات منبعی ایده آل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش می دهند و مانع از گسترش بیماری میشوند.
 

پایه اولیه رشد کودک شما: پنیر

پروتئین پایه گذار رشد نوزاد است و سلولهای شما را همینطور که بدنتان در حال تغییر است، بازسازی می کند. در طول دوران بارداری، پروتئین مصرفی روزانه شما باید از ۴۶ گرم به ۷۱ گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است و مقداری کلسیم اضافی نیز دارد.
 

برای فشار خون تان: سیر

با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با فشار خون بالا در دوران بارداری شناخته می شود) را از بین می برد. حدود یک چهارم از خانم هایی که در دوران بارداری فشار خون دارند، دچار پره اکلامپسیا می شوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشته اند، بیش از دو برابر در آینده استعداد ابتلا به بیماریهای قلبی را دارند.
 

برای اینکه آلرژی نگیرد: بادام

این ماده غذایی گرانبها پر از منیزیم، دارای ویتامین E و همچنین حاوی میزان مناسبی از پروتئین است. پژوهش های اخیر نشان میدهد که نوزادان مادرانی که در طول بارداری با رژیم غذایی مدیترانه ای تغذیه کرده اند، که دارای مغزها و آجیل هاست، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری آسم و آلرژی ها دارند.
 
منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.