فواید گیاه شلغم برای سلامتی (بخش دوم)

گیاه شلغم سرشار از آنتی‌اکسیدان های مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن است. به خصوص ریشه‌ی این گیاه غنی از ویتامین C است در حالی که برگ سبز آن مقدار فراوانی از تمام این آنتی‌اکسیدان ها را دارد. در این مطلب به فواید گیاه شلغم برای سلامتی پرداخته ایم.
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گیاه شلغم برای سلامتی (بخش دوم)
اگر بدن‌تان دچار التهاب باشد، مصرف شلغم بسیار برای‌تان خوب خواهد بود به این دلیل که شلغم دارای خواص ضد التهابی قوی است.
 

خواص شلغم برای سلامتی

1. یکی از خواص شلغم این است که آسم را درمان می‌کند.
خواص ضد التهابی این گیاه را می‌توان به میزان ویتامین C بالای موجود در آن که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، نسبت داد. این خواص در درمان آسم و کاهش علائم آسم موثر است. مطالعات ثابت کرده‌اند که دادن شلغم به بیماران مبتلا به آسم می‌تواند خس‌خس سینه‌ را در آنها کاهش دهد.
 
2. از بوی بدن بوی بدن جلوگیری می‌کند.
بوی بد بدن، به ویژه در ماه‌های تابستان یک مشکل شایع است. آب این گیاه در خلاص شدن از بوی بدن بسیار مفید است. نوشیدن آب شلغم به طور کلی برای سلامتی خوب است و همچنین به جلوگیری از بوی بد بدن کمک می‌کند.
 
3. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
ریشه‌ی این گیاه نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. بتاکاروتن موجود در شلغم در تولید غشاهای سالم، به بدن کمک می‌کند.یکی از خواص شلغم این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
 
4. سلامت چشم را بهبود می‌دهد.
این گیاه منبع غنی لوتئین است، نوعی کاروتینوئید که سلامت چشم را بهبود می‌دهد و از بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) و آب مروارید جلوگیری می‌کند.
 
5. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلغم فواید زیادی برای بدن دارند.
این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن است. به خصوص ریشه‌ی این گیاه غنی از ویتامین C است در حالی که برگ سبز آن مقدار فراوانی از تمام این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد. این گیاه همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی پیچیده‌ای است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی را تحریک می‌کند، و در نتیجه توانایی‌شان برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب به DNA سلول‌ها افزایش می‌یابد.
 
6. یکی از خواص شلغم این است که پوست‌تان را روشن می‌کند.
مصرف مکرر این گیاه پوست‌تان را روشن و صاف نگه می‌دارد. میزان فراوان ویتامین A و C موجود در این گیاه باعث می‌شود که پوست سالم و درخشان بماند.
 
7. ترک پا را درمان می‌کند.
استعمال خارجی یا پوستی این گیاه به درمان ترک پا کمک می‌کند. برای این منظور، شما می‌توانید در حدود ۱۲ شلغم را همراه با برگ‌هایش در آب بجوشانید. قبل از رفتن به رختخواب، پای‌تان را در این آب جوشیده با شلغم به مدت ۱۰ دقیقه خیس بگذارید و همچنین کمی شلغم روی ترک‌های پای‌تان بمالید. انجام این کار به طور منظم طی مدت ۳ روز پای‌تان را نرم می‌کند و پوست آن را ترمیم می‌کند. برگ این گیاه به از بین بردن چین و چروک روی پا کمک خواهد کرد.
 
8. یکی از خواص شلغم این است که اثرات ضد پیری دارد.
چنان‌چه قبلا گفته شد، این گیاه منبع عالی ویتامین C (نوعی آنتی‌اکسیدان)است. این ویتامین با رادیکال‌های آزاد که مسئول ایجاد پیری پوست هستند، مبارزه می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین، این ریشه‌ی خوراکی پدیدار شدن علائم پیری را مانند لکه، چین و چروک و خطوط ریز به تعویق می‌اندازد.
 
9. سلامت موهای‌تان را بهبود می‌دهد.
مصرف منظم شلغم سلامت و رنگ موهای‌تان را بهبود می‌دهد. این گیاه منبع خوبی از مس است که در تشکیل ملانین نقش دارد. ملانین رنگدانه‌ای است که به موهای شما رنگ می‌دهد. این گیاه همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که کمک‌تان می‌کنند موهایی سالم داشته باشید.
 
۱0. برای متابولیسم بدن مفید است.
جای هیچ تعجبی نیست که شلغم می‌تواند یک افزودنی بسیار عالی برای حفظ سلامت متابولیسم بدن شما باشد. چنین تاثیری به این دلیل است که این ریشه‌ی خوراکی به میزان زیادی ویتامین B کمپلکس دارد. این ویتامین‌ها باعث می‌شوند کنترل فرایندهای آنزیمی‌ که در سراسر بدن ما رخ می‌دهد، برای بدن آسان‌تر باشد. علاوه بر این، ویتامین B کمپلکس همچنین تضمین خواهد کرد که تمام قسمت‌های بدن ما به درستی عمل می‌کنند. به علاوه، این ویتامین برای حفظ و تثبیت سطح هورمون‌های مختلف در بدن ما بسیار مفید است.
 
۱1. از جمله خواص شلغم این است که ضد التهاب است.
اگر بدن‌تان دچار التهاب باشد، مصرف شلغم بسیار برای‌تان خوب خواهد بود به این دلیل که شلغم دارای خواص ضد التهابی قوی است. ویتامین K و اسیدهای چرب امگا ۳ که در شلغم موجود است، دلیل اصلی خواص ضد التهابی این ریشه‌ی خوراکی است. به طور خاص، اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان چربی‌های خوب محسوب می‌شوند که می‌توانند باعث رفع التهاب شوند و در عین حال سلامت کلی بدن شما را حفظ کنند. بنابراین، اگر شما از درد مزمنی که همراه با التهاب است رنج می‌برید، فقط باید از تلخی این ریشه‌ی خوراکی لذت ببرید.
 
12. گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد.
معمولا، منبع اصلی آهن انواع مختلف گوشت هستند. اما، معلوم شده‌است که برخی از سبزیجات، از جمله شلغم نیز به میزان زیادی آهن در خود دارند. به این ترتیب، شلغم به عنوان یک منبع غیر هِم آهن محسوب می‌شود که برای تولید گلبول‌های قرمز مفید خواهد بود. چنان‌چه احتمالا می‌دانید، گلبول‌های قرمز برای انتقال مواد مغذی از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم به سایر قسمت‌های بدن، بسیار مهم هستند.

بنابراین، اگر بدن شما گلبول قرمز را به مقدار کافی تولید می‌کند، بدین معنی است که دارای گردش خون‌تان بهتر است و شما سالم‌تر خواهید بود. علاوه بر این، آهنی که از منابع غیر هِم دریافت می‌کنید در مقایسه با آهنی که از گوشت‌ها می‌گیرید، معمولا آرام‌تر جذب بدن می‌شود. به علاوه، شما باید حتما به میزان کافی ویتامین C مصرف کنید تا جذب آهن غیر هِم در بدن‌تان افزایش بیابد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.