فوائد ویتامین کا (vitamin K)

لخته شدن خون تنها یکی از فرایندهای بسیار موجود در بدن است، که نیاز به ویتامین K دارد. فوائد سلامتی بخش دیگری وجود داشته که این ماده‌ی مغذی حیاتی به ما ارزانی داشته و در این مقاله توضیح داده خواهند شد.
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد ویتامین کا (vitamin K)
فوائد ویتامین کا (vitamin K)

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

لخته شدن خون تنها یکی از فرایندهای بسیار موجود در بدن است، که نیاز به ویتامین K دارد. فوائد سلامتی بخش دیگری وجود داشته که این ماده‌ی مغذی حیاتی به ما ارزانی داشته و در این مقاله توضیح داده خواهند شد.
ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین به خانواده‌ای از مواد شیمیایی تحت عنوان نفتوکینون (naphthoquinones) تعلق دارد که فراتر از آن به سه نوع ابتدائی فیلوکینون‌ها ـ ساخته شده توسط گیاهان، مناکینون‌ها ـ ساخته شده توسط باکتریها و منادیون ـ شکل مصنوعی ساخت بشر، طبقه بندی می‌شوند. از نظر یک فرد غیر متخصص این خانواده ویتامین به ویتامین K1، K2 و K3 اشاره دارد. بیشتر فوائد آن را از سبزیجات به ویژه سبزیجات سبز بدست می‌آوریم.

میزان توصیه شده و مجاز در رژیم غذایی (RDA)

RDA عمدتاً با سن و سایز بدن و همچنین جنسیت، میزان رشد، بارداری، شیردهی، و غیره تفاوت خواهد کرد. اطلاعاتی که در ادامه آورده شده، مرجعی است برای آنچه بایستی میزان توصیه شده و مجاز ویتامین K در روز باشد.
• مردان: 80 میکروگرم
• زنان: 70 میکروگرم

فوائد

وجود ویتامین K جهت اطمینان از عملکرد آرام سیستم بدنی ما ضروری است. این ویتامین در بافت چربی بدن انسان ذخیره می‌شود. در ادامه برخی از دلایل اهمیت این ویتامین برای ما توضیح داده شده است.

انعقاد خون:

مقادیر کافی از ویتامین K لخته شدن خون را تضمین ساخته، بطویکه بدون آن، بدن ما در صورت وجود بریدگی قادر به حفظ خون نخواهد بود. حرف K در نام این ویتامین، در اصل از واژه‌ی آلمانی koagulation گرفته شده است. این ویتامین به تولید پروترومبین، که برای انعقاد خون ضروری است، کمک می‌کند. پروترومبین پروتئین پلاسمایی است که در کبد تولید شده و به ترومبین تبدیل می‌شود.

سلامت استخوان:

سطح خوبی از این ماده مغذی در بدن، از استخوان در برابر شکستگی محافظت می‌کند. این ویتامین به جلوگیری و یا کاهش سرعت پوکی استخوان، وضعیتی که در آن، استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند، کمک می‌کند. همچنین به شکل گیری استخوان کمک کرده و ترمیم بافت را سرعت می‌بخشد.

جلوگیری از انباشته شدن توده کلسیم:

علاوه بر رسوب چربی، عروق همچنین می‌توانند با انباشته شدن توده کلسیم درون یک بافت سخت شوند. این وضعیت تحت عنوان کلسیفیکاسیون شناخته می‌شود. ویتامین K مانع از بروز کلسیفیکاسیون شده، که خود باعث کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

بهتر ساختن پوست:

از فوائد این ویتامین برای پوست به کرات سخن به میان آمده است. این ویتامین یکی از مواد تشکیل دهنده حیاتی گرفته شده از گیاهان بوده و در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین K به راحتی می‌تواند در قالب کرم و یا لوسیون در پوست جذب شده و به از بین بردن خطوط (چین و چروک) کمک ‌کند.

دیگر فوائد:

ویتامین K با کمک به روده‌ها جهت تغییر گلوکز به کربوهیدرات به عملکرد سالم کبد کمک می‌کند. همچنین به عنوان حامی مغز و ساختار سیستم عصبی شناخته می‌شود.
کمبود این ماده مغذی ضروری می‌تواند موجب شود فرد از طریق خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی داخلی یا خونریزی ناشی از خراش و زخم، خون زیادی از دست داده و منجر به هموراژ و یا کم خونی ‌شود. کاهش تراکم مواد معدنی استخوان دیگر مشکل مرتبط با کمبود این ویتامین است. افرادی که از عوارضی مانند بیماری کبدی، فیبروز سیستیک، و غیره که در آنها چربی به درستی و به طور مناسب جذب نمی‌شود، رنج می‌برند، و یا افرادی که مدت زمانی طولانی است که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند (این داروها می‌توانند باکتریهای موجود در روده‌های ما را از بین می‌برند) بیشتر در معرض این کمبود قرار خواهند گرفت.
ویتامین K مشخص شده است که در مواد غذایی و سبزیجات تازه و سبز مانند کلم، گل کلم، کاهوی سوئیسی، اسفناج، کلم کِیل، کلم بروکلی و کلم بروکسل، و میوه‌هایی مانند آووکادو و کیوی به وفور یافت می‌شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.