فواید مصرف انگور در دوران بارداری (بخش اول)

انواع مختلف انگورها دارای مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای ارگانیک، فیبر، اسید فولیک و پکتین بوده و خوردن آن‌ها در دوره بارداری، می‌تواند از تغییرات بیولوژیکی بدن زنان در دوران بارداری و پس از انجام عمل زایمان حمایت کند. در این مطلب به فواید مصرف انگور در دوران بارداری خواهیم پرداخت.
دوشنبه، 28 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید مصرف انگور در دوران بارداری (بخش اول)
مصرف تنگور می‌تواند مشکلات مربوط به بروز یبوست را که در دوران بارداری هر زنی بسیار رایج است، از بین برده و از سیستم گوارش زنان حامله  پشتیبانی کند.
 

مقدمه

"خوردن مقدار زیادی میوه در هر روز" برای همه انسان‌ها، در هر رده سنی و از هر جنسیتی توصیه می‌شود؛ ولی برخی از افراد  هنگامی که خبر بارداری خود را می‌شنوند، درباره مصرف انواع مختلف میوه‌ها دچار تردید شده و نمی‌دانند که از مصرف چه میوه‌های باید در این دوران حساس اجتناب کنند تا بتوانند سلامت خود و روند رشد جنین داخل رحم خود را تضمین نمایند. میوه انگور به عنوان یک محصول پاییزی بسیار خوشمزه و مقوی بوده و طبیعتاً هیچ زن بارداری نمی‌خواهد مزایای آن را برای حفظ سلامت خود و نوزاد درون رحم خود از دست بدهد. اما با سؤالاتی مانند آیا یک زن باردار می‌تواند میوه انگور را در رژیم روزانه خود قرار دهد و آیا مصرف این میوه در دوران بارداری خوب است یا به سلامت مادر و کودک متولد نشده او آسیب می‌رساند، روبرو می‌شود. برای از بین بردن نگرانی‌های مشابه زنان باردار، در ادامه این مقاله در مورد فواید و مضرات میوه انگور در دوران بارداری زنان به طور کامل صحبت شده است که خواندن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.
 

آیا همه زنان می‌توانند در بارداری خود از میوه انگور استفاده کنند؟

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که همه زنان حامله می‌توانند با آرامش کامل این میوه پاییزی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. انواع مختلف انگورها دارای مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای ارگانیک، فیبر، اسید فولیک و پکتین بوده و خوردن آن‌ها در این دوره حساس، می‌تواند از تغییرات بیولوژیکی بدن زنان در دوران بارداری و پس از انجام عمل زایمان حمایت کند. با این حال، خوردن زیاد میوه انگور در سه ماهه آخر از دوران بارداری، به خاطر تولید حرارت زیاد توصیه نمی‌شود. همچنین، مصرف بیش از حد انگور می‌تواند به علت داشتن میزان بالای رزوراترول، سمی باشد. پس یک زن حامله در ماه‌های آخر دوران بارداری خود باید از مصرف بیش از حد میوه انگور یا انگور خشک شده (کشمش) خودداری کند.

با این وجود، جالب است بدانید که میوه انگور از دوران باستان مورد علاقه همه زنان باردار بوده و پیدا شدن برخی نقاشی‌های مصریان در مورد زنان باردار به همراه بوته انگور، این گزینه را تأیید می‌کند.
 
آیا می‌دانید وجود چه نوع املاحی باعث می‌شود که میوه انگور یک ماده غذایی خیلی مغذی محسوب گردد؟
در ادامه این مقاله، ارزش‌ تغذیه‌ای میوه انگور برای زنان حامله بیان شده است که به شرح زیر می-باشد:

- انگور خشک حاوی قند فروکتوز بوده و شامل مجموعه‌ای از ویتامین‌های رژیمی گروه A، C، K، P و B می‌باشد.

- همچنین، وجود اسیدهای ارگانیک مانند اسیدهای سیتریک و اسیدهای اسکوربیک، مزه ترشی به این میوه داده و آن را بسیار خوشمزه می‌کند.

- علاوه بر این موارد، این میوه دارای آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونول، آنتوسیانین، لینالول، گرانیول، تانن و نئولول بوده و حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم، کبالت و منگنز فراوانی است.

- در نهایت، جالب است بدانید که پوست این میوه شامل پکتین و برخی از فیبرهای طبیعی بوده و ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند فنل را دارا است. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مصرف میوه انگور برای سلامت همه زنان باردار و کودک درون رحم این افراد بسیار مفید است.
 

مزایای بهداشتی میوه انگور برای زنان باردار

اگر یک زن باردار به طور منظم میوه انگور را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کند، می‌تواند علاوه بر کسب سلامت ظاهری بدن، بر سلامت و رشد کودک درون رحم خود نیز تأثیر بگذارد. سایر مزایا و تأثیرات مثبت میوه انگور برای زنان باردار به شرح زیر است:
 
1- مصرف میوه انگور در بارداری، آرتریت و آسم زنان را کنترل می‌کند:
 خواص ضد التهابی موجود در میوه انگور به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا میزان مشکلاتی مانند آرتریت و آسم را در بدن خود، به ویژه در طی دوران بارداری کنترل کند. در واقع، این میوه توانایی آبرسانی به ریه‌های مادر باردار را افزایش داده و با مرطوب نگه داشتن این ناحیه از بدن، بیماری آسم او را کنترل می‌کند.
 
2- آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه انگور، سیستم ایمنی بدن زنان باردار را تقویت می‌کند:
به دلیل این که انواع انگورها غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونول، آنتوسیانین، لینالول، گرانیول و تانن هستند، مصرف آن‌ها سیستم ایمنی بدن زنان باردار را بهبود داده و از مبتلا شدن مادر باردار و جنین داخل رحم او به انواع عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.
 
3- وجود منیزیم در میوه انگور، گرفتگی عضلات مادر باردار را کاهش می‌دهد:
در دوران بارداری، مصرف مکمل‌های منیزیم توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، معمولاً برای از بین بردن گرفتگی عضلات مادر حامله تجویز می‌شود، زیرا منیزیم نقش بسیار مهمی در انتقال پیام‌های عصبی داشته و در عملکرد درست عضلات زنان باردار، نقش مهمی را ایفا می‌کند. میوه انگور نیز حاوی مقادیر بالایی منیزیم بوده و مصرف آن، گرفتگی عضلات زنان باردار را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
 
4- فیبر موجود در میوه انگور، از مبتلا شدن مادر باردار به مشکل یبوست جلوگیری می‌کند:
همان‌طور که گفته شد میوه انگور منبع غنی از فیبر بوده و به عنوان یک ملین قدرتمند عمل می‌کند. بنابراین، مصرف آن می‌تواند مشکلات مربوط به بروز یبوست را که در دوران بارداری هر زنی بسیار رایج است، از بین برده و از سیستم گوارش زنان حامله  پشتیبانی کند.
 
5- ترکیبات رزوراترول موجود در میوه انگور، سطح کلسترول خون مادر باردار را کنترل می‌کند:
به خاطر داشته باشید که تنها انگور قرمز، حاوی ترکیبات رزوراترول بوده و  به کنترل سطح کلسترول خون زنان در دوران بارداری کمک زیادی می‌کند. همچنین، وجود این آنزیم در انگور قرمز، عملکرد صفراوی بدن مادر باردار را بهبود بخشیده و با این کار، چربی خون او را تحت کنترل نگه می‌دارد. پس، فراموش نکنید که مصرف یک لیوان آب انگور قرمز در هر روز به کاهش فشار خون زنان در دوران بارداری  کمک زیادی خواهد نمود.
 
6- اسیدهای موجود در انگور، برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌های مادر باردار مؤثر است:
اسیدهای آلی موجود در میوه انگور، باکتری‌های حفره‌های دهان و دندان مادران باردار را خنثی می‌کند. همچنین، این اسیدها مسئول تشکیل و نگهداری کلسیم در بدن مادران باردار هستند؛ دندان‌های زنان نیز در دوران بارداری به شدت ضعیف شده و نیاز به حمایت دارند. بنابراین، مصرف انگور می‌تواند برای این افراد بسیار کمک‌کننده باشد.

ادامه دارد...

منبع: mamanam.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.