مواد غذایی که موجب کاهش فشار خون می‌شوند

از طریق این مقاله در خصوص مواد غذایی که فشار خون را پایین می‌آورند به این منظور که کنترل مؤثری بر فشار خون بالا انجام شود، مطلع شوید.
دوشنبه، 25 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که موجب کاهش فشار خون می‌شوند
  مواد غذایی که موجب کاهش فشار خون می‌شوند

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

از طریق این مقاله در خصوص مواد غذایی که فشار خون را پایین می‌آورند به این منظور که کنترل مؤثری بر فشار خون بالا انجام شود، مطلع شوید.
هایپرتنشن و یا فشار خون بالا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را نگران ساخته است. این وضعیت به طور مستقیم مسئول افزایش خطر ابتلا به انسداد شریانی، حمله قلبی، سکته‌، نارسایی قلبی، و سایر مشکلات مربوط به سلامت قلب است. عوامل عمده‌ی خطر ابتلا به فشار خون بالا، وزن افزوده شده و مصرف زیاد نمک می‌باشند. با در نظر گرفتن تمام این عوامل، می‌توانید تصور کنید که به منظور حفظ فشار خون خود در حد نرمال تا چه اندازه اهمیت دارد که تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد نمایید. بدین سبب، این مقاله فهرستی از مواد غذایی را تهیه نموده است که فشار خون را پایین‌تر می‌آورند.

فهرستی از محصولات غذایی

تعداد افرادی که در آنها فشار خون بالا تشخیص داده شده است به طرز نگران‌ کننده‌ای افزایش یافته است. این وضعیت یک مشکل جهانی است که در آن اکثر بیماران دچار اضافه وزن و یا چاقی می‌باشند. بنابراین، عملی‌ترین راه حل جهت مقابله با فشار خون بالا، از دست دادن وزن است که به حفظ فشار خون طبیعی کمک خواهد کرد. رژیم فشار خون بالا با هدف حفظ وزن و در آن واحد کنترل فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود. در ادامه فهرستی از خوراکی‌هایی که سطوح فشار خون را به سرعت پایین می‌آورند، آورده شده است.

سبزیجات تازه یا یخ زده

وارد نمودن مقادیر زیادی سبزیجات برگ سبز در برنامه‌ی این نوع رژیم غذایی ضروری است. آنها سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و مواد مغذی سالم می‌باشند؛ در حالی که از مقادیر کم چربی برخوردارند. با این وجود، از مصرف محصولات سبزیجاتی کنسرو شده که حاوی نمک و مواد نگهدارنده در مقادیر بالا می‌باشند، خودداری کنید.

گیاهان ادویه‌ای آشپزخانه‌ای

سیر، پیاز، هل، دارچین، بذر کتان و جوز، از گیاهان مفید برای بیماران با فشار خون بالا به حساب می‌آیند. این گیاهان و ادویه‌جات آشپزخانه‌ایی حاوی مواد تشکیل دهنده‌ی فعالی بوده که به مبازره با این مشکل کمک می‌کنند. گیاه ادویه‌ای استویا (stevia) جهت جایگزینی عامل شیرین کننده در تهیه‌ی نوشیدنی‌های سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میوه تازه یا خشکبار

مشابه سبزیجات، میوه‌های متنوعی بایستی در برنامه رژیم غذایی بیمار گنجانده شوند. آنها سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، و دیگر مواد التیام بخش می‌باشند. تا زمانی که میوه‌ها بدون نمک و قند اضافی مصرف شوند، برای افرادی که دارای فشار خون بالا می‌باشند، مفید و سلامتی بخش خواهند بود.

برنج و رشته فرنگی

برنج و رشته فرنگی یا همان نودل که به شیوه‌ی پخت و پز ساده و بی‌نمک تهیه شده باشند، می‌توانند در برنامه‌ی رژیم غذایی گنجانده شوند. آنها کربوهیدرات‌های ساده‌ای را فراهم می‌سازند که منابع انرژی جهت انجام فرایندهای متابولیک بدن می‌باشند. با این حال، در مصرف برنج زیاده روی نکنید، به این دلیل که می‌تواند موجب اضافه وزن گردد.

غلات و نان کامل

رژیم غذایی با فیبر بالا برای این بیماری یک ضرورت به حساب می‌آید. همچنین جهت کاهش سطوح کلسترول مؤثر بوده و که به نوبه‌ی خود به منظور درمان فشار خون بالا و اختلالات قلبی عروقی بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر، موجب احساس رضایت و سیری برای مدتی طولانی در ما شده و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

روغن‌های گیاهی

در حالی که پخت و پز با درجه حرارت متوسط را برمی‌گزینید، می‌توانید به استفاده از روغن‌های گیاهی (روغن زیتون، روغن آفتابگردان) فکر کنید. همچنین می‌توانید مارگارین بدون نمک را جایگزین کره و پنیر نمایید. هر دو این محصولات گیاهی حاوی کمترین میزان چربی‌های اشباع شده بوده، در نتیجه به حفظ سطوح کلسترول کمک می‌کنند.

ماهی تازه

ماهی تازه یا یخ زده در حالی که به حفظ وزن کمک می‌کند، کاهش فشار خون را تسهیل می‌بخشد. شما می‌توانید ماهی‌های آب شیرین (در صورت وجود) را برای این منظور انتخاب کنید. همچنین، اطمینان حاصل شود که ماهی با نمک و روغن کمتر پخته شود. بایستی به هر قیمتی که شده از مصرف ماهی سرخ شده اجتناب نمایید.

ماکیان و بوقلمون

مرغ و خروس و بوقلمون را می‌توان وارد برنامه رژیم غذایی نمود، البته به شرط آنکه، پوست آنها به طور کامل کنده شود. در صورتی که تخم مرغ مصرف می‌کنید، سفیده‌ی آن بایستی دور انداخته شود، به این دلیل که حاوی درصد بالایی نمک است. چنانچه لازم باشد، پزشک، افزایش مصرف پتاسیم را به منظور مقابله با میزان بالای نمک توصیه می‌نماید.

گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی که حاوی هیچ پوست و چربی نباشد، آیتم غذایی دیگری است که آن سطوح افزایش یافته‌ را پایین می‌آورد. در حالی که آن را آماده می‌کنید، مطمئن شوید که روغن و چربی پخت و پز را به میزان محدود استفاده می‌کنید. شما می‌توانید جوشاندن، گریل کردن، کبابی کردن گوشت بدون چربی را بجای سرخ کردن زیاد آن در روغن بیش از اندازه در نظر بگیرید.

از مصرف چه مواد غذایی باید خودداری کرد؟

هنگامی که در حال انتخاب اقلام غذایی برای بیماری هستید که دارای فشار خون بالا است. این را به خاطر داشته باشید که محتوای نمک نبایستی از 2400 میلی گرم تجاوز کند. بنابراین، بیمار بایستی از محصولات کنسروی (شامل سبزیجات، ماهی، گوشت، سوپ و غیره)، برنج و نودل‌های آماده، ترشیجات، و انواع مختلف سس‌ها حذر کند. دیگر خوراکی‌ها شامل اسنک‌های شور، پنیر و باترمیلک (شیرى كه‌ كره‌ى آن‌ گرفته‌ شده‌ باشد) می‌شود. خلاصه، توصیه نمی‌شود، مواد غذایی پیش پخته یا آماده‌ی مصرف، فرآوری شده و کنسرو شده‌ای که سرشار از نمک می‌باشند را مصرف نمایید.
بنابراین، از مواد غذایی که به شما در مقابله با این مشکل کمک می‌کنند، یادداشت برداری کرده و سعی نمایید آنها را وارد برنامه‌ی رژیم غذایی منظم خود نمایید. غیر از پیروی از یک رژیم غذایی خوب برنامه‌ریزی شده، انجام فعالیتهای جسمانی و ایجاد تغییر در سبک زندگی به گونه‌‌ای که پزشک تجویز نموده از اهمیت بسیاری برخوردار است. چنانچه نیاز باشد، پزشک داروهای فشار خون بالا را به جهت حفظ فشار خون در سطوح تحت کنترل تجویز می‌نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.