عوارض جانبی مصرف زیاد هلو (بخش دوم)

مصرف هلو برای معده بسیار خوب است، با این حال بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید، زیرا وجود مقدار بیش از اندازه‌ی فیبر غذایی برای سلامتی بدن مضر است. مصرف بیش از اندازه‌ی فیبر می‌تواند در جذب مواد مغذی توسط روده‌ها اختلال ایجاد کند و هم‌چنین، باعث بروز مشکلاتی از جمله گرفتگی معده، اسهال، سوء جذب، یبوست، گاز روده، انسداد روده، و غیره شود. در این مطلب به عوارض جانبی مصرف زیاد هلو اشاره کرده ایم.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی مصرف زیاد هلو (بخش دوم)
آب نقش مهمی در حفظ آبرسانی و رطوبت پوست ایفا می‌کند، ولی آبرسانی بیش از اندازه برای سلامتی بدن و هم‌چنین سلامتی پوست مضر است.
 

مضرات هلو

1. آبرسانی بیش از اندازه برای پوست بد است
هلو منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها است، و این مواد مغذی نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست ایفا می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هلو نظیر ویتامین C، ویتامین E و غیره با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و با پایدار کردن آن‌ها از بروز آسیب اکسیداتیو به سلول‌های بدن مبارزه می‌کنند؛ به این ترتیب، می‌توانند خطر ابتلا پیری زودرس را از جمله ایجاد خطوط روی پوست، لکه‌های پیری، لکه‌های سیاه و غیره کاهش می‌دهند.
 
و اما مضرات هلو درباره آبرسانی بیش از حد پوست:
گذشته از این‌ها، هلو سرشار از آب است؛ آب نقش مهمی در حفظ آبرسانی و رطوبت پوست ایفا می‌کند، ولی آبرسانی بیش از اندازه برای سلامتی بدن و هم‌چنین سلامتی پوست مضر است.
 
2. سطوح بالای ویتامین A نیز برای سلامتی بد است
چشم‌ها پنجره‌هایی گشوده در برابر جهان هستند، زیرا به ما امکان می‌دهند از مشاهده‌ی زیبایی‌های این دنیا لذت ببریم. از این رو، مراقبت کامل از سلامتی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف مرتب هلو برای حفظ سلامتی چشم‌ها و بهبود قدرت بینایی بسیار موثر است.

خواص هلو برای سلامتی عمدتا به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین A و ویتامین C در این میوه است. این آنتی‌اکسیدان‌ها با مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد و پایدار کردن آن‌ها، از بروز آسیب اکسیداتیو به سلول‌های بدن پیشگیری می‌کنند؛‌ به این ترتیب، می‌توانند خطر بروز مشکلاتی از جمله تباهی لکه‌ی زرد وابسته به سن، آب مروارید، آب سیاه، و غیره را کاهش دهند.
 
و اما مضرات هلو درباره ویتامین آ:
به این ترتیب، ویتامین A به عنوان ماده‌ی مغذی مهمی برای چشم‌ها به شمار می‌رود، زیرا این ویتامین می‌تواند به حفظ سلامت بینایی کمک کند. البته با این‌که مصرف هلو برای سلامت چشم‌ ها بسیار مفید است، بهتر است در خوردن آن زیاده‌روی نکنید، زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین A باعث بروز مشکلاتی از قبیل خونریزی در ریه، تاری دید، درد استخوان، دشواری در تنفس، شکنندگی و ترک خوردن ناخن‌ها، کاهش کارکرد تیروئید و غیره می‌شود.
 
3. مصرف بیش از اندازه‌ی هلو برای زنان بارداری خوب نیست
هلو منبع بسیار خوبی برای انواع مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی گیاهی، اسید فولیک، فلاونوئید، و غیره به شمار می‌رود. وجود تمام این مواد مغذی در هلو،‌ این میوه را به یک خوراکی فوق‌العاده مفید برای دوران بارداری تبدیل کرده است.

اسید فولیک موجود در هلو نقش مهمی در رشد عمومی جنین و هم‌چنین، کاهش خطر بروز نقص‌های لوله عصبی نظیر مهره‌شکاف در نوزادان ایفا می‌کند. گذشته از این‌ها، سایر مواد مغذی نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی، و غیره نیز در رشد عمومی جنین در رحم مادر نقش مهمی دارند.
 
و اما مضرات هلو برای زنان باردار:
با این‌که مصرف هلو در دوران بارداری بسیار مفید است، زنان باردار بهتر است پیش از افزودن این میوه به رژیم غذایی‌شان با پزشک مشورت کنند؛ هم‌چنین، به طور کلی توصیه می‌شود در مصرف هلو اعتدال را رعایت کنند. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی هلو می‌تواند برای سلامتی‌شان مضر باشد. سطوح بالای اسید فولیک در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله گرفتگی‌های ماهیچه، اسهال، جوش‌ و آکنه، حالت تهوع، ناراحتی معده، تشنج، و غیره شود.
 
4. مصرف بیش از اندازه‌ی فیبر غذایی برای معده مضر است
مصرف مرتب هلو برای معده و حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. فواید هلو برای دستگاه گوارش به خاطر وجود فیبر غذایی در این میوه‌ی پرخاصیت است.

فیبرهای غذایی موجود در هلو به صورت یک ملین طبیعی در بدن عمل می‌کنند. به این ترتیب، فیبرهای غذایی به گوارش کمک می‌کنند و باعث می‌شوند مواد زائد به راحتی از بدن دفع شوند؛ در نتیجه، مصرف فیبر غذایی به تسکین یبوست و هم‌چنین، سایر اختلالات گوارشی نظیر هموروئید، زخم معده، گاستریت یا ورم معده، نفخ، درد معده، گرفتگی‌های معده، سندرم روده‌ی تحریک پذیر و غیره کمک می‌کند.
 
و اما مضرات هلو درباره فیبر:
هلو، علاوه بر فیبر غذایی، غنی از سایر ترکیبات مفید از جمله ویتامین C، ویتامین B، ویتامین A، و غیره نیز هست. این مواد مغذی نیز برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش مفید هستند. بنابراین، مصرف هلو برای معده بسیار خوب است، با این حال بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید، زیرا وجود مقدار بیش از اندازه‌ی فیبر غذایی برای سلامتی بدن مضر است.

مصرف بیش از اندازه‌ی فیبر می‌تواند در جذب مواد مغذی توسط روده‌ها اختلال ایجاد کند، و هم‌چنین، باعث بروز مشکلاتی از جمله گرفتگی معده، اسهال، سوء جذب، یبوست، گاز روده، انسداد روده، و غیره شود.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.