آشنایی با مضرات گلابی (بخش اول)

مصرف بیش از اندازه‌ی گلابی که دارای فیبر غذایی است برای سلامت دستگاه گوارش مضر می باشد و می‌تواند در جذب مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد کند؛ هم‌چنین، بالا رفتن سطح فیبر غذایی در بدن باعث ایجاد برخی عوارض جانبی از جمله گرفتگی معده، اسهال، سوء جذب، یبوست، گاز روده، انسداد روده، و غیره می‌شود. در این مطلب به مضرات گلابی خواهیم پرداخت.
پنجشنبه، 14 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مضرات گلابی (بخش اول)
مصرف زیاد گلابی می‌تواند باعث ایجاد راش‌های پوستی، گرفتگی ماهیچه‌ها، احساس سردرگمی، حالت تهوع، تشنج، اختلالات خواب و غیره شود.
 

مقدمه

گلابی میوه‌ی خوشمزه‌ای است که بر روی درختی متعلق به خانواده‌ی گلسرخیان رشد می‌کند. درخت گلابی جزء گیاهان بومی نواحی اروپای غربی و شمال آمریکا به شمار می‌رود، ولی امروزه در بسیاری از مناطق جهان پرورش داده می‌شود. گلابی که به عنوان منبع غذایی خوبی برای ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی گیاهی، فلاونوئید‌ها، فیبر غذایی، و غیره شناخته می‌شود، فواید بسیاری برای سلامتی و هم‌چنین، زیبایی انسان به همراه دارد؛ ولی باید به خاطر بسپارید مصرف بیش از اندازه گلابی برای سلامتی مضر است؛ بنابراین، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا از عوارض جانبی و مضرات گلابی در صورت مصرف زیاد آن آگاه شوید.
 

آشنایی با مضرات گلابی

۱. مضرات گلابی برای دوران بارداری
مصرف مرتب و متعادل گلابی برای زنان باردار و زنان شیرده بسیار مفید است؛ زیرا این میوه حاوی بسیاری از مواد مغذی نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی گیاهی، فلاونوئید‌ها، و غیره است. مواد مغذی موجود در گلابی به رشد عمومی جنین کمک می‌کند، و هم‌چنین، باعث افزایش انرژی بدن مادر می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلابی نظیر ویتامین C با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند، و باعث پایداری آن‌ها می‌شوند؛ به این ترتیب، از بروز استرس اکسیداتیو ناشی از آن‌ها پیشگیری می‌کنند؛ به این ترتیب، می‌توانند از بدن مادر و کودک محافظت کنند.

گذشته از این‌ها، گلابی منبع خوبی برای اسید فولیک نیز به شمار می‌رود. اسید فولیک خطر ابتلا به نقص‌های لوله‌ی عصبی نظیر مهره‌شکاف را کاهش می‌دهد. این بهترین فایده‌ی مصرف گلابی در دوران بارداری به شمار می‌رود، ولی هم‌چنین باید به خاطر بسپارید، وجود سطوح بالای اسید فولیک در بدن برای سلامتی مضر است و می‌تواند باعث ایجاد راش‌های پوستی، گرفتگی ماهیچه‌ها، احساس سردرگمی، حالت تهوع، تشنج، اختلالات خواب، و غیره شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود در دوران بارداری، گلابی را به اندازه‌ی متعادل و فقط پس از مشورت با پزشک نوش جان کنید.
 
۲. مضرات مصرف زیاد گلابی برای سلامت دستگاه گوارشی
مصرف مرتب گلابی برای معده و حفظ سلامت دستگاه گوارشی انسان بسیار مفید است. این خاصیت گلابی عمدتا به خاطر وجود مواد مغذی بسیار از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، و غیره در این میوه است.

به علاوه، گلابی به عنوان منبع بسیار خوبی برای فیبر غذایی به شمار می‌رود؛ فیبر غذایی به صورت ملین طبیعی در بدن عمل می‌کند، و باعث تنظیم حرکت روده‌ها و بهبود اجابت مزاج، و هم‌چنین، دفع مناسب مواد زائد و مدفوع از بدن می‌شود؛ به این ترتیب، مصرف گلابی می‌تواند به تسکین یبوست و سایر مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده‌ی تحریک پذیر، سوزش معده، سوء هاضمه و غیره کمک کند.

با این‌که فیبرهای غذایی موجود در گلابی فواید بسیاری برای بدن به همراه دارند، بهتر است در مصرف گلابی اعتدال را رعایت کنید. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی فیبر غذایی برای سلامت دستگاه گوارش مضر است، و می‌تواند در جذب مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد کند؛ هم‌چنین، بالا رفتن سطح فیبر غذایی در بدن باعث ایجاد برخی عوارض جانبی از جمله گرفتگی معده، اسهال، سوء جذب، یبوست، گاز روده، انسداد روده، و غیره می‌شود.
 
۳. اثر مصرف بیش از اندازه‌ی گلابی بر افزایش وزن
مصرف مرتب و متعادل گلابی برای آدم‌هایی که به اضافه وزن دچار هستند و به همین خاطر از رژیم لاغری پیروی می‌کنند، بسیار مفید است؛‌ زیرا این میوه کالری بسیار اندکی دارد. مصرف ۱۰۰ گرم گلابی تنهای ۵۷ کالری وارد بدن می‌کند؛ به این ترتیب، آدم‌های مبتلا به اضافه وزن می‌توانند بدون نگرانی از بیش‌تر شدن وزن‌شان، از طعم دلپذیر گلابی لذت ببرند.

با این‌که گلابی حاوی کالری اندکی است و به کنترل وزن کمک می‌کند، بهتر است در مصرف آن اعتدال به خرج دهید، زیرا در رژیم‌های لاغری هر یک کالری اضافه نیز دارای اهمیت است و بی‌توجهی به این مسئله باعث می‌شود کالری‌ها به سرعت روی هم انباشته شوند و وزن‌تان را افزایش دهند. هم‌چنین، اگر در رژیم غذایی‌تان به اندازه‌ی کافی کالری مصرف می‌کنید، مصرف بیش از اندازه‌ی کالری در طولانی مدت می‌تواند در اثربخشی برنامه‌های کاهش وزن اختلال ایجاد کند و باعث افزایش وزن‌تان شود.
 
۴. ویتامین C بیش از اندازه، مضر برای سلامتی
گلابی منبع بسیار خوبی برای ویتامین C به شمار می‌رود؛ ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد، از جمله مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن. رادیکال‌های آزاد چیزی جز یون‌های ناپایداری نیستند که در طول فرایند اکسیداسیون در بدن تشکیل می‌شوند.

بنابراین، از آن‌جایی که رادیکال‌های آزاد یون‌هایی ناپایدار هستند، الکترون‌ها را از مولکول‌های مجاور می‌ربایند و باعث ایجاد آسیب اکسیداتیو در آن‌ها می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیباتی آنتی‌اکسیدانی از قبیل مواد مغذی گیاهی، فلاونوئید‌ها، و غیره‌ی موجود در گلابی از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند؛‌ به این ترتیب، می‌توانند خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌ها را از جمله سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان معده، و غیره کاهش دهند.

با این‌که ویتامین C فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد، توصیه می‌شود در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ زیرا وجود سطوح بالای این ویتامین در بدن می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده، نفخ شکمی، سردرد و غیره شود.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.