عوارض جانبی مصرف زیاد هلو (بخش سوم)

هلو برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی مفید است، ولی باید به خاطر بسپارید، سطوح بیش از اندازه‌ی آهن در بدن برای سلامتی مضر است و ممکن است باعث ایجاد وضعیت‌هایی نظیر خستگی مزمن، درد مفاصل، درد شکمی، بیماری کبدی، ضربان قلب نامنظم، حمله‌ی قلبی، نارسایی قلبی، و غیره شود. در این مطلب به عوارض جانبی مصرف زیاد هلو پرداخته ایم.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی مصرف زیاد هلو (بخش سوم)
مصرف بیش از اندازه‌ی هلو ممکن است به سرعت کالری‌ها موجود در بدن را افزایش دهد و باعث بالا رفتن وزن شود.
 

مضرات هلو

1. بالا رفتن سطح منیزیوم در بدن خطرناک است
مصرف هلو به طور مرتب برای تسکین استرس و اضطراب و هم‌چنین، بهبود کارکرد دستگاه عصبی بسیار مفید است. این خاصیت هلو عمدتا به خاطر وجود مواد مغذی ضروری نظیر منیزیوم، ویتامین B6، و غیره در این میوه است.

به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی نظیر فلاونوئید‌ها، مواد مغذی گیاهی، و غیره‌ی موجود در هلو با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند، باعث پایدار شدن‌شان می‌شوند، و در نتیجه، از مغر در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. به این ترتیب، مصرف هلو می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلفی از اختلالات تباه کننده‌ی سلول‌های عصبی را از جمله آمنزیا (یاد زدودگی)، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، از دست دادن حافظه، و غیره به حداقل برساند.
 
و اما مضرات هلو درباره منیزیوم :
با این‌که ویتامین B6 و منیزیوم برای حفظ سلامتی دستگاه عصبی بسیار مفید هستند، مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها نیز می‌تواند مضر باشد. اوردوز منیزیوم می‌تواند به بروز مشکلاتی از جمله اسهال، حالت تهوع، خستگی مفرط، ضعف ماهیچه‌ها، بی‌نظمی در ضربان قلب، افت فشار خون، مشکلات تنفسی، و غیره منجر شود.
 
2. ممکن است باعث افزایش وزن شود
مصرف هلو برای آدم‌هایی که از رژیم غذایی لاغری پیروی می‌کنند، می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا مصرف ۱۰۰ گرم هلو تنها ۳۹ کالری انرژی به همراه دارد؛ به این ترتیب، با مصرف هلو می‌توانید بدون نگرانی از افزایش وزن، از فواید آن برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید. علاوه بر این‌ها، فیبر غذایی موجود در هلو نیز نقش مهمی در کنترل وزن ایفا می‌کند.

فیبر غذایی موجود در هلو باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید؛ و در نتیجه، کم‌تر به خوردن مکرر غذا نیاز پیدا کنید. به این ترتیب، می‌توانید از پرخوری اجتناب کنید. حدود ۸۴ درصد از وزن هلو از آب تشکیل شده است؛ به همین خاطر کالری این میوه بسیار کم است و می‌تواند نقش مهمی در کنترل وزن ایفا کند.
 
و اما مضرات هلو درباره فیبر:
با این‌که هلو میوه‌ی بسیار خوبی برای کاهش وزن است، هرگز نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی هلو ممکن است به سرعت کالری‌ها موجود در بدن را افزایش دهد و باعث بالا رفتن وزن شود؛ هم‌چنین، اگر طبق برنامه‌ی غذایی‌تان، به اندازه‌ی کافی کالری مصرف کرده باشید، کالری‌های اضافه‌ی ناشی از مصرف بیش از اندازه‌ی هلو می‌توانند در برنامه‌ی مدیریت وزن‌تان اختلال ایجاد کنند.
 
3. مصرف بیش از اندازه‌ی هلو باعث ایجاد خطر بالا رفتن سطح فسفر بدن می‌شود
هلو منبع خوبی برای برخی مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، روی (زینک)، و غیره است، و وجود این مواد معدنی در هلو، آن را به میوه‌ای فوق‌العاده برای تقویت استخوان‌ها تبدیل کرده است. فسفر موجود در هلو نقش مهمی در تقویت استخوان‌ها و دندان‌‌ها ایفا می‌کند؛ هم‌چنین، این ماده‌ی معدنی به ترمیم و نگهداری از بافت‌های بدن نیز کمک می‌کنند.
 
و اما مضرات هلو درباره سطح فسفر:
گذشته از این‌ها، سایر مواد معدنی نظیر روی (زینک) نیز به بهبود استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند. با این‌که مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر برای سلامتی مفید هستند، مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها می‌تواند مرگبار باشد، و باعث ایجاد وضعیت‌هایی با علائمی نظیر حالت تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال، سردرد، سرگیجه، درد ماهیچه، تشنگی مفرط، و غیره ‌شود.
 
4. وجود مقدار بیش از اندازه‌ی آهن نیز برای سلامتی مضر است
هلو منبع خوبی برای آهن به شمار می‌رود. آهن ماده‌ی مغذی بسیار ضروری است که نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کند؛ از جمله این‌که می‌تواند خون حاوی اکسیژن را به تمام سلول‌ها و بافت‌های بدن برساند.

کمبود آهن در بدن می‌تواند باعث بروز کم خونی شود؛ کم خونی وضعیتی است که باعث ایجاد علائمی نظیر خستگی مفرط، ضعف، سرگیجه، سردرد، تنگی نفس، و غیره می‌شود. هلو علاوه بر آهن، منبع بسیار خوبی برای ویتامین C نیز هست؛ ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد، و به این ترتیب، باعث حفظ سلامتی سلول‌های بدن می‌شود.
 
و اما مضرات هلو درباره آهن:
با این‌که هلو برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی مفید است، باید به خاطر بسپارید، سطوح بیش از اندازه‌ی آهن در بدن برای سلامتی مضر است و ممکن است باعث ایجاد وضعیت‌هایی نظیر خستگی مزمن، درد مفاصل، درد شکمی، بیماری کبدی، ضربان قلب نامنظم، حمله‌ی قلبی، نارسایی قلبی، و غیره شود.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.