تغذیه مفید و مضر برای تقویت استخوان

تقویت استخوان با تغذیه شامل دو لیست کامل از مواد غذایی مفید برای استخوان ها و مواد غذایی مضر برای استخوان هاست که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، از جمله تغذیه برای تقویت استخوان می توان به شیر، سبزیجات،ماست و پنیر،ماهی و سالمون و آجیل ها اشاره کرد .
يکشنبه، 2 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذیه مفید و مضر برای تقویت استخوان
دانه های مختلف و آجیل ها می توانند به سلامت استخوان کمک کنند.
 
چکیده : تقویت استخوان با تغذیه شامل دو لیست کامل از مواد غذایی مفید برای استخوان ها و مواد غذایی مضر برای استخوان هاست که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، از جمله تغذیه برای تقویت استخوان می توان به شیر، سبزیجات،ماست و پنیر،ماهی و سالمون و آجیل ها اشاره کرد . 

تعداد کلمات 1170 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

تغذیه مفید و مضر برای تقویت استخوان

توصیه هایی در مورد تغذیه برای تقویت استخوان:

تقویت استخوان با تغذیه و عادات صحیح حرکتی و ورزشی بهترین راه و روش این مهم است. در بحث تغذیه باید بدانیم که برایتقویت استخوان ها چه بخوریم و چه نخوریم.
مواد غذایی مفید و مضر برای استخوان ها در دو گروه مجزا می توانند برنامه ی غذایی دوست دار استخوان های تان را سازمان ببخشند.
 

برای تقویت استخوان چه بخوریم؟

استخوان های ما در جوانی سالم و محکم هستند. به گزارش سایت پزشکی راستینه به نقل از webmd زمانیکه به میان سالی می رسیم استخوان ها شروع به نازک شدن می کنند و این فرآیند بعد از قاعدگی در خانم ها سریع تر هم می شود. البته هنوز راه های برای مبارزه با این مشکل و کاهش سرعت آن وجود دارد. یکی از بهترین راه ها رژیم غذایی مناسب است. خوردن غذاهای مناسب می تواند به شما در افزایش تراکم استخوان کمک کند.

در ادامه قصدر داریم به معرفی این غذاها بپردازیم.
شیر : برای داشتن استخوان های قوی شما به کلسیم احتیاج دارید. میزان نیاز بزرگسالان به کلسیم روزانه هزار میلی گرم و برای زنان بعد از ۵۰ سالگی و مردان بعد از ۷۰ سالگی ۱۲۰۰ میلی گرم است. مهم ترین منبع کلسیم مشخصا شیر است. یک لیوان ۲۵۰ میلی لیتری از شیر بدون توجه به اینکه کم چرب یا پرچرب است، ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد.

ماست و پنیر : کلسیم درون یک کاسه ماست یا ۳۰ گرم پنیر سویسی با کلسیم موجود در ۲۵۰ سی سی شیر تقریبا برابر است، پس اگر شیر دوست ندارید یا به لاکتوز درون شیر حساسیت دارید می توانید از این جایگزین ها استفاده کنید. در ضمن توجه داشته باشید کلسیم موجود در شیرها و لبیناتی که لاکتوز آنها گرفته شده با سایر لبنیات لاکتوز دار برابر است.

سبزیجات : ممکن است از اینکه به شما بگوییم بعضی از سبزیجات چقدر سرشار از کلسیم هستند، تعجب کنید. اما سبزیجات برگدار و تیره حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند.

غذاهای سویا دار : کلسیم تنها ماده معدنی ای نیست که استخوان ها را محکم می کند، تحقیقات جدید نشان می دهد که  ماده شیمیایی و طبیعی ای بنام ایزوفلاون هم باعث محکم شدن استخوان ها می شود. سویا سرشار از این ماده می باشد. در ضمن این ماده معدنی برای خانم ها در دوران یائسگی فواید بیشتری هم دارد.

سالمون : سالمون و سایر ماهی های چرب ویتامین D زیادی دارند که برای جذب کلسیم مفید است. این ماهی ها همچنین اسید چرب امگا ۳ زیادی دارند. ثابت شده که روغنی که در ماهی وجود دارد، جلوی از دست رفتن استخوان در خانم های مسن را می گیرد و ممکن است بتواند در پیشگیری از پوکی استخوان هم مفید باشد.

دانه ها و آجیل : دانه های مختلف و آجیل ها می توانند به سلامت استخوان کمک کنند. گردو و تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. بادام و بادام زمینی نیز پتاسیم دارند، که جلوی از دست رفتن کلسیم توسط ادرار را می گیرد. آجیل همچنین حاوی پروتئین است که نقشی کمکی در ساخت استخوان دارد.

نور خورشید : هرچند نورخورشید غذا نیست، اما بدن وقتی در برابر نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D تولید می کند. بدون ویتامین D بدن ما توانایی جذب کامل کلسیم را ندارد. از آنجایی که نور زیاد خورشید اثراتی برای سلامتی داشته و همچنین باعث تیره تر شدن پوست می شود، بعضی ها ممکن است این گزینه را انتخاب نکنند، پس به فکر جایگزینی برای ویتامین D باشد.

ورزش : برای تقویت استخوان های تان و مفید واقع شدن رژیم غذاییتان، می بایست ورزش کنید(بخصوص ورزش های تقویت کننده ماهیچه) چرا که کمک می کند بدن شما استخوان های محکم تری تولید کند. سریع راه رفتن، رقص، تنیس و یوگا نیز می توانند به شما کمک کنند.
 

غذاهای مضر برای استخوان ها کدامند؟

به طور کلی مواد غذایی مضر برای ساتخوان ها شامل :
چای، انواع ترشی، ماست، مرغ،آب یخ،غذاهای ساندویچی،سیب زمینی، برنج سفید، عدس، میوهجات ترش و کال.
مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می کند و استخوان ها را ضعیف می کند.
نوشابه ها گازدار به علت داشتن کافئین ، دوست استخوان ها نیستند اما این نوشیدنی ها همچنین به علت داشتن اسید فسفریک، اسیدی معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می کند، برای استخوان ها مضر است.
مصرف بیش از حد نمک برای سلامتی مضر است و سالانه دو میلیون و 300هزار نفر را در جهان به کام مرگ می کشاند. نمک یکی از بزرگترین دفع کننده های کلسیم است. هرچه شما نمک بیشتری مصرف کنید، میزان بیشتری کلسیم توسط ادرار از بدن شما دفع می شود. مصرف کم تر نمک به سلامت و تقویت استخوان های شما کمک می کند.
رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین ها نیز برای استخوان ها ضرر دارد. در جریان هضم مواد غذایی ، پروتئین های حیوانی اسیدهایی همچون اسید فسفریک، سولفوریک و غیره آزاد می کنند که PH بدن را تغییر می دهد.هر چه PH بدن اسیدی تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان ها از دست می رود.
 الکل نیز برای استخوان ها مضر است زیرا فعالیت استئوبلاست ها (سلول های سازنده استخوان) را متوقف می کند. فراموش نشود که الکل می تواند موجب اختلالاتی در حفظ تعادل فرد شود که به ویژه در افراد مسن موجب شکستگی استخوان ها می شود.
 

تقویت استخوان ها با طب سنتی و نسخه های گیاهی

گوجه و آووکادو: این ترکیب برای کاهش التهاب شناخته شده استآووکادو چربی سالم دارد و می تواند لیکوپن را در بدن جذب کند. خوردن غذاهای حاوی لیکوپن نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می کنند. همچنین برای بیماری های التهابی و پیشگیری از آب مروارید مؤثر هستند.
 
چای سبز و آب لیمو: این ترکیب کمک می کند تا بدن آنتی اکسیدان ها را بهتر جذب کند. هر نوع چای با لیمو خوش طعم می شود. اضافه کردن آب لیمو به نوشیدنی فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد. به طورکلی افزودن آب مرکبات به چای سبز توانایی بدن را برای جذب آنتی اکسیدان ها بالاتر می برد.

شیر بدون چربی و موز:برای کسانی که می خواهند استخوان های قوی تری داشته باشند. محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند. موز به جذب کلسیم و داشتن استخوان های قوی و سالم کمک می کند. می توانید با موز و شیر و اضافه کردن مقداری آرد جو دو سر برای حجیم کردن آن یک اسموتی لذیذ درست کنید. با افزایش سن استخوان ها شکننده می شوند اما پتاسیم و کلسیم در این ترکیب برای سلامت استخوان ها فوق العاده است.

منبع : سایت نمناک - سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
8 غذای استخوان‌ساز
تغذیه در پوکی استخوان
با تغذیه سالم ،مراقب پوکی استخوان باشید
6 راهکار اساسی برای استحکام استخوان
تغذیه دربیماری های استخوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.