فوایدی که از هلو نمی دانستید (بخش اول)

از خواص هلو می توان به درمان بیماری های کمبود پتاسیم ، سرطان ، چاقی ، کلسترول، استاز خون و بیماری های تخریب نورون ها اشاره کرد. همچنین این میوه به سلامت پوست و چشم و حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان ها و دندان کمک می کند. با ما همراه باشید.
جمعه، 5 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوایدی که از هلو نمی دانستید (بخش اول)
هلو بخاطر داشتن مقادیر فراوان ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک می کند.
 
چکیده : از خواص هلو می توان به درمان بیماری های کمبود پتاسیم ، سرطان ، چاقی ، کلسترول، استاز خون و بیماری های تخریب نورون ها اشاره کرد. همچنین این میوه به سلامت پوست و چشم و حفظ سلامت سیستم عصبی، استخوان ها و دندان کمک می کند. با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات 927 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

فوایدی که از هلو نمی دانستید (بخش اول)

هلو چیست؟

هلو میوه تابستانی خوشمزه ایست که مخصوص چین و آسیای جنوبی است. نام لاتین آن Prunus Persica است و درختان آن در مناطق معتدل دنیا رشد می کنند. هلو به خانواده Rosaceae تعلق دارد که شامل میوه ایی مانند آلو و توتمی شود.
چین بزرگترین تولید کننده هلو است ,این میوه در چین نماد طول عمر و جاودانگی است. دیگر تولید کنندگان هلو، ایتالیا، اسپانیا، امرکا و یونان می باشد. در حقیقت ایالت جورجیا بخاطر تولید هلو با کیفیت عالی با در نظر داشتن مزه، بافت و مواد مغذی به “ایالت هلو” معروف است.
هلو رتبه اول ایالت جورجیا در سال ۱۹۹۵ را بدست آورد.این میوه در سایزهای مختلف و رنگ های مختلف از زرد گرفته تا قرمز بسته به مبدا آن در بازار موجود است.
برخلاف شلیل،که سطح بیرونی نرم تری دارد،پوست هلو کرکی و مخملی است. عطر دلپذیری داردو گوشت زرد آبداری دارد.شلیل جز میوه های آلویی محسوب می شود : بخش بیرونی آن گوشتی است و هسته دارد. بر اساس چسبندگی دانه هلو به دو دسته هسته جدا و هسته چسبیده تقسیم می شوند.
 
 

ارزش مواد مغذی و فواید سلامتی هلو

هلو سرشار از مواد مغذی حیاتی بدن است . هلو تامین کننده ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C(آسکوربیک اسید)است. همچنین منبع غنی ویتامین E(آلفا توکوفرول)،ویتامین k (فیلوکینون)،ویتامین B1،(تیامین)،ویتامین B2(ریبوفلاوین)،ویتامین B3(نیاسین)،ویتامین B6،فولات و پانتوتنیک اسید می باشد. هلو سرشار از املاحی مانند کلسیم،پتاسیم،منیزیم،آهن،منگنز،فسفر،روی و مس می باشد. کالری هلو پایین است،چربی اشباع شده یا کلسترول ندارد و منبغ خوبی از فیبر رژیمی است.
بجز طعم دلپذیر و عطر آن،هلو مقدار فراوانی کاروتنویید دارد و خواص گوناگونی برای سلامتی دارد.
 

ظرفیت آنتی اکسیدان

پوست و گوشت هلو حاوی آنتی اکسیدان های مهمی است. وجود کلروژنیک اسید در این میوه ها منجر به تقویت سیستم ایمنی می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین،زئازانتین و بتاکریپتوزانتین به نابودی اکسیژن تولید شده رادیکال های آزاد و حفظ بدن در برابر تاثیرات مخرب بیماری های مختلف می انجامد.
 

جلوگیری از کمبود هیپوکالمی(کمبود پتاسیم)

هلو سرشار از پتاسیم است . پتاسیم عنصر حیاتی برای حفظ عملکرد سیستم عصبی بشمار می رود. پتاسیم موجود در هلو به فرایند متابولیسم کمک می کند، سوخت و ساز کربوهیدرات را بدنبال دارد، تعادل الکترولیتی را حفظ می کند و به تنظیم بافت های ماهیچه ای می انجامد. کمبود پتاسیم در بدن منجر به هیوکالمی می شود که کمبود آن بر قدرت ماهیچه ای تاثیر گذار است و منجر به ضربان نامنظم قلب می گردد.
 

پیشگیری از سرطان

هلو سرشار از ترکیبات فنولیک و کاروتنوییدی است که خواص ضد تومور و ضد سرطانی دارد وبه مبارزه با انواع سرطان ها ازجمله سرطان سینه،ریه و روده کمک می کند. مطالعات نشان می دهد کلروژنیک اسید و نئوکلروژنیک اسید موجود در هلو تاثیرات زیادی در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی سینه دارد و در عین حال به سلول های سالم بدن برخلاف شیمی درمانی آسیب نمی زند. همچنین طبق تحقیقات گونه گیاهی از خانواده Rosaceae از جمله هلو سرشار ازبتاکاروتن است و بنابرین تاثیرات بازدارندگی در برابر تاثیرات مخرب سرطان سینه دارد.
 

سلامت پوست

هلو بخاطر داشتن مقادیر فراوان ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک می کند. همچنین هلو از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند. بر اساس مطالعات انجام شده آنتی اکسیدان زئازانتین و لوتئین موجود در هلو خاصیت ضد التهاب بر پوست آسیب دیده در اثر اشعه ماورا بنفش دارد و از نفوذ آن به پوست ممانعت می کند. فلاونویید موجود در هلو تاثیرات محافظت در برابر اشعه دارد و از تاثیرات حاصل از آفتاب مانند سوختگی پوست جلوگیری می کند.
هلو در صنعت آرایشی برای ساخت کرم های آرایشی و پک های زیبایی کاربرد دارد. مقادیر بالایی از فلاونوئید و ویتامین ها و املاح حیاتی در هلو به غیر فعال کردن سلول های مرده و آب رسانی و احیا پوست کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آن به درمان بیماری های پوستی مانند خشکی و لک پوست کمک می کند.
 

سلامت چشم

هلو سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بتاکاروتن نقش مهمی در حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری هایی مانند خشکی چشم ملتحمه و کوری دارد. بر اساس تحقیقات کاراتنوئید لوتئین و زانتانتین موجود در هلو تاثیر مثبتی در کاهش ابتلا به بیماری آب مروارید دارد. لوتئین و زئا زانتین در رنگدانه ماکولا چشم می نشیند و از شبکیه چشم در برابر بیماری های چشمی مانند تخریب ماکولا محافظت می کند. همچنین، وجود چنین ترکیباتی از بافت های شبکیه در برابر آسیب رادیکال های آزاد و نور طول موج بالا محافظت می کند.
 

دوران بارداری

هلو سرشار از املاح و ویتامین است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. ویتامین C موجود در آن به رشد استخوان ها،پوست، ماهیچه و رگ های خونی جنین کمک می کند. همچنین به جذب آهن کمک می کند. فولات موجود در هلو در پیشگیری از نقص سلول های عصبی مانند SPINA BIFIDA موثر است. پتاسیم موجود در هلو از گرفتگی ماهیچه و خستگی عمومی بدن که امری شایع در دوران بارداری است ،جلوگیری می کند. وجود فیبر به هضم غذا و کاهش یبوست کمک می کند.

ادامه دارد...

منبع
: سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
معرفی هلو و خواص درمانی آن
خواص هلو​​​​​​​
مواد مغذی هلو​​​​​​​
خواص هلو در یک نگاه​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.