خواص گندم برای سلامتی (بخش سوم)

گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب کسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید. گندم برای رفع بیماری های پوستی، مراقبت از مو، سلامت چشم، جلوگیری از سرطان پستان و بهبود خلق و خوی بسیار مفید است. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 4 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص گندم برای سلامتی (بخش سوم)
روی موجود در گندم کمک می‌کند تا موهای سالمی داشته باشید و در عین حال از موها در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی محافظت می‌کند.
 

خواص گندم برای سلامتی


1. سلامت پوست را ارتقاء می‌دهد
سلنیوم، ویتامین E و روی موجود در گندم به تغذیه‌ی پوست، مبارزه با آکنه و جلوگیری از آسیب نور خورشید کمک می‌کنند. همچنین فیبر بالای گندم کامل سیستم گوارش را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌کند، که به طور مرتب کمک می‌کند تا سموم را حذف کنید. این روند، به نوبه‌ی خود، به حفظ پوستی صاف و جوان کمک می‌کند.
 
2. از موها مراقبت می‌کند
روی موجود در گندم کمک می‌کند تا موهای سالمی داشته باشید و در عین حال از موها در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی محافظت می‌کند.
 
3. سلامت چشم را ارتقاء می‌دهد
ویتامین E، نیاسین و روی موجود در گندم کامل باعث کاهش خطر تباهی لکه‌ی زرد یا دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می‌شوند. لوتئین موجود در گندم تصفیه نشده به بهبود سلامت چشم کمک می‌کند.
 
4. ضد سرطان است
گندم به عنوان یک عامل ضد سرطان به خصوص برای زنان عمل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که حدود ۳۰ گرم مصرف روزانه از این غله توسط زنان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کافی است. مطابق با گزارش‌ها زنانی که پیش از دوران یائسگی به سر می‌برند و این غله را مصرف می‌کردند تا ۴۱ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را نسبت به کسانی که اشکال دیگر فیبر را می‌خوردند، تجربه کردند. علاوه بر این، یکی از تحقیقات صورت گرفته در انگلستان نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از فیبر ناشی از غلات و میوه‌ها برای زنان به منظور پیشگیری از بروز سرطان پستان بسیار مهم است.

سبوس گندم ترشح اسیدهای صفراوی و آنزیم‌های باکتریایی را به میزان قابل‌توجهی در مدفوع کاهش می‌دهد، و به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مطابق با یکی از مطالعات انجام شده، سبوس گندم حاوی لیگناها است، مواد مغذی مهمی که می‌توانند باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی شوند. لیگناها معمولا گیرنده‌های هورمون را در بدن ما اشغال می‌کنند، بنابراین برخی عوامل خطر سرطان را کاهش می‌دهند.
 
5. خلق و خوی را بهبود می‌دهد
آهن، فولات، ویتامین B و E موجود در گندم از تولید سروتونین و افزایش سطح انرژی حمایت می‌کنند. به این ترتیب از بروز مشکلات سلامت روان جلوگیری می‌شود، افسردگی کاهش می‌یابد، خلق و خو بهبود یافته و سلامت کلی نیز ارتقاء می‌یابد.
 

انواع گندم

این دانه معمولا به دو شکل مصرف می‌شود:
– گندم کامل: اگر شما محصولات تهیه‌شده از گندم ۱۰۰٪ کامل را خریداری کنید، از دریافت همه‌ی مواد مغذی سبوس و جنین و همچنین درون‌دانه اطمینان خواهید داشت.

– گندم فرآوری‌شده: آرد سفید با پردازش و پس از استخراج ۶۰٪ از دانه به دست می‌آید. معمولا، ۴۰٪ که حذف می‌شود – لایه‌ی بیرونی قهوه ای – حاوی سبوس بسیار مغذی و جنین گندم است. در روند تولید آرد سفید، بیش از نیمی از ویتامین ۱B، B۲، ۳B و E، کلسیم، فسفر، اسید فولیک، مس، روی، آهن و فیبر از بین می‌رود.
 
انواع مختلف آرد فرآوری‌شده عبارتند از:
– آرد همه منظوره
– آرد نان
– آرد کیک
– آرد سلف‌ رایزینگ
– آرد دوروم
 
کاربردها :
– نان، کلوچه ، غلات صبحانه مانند چیپس گندم
جوانه‌ی گندم: جوانه‌ را می‌توانید در سالاد سبزیجات و سایر انواع مختلف سالاد استفاده کنید.
– جنین گندم: آن را به نان، شیرینی و کیک می‌توانید اضافه کنید یا روی ماست بریزید و بخورید. به این ترتیب مواد مغذی بیش‌تری دریافت می‌کنید.
– پیتزا و پاستا
– روتی
 
عوارض جانبی مصرف بیش از حد گندم عبارتند از:
– واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، خارش، راش پوستی و اگزما
بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن
– سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر
– گندم غنی از اگزالات است که ممکن است باعث مشکلات بهداشتی مانند سنگ‌های صفراوی، سنگ کلیه و نقرس شود.
– گندم اسید فیتیک (ضد مواد مغذی) دارد و بنابراین ممکن است جذب مواد معدنی مانند آهن و روی را کاهش دهد.
– دیابتی‌ها باید از مصرف محصولات فرآوری‌شده که باعث بالا رفتن شاخص گلیسمی می‌شوند پرهیز کنند.

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط