فواید توت فرنگی برای سلامتی (بخش اول)

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. بهبود عروق و سلامت قلب،کاهش فشار خون، کاهش وزن،سلامت استخوان، سلامت چشم، سلامت جنین، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز سرطان برخی از خواص این میوه هستند.
شنبه، 15 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید توت فرنگی برای سلامتی (بخش اول)
توت فرنگی حاوی پتاسیم است که فشار خون را تنظیم می‌کند و با مقابله با اثرات منفی سدیم مانع از بالا رفتن فشار خون می‌شود.
 

مقدمه

بسیاری از ما عاشق توت فرنگی هستیم به دلیل این واقعیت که برای چشم‌ها و جوانه‌های چشایی بسیار لذت‌بخش هستند. اما این میوه‌ی شگفت‌آور خوشمزه از مواد مغذی نیز سرشار است. توت‌فرنگی یک میوه‌ی قرمز، آبدار و مخروطی شکل است که به خانواده‌ی رز تعلق دارد. در واقع، به لحاظ فنی، توت‌فرنگی، یک ‌توت نیست، بلکه مجموعه‌ای از چندین میوه‌ی کوچک است که هر کدام یک دانه دارند که با نام بذر برهنه شناخته می‌شوند. توت فرنگی تنها میوه‌ای است که دانه‌های آن از خارج دیده می‌شوند.

توت فرنگی در انواع شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است، از قرمز پررنگ و صورتی تا سفید مایل به خاکستری یا زرد. انواع مختلف توت فرنگی وجود دارد مانند توت‌فرنگی ویرجینیا، شیلی و اروپایی وجود دارد. به طور کلی، انواع کوچک‌تر این میوه شیرین‌تر و خوشمزه‌تر هستند از توت فرنگی‌های بزرگ‌تر که اغلب آبدار هم هستند. توت‌فرنگی به دلیل طعم خوب و ظاهر جذابی که دارد، به طور گسترده ای در بستنی ها، کوکتل‌ها، کیک‌ها، کوکی‌ها و دیگر انواع دسر استفاده می‌شود. این میوه همچنین بخشی از چند دستور غذا و سالاد است. در این مطلب به مهمترین فواید و خواص توت فرنگی این میوه خوش رنگ و خوشمزه می پردازیم.
 

خواص توت فرنگی برای سلامتی

توت فرنگی به دلیل ارزش غذایی غنی‌اش که طیف وسیعی از فواید را برای سلامتی دارد، به عنوان ” ملکه میوه‌ها ” شناخته شده‌است. خواص توت فرنگی برای سلامتی به این شرح هستند:
 
۱. دارای خواص ضد التهابی است
تنوع زیاد آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال های (مواد شیمیایی گیاهی) موجود در توت‌فرنگی به مبارزه با بیماری‌های التهابی مانند استئوآرتریت (آرتروز)، آسم، سرطان و آترواسکلروز کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مدرسه‌ی بهداشت عمومی هاروارد، توت فرنگی می‌تواند سطح پروتئین واکنش سی (CRP) را که باعث ایجاد التهاب می‌شود، کاهش دهد. مشاهده شد که زنانی که ۱۶ توت فرنگی یا بیش‌تر در هفته می‌خورند ۱۴٪ کم­تر در معرض خطر ابتلا به CRP بودند.
 
۲. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد
توت فرنگی برای سلامت قلب عالی است. این میوه‌های زیبا حاوی الاجالیک اسید و فلاونوئیدها هستند که سلامت قلب را از طریق اثرات آنتی‌اکسیدانی خود بهبود می‌بخشند. آنها همچنین با اثرات لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL (کلسترول بد خون که سبب ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود) مقابله می‌کنند، و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
 
۳. فشار خون را کاهش می‌دهند
توت فرنگی حاوی پتاسیم است که فشار خون را تنظیم می‌کند و با مقابله با اثرات منفی سدیم مانع از بالا رفتن فشار خون می‌شود.
 
۴. به فرآیند از دست دادن وزن کمک می‌کند
توت فرنگی قند، ‌کالری و سدیم کمی دارد و بدون چربی است. قند طبیعی موجود در توت فرنگی با ۴ گرم در هر وعده بسیار کم است. این میوه همچنین حاوی نیترات است که جریان خون و اکسیژن را در سراسر بدن افزایش می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود. نیترات همچنین مانع خسته شدن عضلات پس از ورزش می‌شود.
 
۵. سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهد
توت فرنگی حاوی پتاسیم، منیزیم و ویتامین K است که برای سلامت استخوان‌ها مفید هستند. ثابت شده‌است که این میوه تحلیل استخوان‌ها را کم می‌کند و بنابراین از شکستگی استخوان که با بالا رفتن سن شروع می‌شود، جلوگیری می‌کند.
 
۶. سلامت چشم را بهبود می‌دهد
مصرف سه وعده یا بیش‌تر از سه وعده توت فرنگی در روز می‌تواند خطر دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) را که منجر به از دست دادن بینایی می‌شود، کاهش دهد. خواص آنتی‌اکسیدانی توت فرنگی به جلوگیری از آب مروارید کمک می‌کند، اختلالی که با تار شدن عدسی چشم شروع می‌شود و می‌تواند منجر به نابینایی در زمان پیری شود. ویتامین C موجود در توت فرنگی به تقویت قرنیه و شبکیه‌ی چشم کمک می‌کند و همچنین از آن­ها در برابر اشعه UV شدید که می‌تواند به پروتئین موجود در عدسی چشم آسیب برساند، محافظت می‌کند.
 
۷. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
توت فرنگی منبعی غنی از ویتامین C است، ویتامینی که تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی است. آنتی‌اکسیدان فراوانی نیز در توت فرنگی موجود است. یک فنجان توت فرنگی می‌تواند حدود ۱۰۰٪ از نیاز روزانه به این ویتامین را فراهم کند.
 
۸. از بروز سرطان پیشگیری می‌کند
ویتامین C موجود در توت فرنگی به وسیله‌ی تقویت سیستم ایمنی بدن‌ مان به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. این میوه همچنین یک فیتوکمیکال (ماده‌ی شیمیایی گیاهی) به نام اسید الاجیک دارد که دارای خواص ضد سرطان است و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که پودر توت‌فرنگی خشک می‌تواند به جلوگیری از سرطان مری در انسان کمک کند.
 
۹. برای سلامت جنین مفید است
توت فرنگی منبع خوبی از فولات است، نوعی ویتامین B که برای زنان باردار یا کسانی که قصد آبستن شدن دارند، ضروری است. فولات در مراحل اولیه‌ی بارداری برای رشد مغز، جمجمه و نخاع نوزاد و برای جلوگیری از بروز نقایص خاصی مانند اسپینا بیفیدا (شکاف‌مهره) حیاتی است.
 
۱۰. با کلسترول بد مبارزه می‌کند
عوامل زیادی نیستند که بتوانند به اندازه‌ی کلسترول بد روی وضعیت سلامت شما تاثیرگذار باشند. ما می‌دانیم که این اختلال تا چه حد خطرناک است، اما آن‌چه ما هنوز نمی‌دانیم این است که توت‌فرنگی تا چه حد می‌تواند با آن مقابله کند.

توت‌فرنگی حاوی پکتین است، نوعی فیبر محلول که میزان LDL (کلسترول بد) بدن را کاهش می‌دهد. بر اساس یک مطالعه‌ی جدید در نیو اورلئان، ثابت شده‌است که چندین نوع فیبر محلول، از جمله پکتین، میزان LDL را در بدن پایین می‌آورد. همچنین، مطابق با تجزیه و تحلیلی که به طور مشترک توسط دانشمندان ایتالیایی و اسپانیایی انجام شده، یک تیم از ۲۳ داوطلب سالم که ۵۰۰ گرم توت‌فرنگی را به طور منظم و به مدت یک ماه مصرف کردند، کاهش میزان LDL را در بدن‌شان تجربه کردند.

توت‌فرنگی را در غلات یا بلغور جوی دوسری را که برای صبحانه مصرف می‌کنید، بگنجانید. شما همچنین می‌توانید به جای میان‌وعده‌های چربی که عصرها می‌خورید، یک کاسه پر از توت‌ فرنگی میل کنید.

ادامه دارد...

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.