فواید توت فرنگی برای سلامتی (بخش دوم)

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی باعث افزایش سلامت قلب، سلامت مفاصل، درمان یبوست، درمان افسردگی، کاهش آلرژی، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. با ما همراه باشید.
شنبه، 15 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید توت فرنگی برای سلامتی (بخش دوم)
برخی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در توت‌فرنگی یافت می‌شوند، این آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند در کاهش شکل‌گیری لخته‌های خون در بدن شما که یکی از دلایل سکته‌ی مغزی هستند، نقش مثبت دارند.
 

خواص توت فرنگی برای سلامتی


1. برای مغز فایده دارد
وقتی که پای سلامت مغز در میان باشد، غذاهای زیادی نیستند که بتوانند به اندازه‌ی توت‌فرنگی موثر باشند.

این تاثیر توت‌فرنگی نیز با آنتی‌اکسیدان‌ها مرتبط است. توت‌فرنگی به خاطر میزان فراوان آنتی‌اکسیدان‌هایش، از سلول‌های مغز در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین مسیرهایی را که نورون های مغز با یکدیگر در ارتباط هستند، تغییر می‌دهند. این موارد در نهایت منجر به بهبود سلامت مغز می‌شود. مطالعه‌ی انجام شده توسط محققان هاروارد در بیمارستان بریگهام و زنان نشان داد که مصرف توت‌فرنگی می‌تواند زوال حافظه را در زنان مسن در طول زمان به تاخیر بیندازد. این مزیت را می‌توان به حضور فلاونوئیدها در توت‌فرنگی نسبت داد. همچنین مشخص شد که افزایش مصرف آنتوسیانیدین‌ها به کاهش سرعت حافظه کمک می‌کند.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه تافتس و دانشگاه مریلند بالتیمور، بیشتر بیماری‌های مغزی (از جمله آلزایمر و پارکینسون) به علت افزایش پروتئین سمی خاصی ایجاد می‌شود. اما ثابت شده‌است که مصرف توت‌فرنگی مکانیسم طبیعی تغذیه‌ی مغز (اتوفاژی یا خودخواری نیز نامیده می‌شود) را بهبود می‌دهد، و به این ترتیب تجمع این پروتئین را کاهش می‌دهد.

* احتیاط
توت‌فرنگی حاوی اگزالات است. هنگامی که غلظت اگزالات در بدن افزایش می‌یابد، ممکن است کریستالیزه شوند و باعث بروز مشکلات سلامتی شوند. افراد مبتلا به اختلالات کلیوی یا کیسه صفرا باید از مصرف توت‌فرنگی پرهیز کنند. توت‌فرنگی، اگر در مقادیر زیادی و به مدت طولانی مصرف شود، ممکن است باعث خونریزی بیش از حد شود و خطر کبودی را افزایش دهد. این میوه همچنین می‌تواند لخته شدن خون را کند کنَد، و این ممکن است در طول جراحی احتمال خونریزی را افزایش دهد. کسانی که قرار است به زودی عمل جراحی داشته باشند دست کم دو هفته قبل از شروع عمل، نباید توت‌فرنگی مصرف کنند.
 
2. نقرس را درمان می‌کند
مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی موجود در این میوه‌ی آبدار برای درمان این بیماری دردناک مفید هستند. گذشته از این مواد، توت‌فرنگی همچنین حاوی بیش از ۹۰ درصد آب است. این بسیار مهم است به این دلیل که بیماران مبتلا به نقرس باید مقدار زیادی آب بنوشند تا از شر کریستال‌های اسید اوریک در بدن خلاص شوند.

توت‌فرنگی منبع غنی فولات است. شما از یک فنجان توت‌فرنگی خام تقریبا ۴۰ میکروگرم فولات دریافت می‌کنید. این مقدار، حدود ۱۰ درصد از میزان توصیه‌شده‌ی روزانه است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ارتباطاتی بین میزان پایین فولات در بدن و نقرس وجود دارد. بنابراین مصرف غذاهای غنی از این ماده‌ی مغذی (مانند توت‌فرنگی) می‌تواند از شما در برابر نقرس محافظت کند.

یکی دیگر از خواص توت فرنگی برای بیماران نقرس مقدار بالای فلاونوئیدها مانند کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین و کائمفرولاست. این فلاونوئیدها دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی قوی هستند. بنابراین، در کاهش التهابِ همراه با نقرس کمک می‌کنند. توت‌فرنگی همچنین حاوی داروی گیاهی مانند الاجیک اسید است که به توقف روند التهابی کمک می‌کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.
 
3. از سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند
برخی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در توت‌فرنگی یافت می‌شوند، آن‌ها عبارتند از کائمفرول، آنتوسیانین و کوئرستین. این آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند در کاهش شکل‌گیری لخته‌های خون در بدن شما که یکی از دلایل سکته‌ی مغزی هستند، نقش مثبت دارند.
 
4. سلامت مفاصل را ارتقاء می‌دهند
رادیکال‌های آزاد می‌توانند مایع مفصلی را کاهش بدهند و سبب انباشته شدن سموم شوند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و سلامت مفاصل را بهبود ببخشند. التهاب و درد مفاصل قابل درمان است و از بروز برخی بیماری‌ها مانند آرتریت می‌توان پیشگیری کرد.
 
5. برای زنان باردار مفید است
زنان باردار برای کمک به رشد مغز و جمجمه‌ی جنین نابالغ نیاز به فولات دارند. این ترکیب همچنین برای جلوگیری از نقایص زایمان مفید است. به همین دلیل توت‌فرنگی می‌تواند میوه‌ی مناسبی برای مصرف در دوران بارداری باشد.
 
6. یبوست را درمان می‌کند
مقدار فراوان فیبر و آب موجود در توت‌فرنگی برای درمان یبوست موثر است. این میوه نه تنها می‌تواند به حرکت منظم روده کمک کند، بلکه قادر است بدن‌تان را هیدراته نگه دارد.
 
7. علائم آلرژی‌ها را کاهش می‌دهد
توت‌فرنگی دارای خواص ضد التهابی است که نه تنها برای مفاصل مفید است، بلکه در کاهش نشانه‌های آلرژی‌ها مانند آبریزش از چشم تاثیر مثبتی دارد.
 
8. برای بیماران دیابتی مفید است
پایین بودن شاخص گلیسمی توت‌فرنگی باعث می‌شود که این میوه برای افراد دیابتی مفید باشد. همچنین فیبر بالای موجود در آن می‌تواند به تثبیت قند خون کمک کند. محققان حتی با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی متوجه شدند که مصرف ۳۷ عدد توت‌فرنگی به طور روزانه می‌تواند به کاهش برخی از عوارض دیابت کمک کنند. این تاثیر توت‌فرنگی به دلیل فیستین موجود در آن است.
 
9. به درمان افسردگی کمک می‌کند
افسردگی می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که هوموسیستئین شکل می‌گیرد و مانع از رسیدن خون به مغز می‌شود. مقدار بیش از حد آن همچنین در تولید سروتونین اختلال ایجاد می‌کند، هورمونی که به شما احساس خوبی می‌دهد. توت‌فرنگی حاوی فولات است که می‌تواند مانع از اضافه شدن مقدار هموسستئین شود و در نتیجه خلق و خوی شما را بهبود می‌‌دهد.
 

خواص توت فرنگی برای پوست

توت فرنگی به غیر از این‌که برای سلامتی شما عالی است، در درمان پوست‌تان هم تاثیر بسزایی دارد. مصرف این میوه هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مزایای زیر را برای پوست‌تان فراهم می‌کند.
 
1. خواص ضد پیری دارد
توت فرنگی غنی از ویتامین C است که در تولید کلاژن نقش دارد. این میوه از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد، روند پیری را کند می‌کند، و در نتیجه باعث کاهش خطوط و چین و چروک‌های ریز و به حداقل رساندن ضایعات پوستی می‌شود.
 
2. جلوی تیره شدن پوست را می‌گیرد
عصاره‌ی میوه‌ی توت فرنگی که غنی از اسید الاجیک است، از طریق مهار سنتز ملانین، یک ماده‌ی شیمیایی که به پوست شما رنگ می‌دهد، موجب روشن شدن تیرگی پوست ناشی از اشعه UV می‌شود.
 
3. پوست را به خوبی پاکسازی می‌کند
حضور ویتامین C، سالیسیلیک اسید و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی سبب می‌شود که پاک‌کننده‌ای شگفت‌انگیز برای پوست باشد. اسید سالیسیلیک سلول‌های مرده را از پوست شما پاک می‌کند و همچنین منافذ باز پوست را می‌بندد و پوست شما را روشن می‌کند. اسید الاجیک از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند، بنابراین پوست شما جوان و تازه می‌شود. توت فرنگی پوست‌تان را تمیز و شفاف می‌کند، ناخالصی‌ها را پاک می‌کند و سبب نرم شدن پوست‌تان می‌شود.
 
4. آکنه را از بین می‌برد
توت فرنگی با داشتن ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، سالیسیلیک اسید و فلاونوئیدها، سبب از بین رفتن آکنه می‌شود و در کاهش چربی پوست به طور موثری عمل می‌کند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۱/۲ فنجان توت‌فرنگی خرد شده را با ۱ قاشق غذاخوری خامه‌ی ترش مخلوط کنید و آن را روی پوست صورت‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. این ترکیب آکنه و همچنین ضایعات پوستی را پاک می‌کند.
 
5. پف زیر چشم را از بین می‌برد
توت فرنگی می‌تواند پف و حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم را کاهش دهد. شما می‌توانید چند قطعه توت‌فرنگی را زیر چشمان‌تان قرار بدهید و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کنید. سپس مثل همیشه از کرم مرطوب‌کننده در این ناحیه استفاده کنید.
 
6. برای پوست‌های چرب مفید است
اگر پوستی چرب دارید، می‌توانید توت فرنگی تازه و ماست ساده را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید. اجازه بدهید این ترکیب به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و سپس آن را بشویید.
 
7. از پوست‌تان در برابر آسیب UV محفاظت می‌کند
تابش خورشید یکی از بزرگ‌ترین عوامل خارجی است که می‌تواند به سلامت پوست شما آسیب وارد کند. اما شما می‌توانید با استفاده از توت‌فرنگی جلوی بروز تمام این آسیب‌های احتمالی را بگیرید.

ادامه دارد...

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.