فواید ویتامین A برای سلامتی (بخش اول)

ویتامین A که رتینول و رتینال نیز گفته می‌شود برای بسیاری از عملکردهای بدن ضرری است. برای مثال، چشم‌ها و سیستم ایمنی نمی‌توانند بدون مقدار کافی ویتامین آ عملکرد درستی داشته باشند. درواقع، کمبود ویتامین A شایع‌ترین دلیل نابینایی کودکی است. در این مطلب درباره خواص ویتامین A یا رتینول صحبت خواهیم کرد.
دوشنبه، 16 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید ویتامین A برای سلامتی (بخش اول)
ویتامین A با جلوگیری از ورود میکروب‌های بیماری‌‌زا به بدن و پاسخ لنفاوی پس از ورود آن‌ها به بدن از سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند.
 

مقدمه

میزان زیاد ویتامین A از جهات مختلف برای سلامتی ضرر داشته و می‌تواند باعث سمیت ویتامین شود. قبل از شروع مصرف ویتامین آ یا رتینول باید نقش این ویتامین در بدن، خواص آن برای سلامتی،َ توصیه‌هایی درمورد دوز آن بسته به سن و جنسیت شما، گروه‌های پرخطر و تداخل آن با روند دیگر بیماری‌ها و داروها را بدانید. دانستن این مسائل کمک می‌کند که از خواص ویتامین A برای سلامتی بهره‌مند شوید.
 

خواص ویتامین A یا رتینول برای سلامتی

ویتامین آ یا رتینول به عنوان یک آنتی اکسیدان و ویتامینی که در موارد متعدد از جمله بینایی، پوست، سیستم ایمنی و ساختار اسکلتی موثر است، خواص بسیار زیادی دارد. خواص اثبات شده شکل‌های معمول، مکمل و رژیمی رتینول برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم.
 
۱. بینایی
مقدار کافی ویتامین A برای جلوگیری از مشکلات مربوط به بینایی ضروری است. به هرحال، باید بدانید که خواص رتینول می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مربوط به بینایی را مهار کند. ویتامین آ یا رتینول چشم را مرطوب نگه می‌دارد و با بهبود دید در شب چشم را قادر می‌کند تا با روشنی و تغییر تاریکی در نور سازگار شود.
رتینول به تغذیه شبکیه چشم کمک می‌کند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که ویتامین A در بهبود آب سیاه و کاهش خطر تباهی لکه زرد موثر است. در شش سال اخیر، ۵ میلیون دلار صرف مطالعه بر روی ورم رنگیزه‌ای شبکیه – با تاکید ویژه بر ویتامین آ یا رتینول – شده است تا نشان دهد چشم‌ها و ویتامین A چه‌قدر به هم مرتبطند و چنین هزینه‌ای برای مطالعه بر روی ویتامین بسیار بی‌سابقه بوده است.

ورم رنگیزه‌ای شبکیه حدود ۱.۵ میلیون نفر را در دنیا مبتلا می‌کند. این بیماری یک بیماری چشمی وراثتی است و شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با شب‌کوری، از بین رفتن بینایی محیطی و دید تونلی شروع شده و در آخر به نابینایی کامل منجر می‌شود.اکثر مبتلایان به این بیماری تا اوایل ۴۰ سالگی نابینا می‌شوند.

محققان مطالعه بالا دریافتند که ۱۵۰۰۰ واحد بین‌المللی مکمل ویتامین آ یا رتینول به بیماران مبتلا به ورم رنگیزه‌ای شبکیه به مهار این بیماری و حفظ طولانی‌تر بینایی کمک می‌کند. ویتامین آ یا رتینول معمولا توسط جراحان و پس از عمل لیزر چشم و برای تسریع درمان و نقاهت تجویز می‌شود.

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۱ در مجله British Journal of Ophthalmology به چاپ رسید یک مطالعه دوسوکور درمورد استفاده از مکمل ویتامین A بعد از ۴۰ جراحی فوتورفراکتیو کراتکتومی (لیزیک) را توصیف می‌کند. این مطالعه دریافت که گروه دریافت کننده ویتامین A درمان سریع‌تر داشته، تاری دید کمتری را گزارش کرده و نسبت به گروه دریافت کننده دارونما بینایی بهتری داشتند. خواص رتینول در دیگر آزمایش‌های انجام شده بعد از عمل جراحی نیز اثبات شده است.
 
۲. ایمنی
احتمالا شنیده‌اید که خوردن شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شود. اما می‌دانید چرا؟ بخشی از آن به این دلیل است که خواص رتینول از طریق شیر مادر وارد بدن کودک می‌شود. ویتامین A با جلوگیری از ورود میکروب‌های بیماری‌‌زا به بدن و پاسخ لنفاوی پس از ورود آن‌ها به بدن از سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند. رتینول این کار را با قوی و مرطوب نگه داشتن غشاء مخاطی و افزایش عملکرد سلول‌های سفید خون انجام می‌‌دهد.

جامعه میکروبیولوژی آمریکا گزارشی را در ۲۰۰۵ درمورد تاثیر ویتامین A بر سیستم ایمنی داد که مطالعات و بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده در این زمینه را بررسی کرده بود. به طور کلی مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین آ یا رتینول می‌تواند با کارهایی مانند تولید پادتن، تکثیر لنفوسیت و حفظ یکپارچگی بافت پوششی مخاطی در دستگاه گوارش تاثیرات بسیاری بر سیستم ایمنی بگذارد.
 
۳. یک‌دست بودن پوست
ویتامین آ یا رتینول یک آنتی اکسیدان است که با جلوگیری از اکسید شدن مولکول‌‌های مضر، یک‌دستی پوست را افزایش می‌دهد. اجزاء ویتامین A  به دفع سموم و رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند کمک می‌کنند. این نوع آسیب معمولا با علائم پیری زودرس و طبیعی مانند خطوط و چین و چروک ارتباط دارد.

خاصیت مرطوب کننده و حفظ رطوبت این ویتامین به حفظ  نرمی پوست و جلوگیری از خشکی و کراتینیزه شدن پوست کمک می‌کند. چین و چروک‌ها به درمان‌های موضعی با رتینول پاسخ می‌دهند. اولین رتینوئید تجویزی و تایید شده توسط سازمان غذا و دارو  برای درمان چین و چروک، ترتینویین بود. این دارو در افزایش کلاژن، تحریک رشد رگ‌های جدید خونی، کم کردن لکه‌های پیری، کاهش کراتوز اکتینیک و بهبود آفتاب سوختگی پوست موثر است. تعدادی از محصولات رتینوئیدی به صورت آزاد و با نسخه در بازار وجود دارند.

البته یک مورد احتیاطی نیز در این مسئله وجود دارد – برخی از این داروها با واکنش‌های جنین در زنان باردار ارتباط دارد. اگر در سن مناسب بارداری قرار داشته و قصد جلوگیری از بارداری نیز ندارید، با متخصص پوست مشورت کنید. یک‌دست بودن پوست از منظر زیبایی و زندگی روزانه برای شما مهم است اما در صورت وجود برخی از بیماری‌ها اهمیت ویژه ای نیز پیدا می‌کند. برای مثال، دیابت توانایی پوست برای درمان و بازسازی مناسب را مختل می‌کند.

حفظ یک‌دستی پوست در جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از بیماری و درمان آن‌ها – مانند زخم دیابت – اهمیت بسیاری دارد. استفاده از پماد موضعی ویتامین A و D برای دوران بعد از خالکوبی توصیه می‌شود. این یک درمان بسیار مناسب است زیرا پوست را مرطوب کرده، از آن محافظت می‌کند و درمان را بهبود می‌بخشد.
 
۴. آکنه
استفاده موضعی از ویتامین آ یا رتینول به شکل رتینول برای درمان آکنه، پسوریازیس و هیپرپیگمانتاسیون به کار رفته و نتایج موفقی داشته است. برای مثال در آکنه، ویتامین A تولید سبوم که منافذ پوست را می‌بندد را کاهش داده، اندازه غده‌های سباسه را کوچک می‌کند، تعداد باکتری‌ها را در پوست کاهش می‌دهد و تکثیر و جداسازی کراتینوسیت‌ها را افزایش می‌دهد. این خواص واکنش التهابی به آکنه را کاهش داده و فرایند بهبود از آن را تسریع می‌کند.

اولین رتینوئید برای آکنه در ۱۹۷۱ تایید شد. امروزه، رتینوئیدها یکی از موفق‌ترین درمان‌های موضعی برای آکنه هستند. مکمل‌های خوراکی رتینول نیز با تجویز در دسترس قرار دارند. یک پزشک متخصص پوست می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما آکنه دارید یا نه و این‌که آیا رتینوئیدها درمان مناسبی برای آن محسوب می‌شوند یا خیر.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده -مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.