آشنایی با فواید روغن لیمو برای سلامتی (بخش اول)

روغن لیمو ماده‌ای محرک و در عین حال، آرامش‌بخش است. این روغن معطر دارای خواص ضد عفونت، قبض، سم‌زدایی، ضد عفونی‌ کنندگی، گندزدایی، و ضد قارچی است. روغن لیمو در بسیاری از جنبه‌های زندگی اثربخش است؛ از پاکسازی و تمیزکاری خانه گرفته تا افزایش انرژی مغز و تازه کردن هوای خانه. در این نوشتار درباره خواص روغن لیمو نکات بسیار جالبی می خوانیم.
جمعه، 8 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید روغن لیمو برای سلامتی (بخش اول)
روغن لیمو یکی از روغن‌های معطر (عصاره‌ای) گوناگونی است که می‌توانند باکتری‌های مضری را که روی پوست‌تان رشد می‌کنند، از بین ببرند.
 

مقدمه

روغن لیمو ماده‌ای کاملا طبیعی است و به عنوان یک داروی خانگی سالم و پرخاصیت شناخته می‌شود. روغن معطر (عصاره‌ای) لیمو را می‌توان رقیق کرد و به صورت موضعی روی پوست مالید؛ هم‌چنین، آن را می‌توان در هوا پخش و استنشاق کرد. برخی آدم‌ها کاملا به خواص روغن عصاره‌ای لیمو باور دارند، و آن را ماده‌ای موثر برای کمک به مبارزه علیه خستگی، رفع افسردگی، پاکسازی پوست، از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های مضر، و کاهش التهاب می‌شناسند.

این میوه‌ی خوشمزه‌ و پرخاصیت نه تنها به بهبود وضعیت خلقی و تمرکز کمک می‌کند، بلکه می‌تواند برای کمک به درمان تب، عفونت، بیماری آسم، چاقی مفرط، اختلالات پوستی، بیماری‌های مو، مشکلات معده، خستگی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها و وضعیت‌ها مفید باشد.

روغن لیمو ماده‌ای محرک و در عین حال، آرامش‌بخش است. این روغن معطر دارای خواص ضد عفونت، قبض، سم‌زدایی، ضد عفونی‌ کنندگی، گندزدایی، و ضد قارچی است. روغن لیمو در بسیاری از جنبه‌های زندگی اثربخش است؛ از پاکسازی و تمیزکاری خانه گرفته تا افزایش انرژی مغز و تازه کردن هوای خانه. هم‌چنین، مقدار بسیار اندکی روغن لیمو را می‌توانید به آب آشامیدنی یا مواد غذایی‌تان اضافه کنید تا نه تنها طعم‌ دلپذیری پیدا کنند، بلکه از شر باکتری‌ها نیز خلاص شوید. البته، به طور کلی، خوردن روغن‌های معطر توصیه نمی‌شود؛ ولی در صورت تمایل، می‌توانید با پزشک‌تان مشورت کنید.

روغن لیمو با بسیاری از سایر روغن‌های معطر (عصاره‌ای) از قبیل روغن اسطوخودوس، روغن گل سرخ، روغن چوب صندل، روغن نعناع فلفلی، روغن شمعدانی، و روغن درخت چای به خوبی ترکیب می‌شود. به همین خاطر، روغن لیمو یکی از روغن‌های محبوب متخصصان داروهای گیاهی و رایحه‌درمانی است. در سال‌های اخیر، مقاله‌های پزشکی نیز به تایید ادعاهای بسیاری از آدم‌هایی پرداخته‌اند که سال‌ها است از روغن لیمو استفاده می‌کنند و آن را به عنوان ماده‌ای پرخاصیت می‌شناسند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا از خواص روغن لیمو عوارض جانبی احتمالی استفاده از آن، و چیزهای بیش‌تر آگاه شوید.
 

خواص روغن لیمو

۱. کمک به کاهش اضطراب و علائم افسردگی
آیا شما نیز به این موضوع توجه کرده‌اید که پس از استفاده از محصولات شوینده‌ی خانگی که دارای رایحه‌ی لیمو هستند، احساس آرامش بیش‌تر می‌کنید و وضعیت خلق و خوی‌تان بهتر می‌شود؟‌ البته، بخشی از این احساس آرامش به خاطر پاکیزه شدن محیط اطراف‌تان است، ولی در حقیقت، رایحه‌ی لیمو نیز ممکن است نقش مهمی در این احساس آرامش ایفا کند.

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۶ بر روی موش‌های آزمایشگاهی به عمل آمد، پس از اعمال سه دوره آزمایش استرس، نشان داد روغن لیمو ماده‌ی آرامش‌بخش و عامل بهبود خلق و خوی قدرتمندی است. طبق نتایج مطالعه‌ای مشابه‌، روغن عصاره‌ای لیمو از لحاظ توانایی در تسکین استرس از سایر روغن‌های عصاره‌ای نظیر اسطوخودوس و رز (گل سرخ) موثرتر است. مطالعه‌ی محدودی نیز در ۲۰۱۶ نشان داد، روغن معطر (عصاره‌ای) لیمو اضطراب بیماران را پس از انجام عمل جراحی ارتوپدی کاهش می‌دهد. تمام این‌ها شواهد امیدوار کننده‌ای هستند که نشان می‌دهند انتشار رایحه‌ی روغن لیمو در فضای اتاق بر تسکین علائم اضطراب و افسردگی موثر است.
 
۲. کمک به کاهش علائم تهوع بارداری یا ویار
حالت تهوع و استفراغ دو مورد از شایع‌ترین علائم زنان در دوره‌ی نخست بارداری به شمار می‌روند. دلایل زیادی برای ایمان آوردن به قدرت روغن لیمو در تسکین (یا دست‌کم کاهش شدت) این علائم وجود دارند. طی مطالعه‌ای در ۲۰۱۴ بر روی ۱۰۰ زن باردار، دانشمندان دریافتند رایحه‌درمانی با استفاده از روغن معطر لیمو سطوح حالت تهوع و استفراغ را به اندازه‌ی قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
۳. کمک به بهبود وضعیت سلامت پوست
روغن لیمو یکی از روغن‌های معطر (عصاره‌ای) گوناگونی است که می‌توانند باکتری‌های مضری را که روی پوست‌تان رشد می‌کنند، از بین ببرند. به تازگی، طی مطالعه‌ای، دانشمندان دریافته‌اند روغن معطر لیمو علیه گونه‌های باکتریایی نظیر استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی مبارزه می‌کند. این خاصیت روغن لیمو، آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌ی موضعی جهت پاکسازی زخم‌های کوچک تبدیل کرده است.

پژوهش‌های دیگری نیز که شامل یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی در ۲۰۱۷ و پژوهشی درون‌تنی و برون‌تنی در ۲۰۱۸ هستند، اثربخشی روغن معطر لیمو را در مبارزه علیه عفونت ناشی از باکتری و پیشگیری از التهاب پوست تایید کرده‌اند. هم‌چنین، روغن لیمو دارای خواص محافظت کنندگی است؛ زیرا دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند رنگ پوست را روشن و از زیبایی و سلامتی پوست محافظت کنند.
 
۴. تسکین درد
گاهی اوقات از روغن عصاره‌ای لیمو به عنوان یک داروی ضد درد طبیعی در رایحه‌درمانی استفاده می‌شود. اثرات ضد استرس و ضد افسردگی این روغن ممکن است بر نحوه‌ی تشخیص بدن از درد تاثیر بگذارند؛‌ به این ترتیب، بروز درد نمی‌توان آن‌چنان اضطراب و وحشت ایجاد کند.

مطالعه‌ای که در ۲۰۱۴ بر روی موش‌های آزمایشگاهی به عمل آمد نشان داد، رایحه‌درمانی با روغن لیمو نحوه‌ی واکنش مغزی حیوان‌ها را نسبت به محرک درد تغییر می‌دهد. جهت تشخیص چگونگی اثربخشی روغن لیمو بر انسان در خصوص کاهش احساس درد، لازم است پژوهش‌های بیش‌تری به عمل بیایند.
 
۵. کمک به راحتی تنفس و تسکین گلودرد
چنان‌چه دچار سرماخوردگی یا گلودرد شده‌اید، روغن عصاره‌ای لیمو به عنوان یک داروی خانگی موثر می‌تواند به کمک‌تان بشتابد. مقداری روغن لیمو را در دستگاه خوشبو کننده‌ی هوا بریزید تا در هنگام استراحت، رایحه‌ی شیرین و شاداب‌کننده‌ی آن در فضای اتاق پخش شود. خواص آرامش‌بخش روغن لیمو به آرام شدن ذهن، و هم‌چنین ماهیچه‌های گلوی‌تان کمک می‌کنند.

اطلاعات بالینی چندانی جهت تایید اثربخشی رایحه‌درمانی با روغن لیمو بر تسکین سرماخوردگی وجود ندارد، ولی همه‌ می‌دانیم ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن لیمو برای راحت‌تر شدن تنفس‌تان هنگام ابتلا به سرماخوردگی مفید هستند. هم‌چنین، خواص روغن عصاره‌ای لیمو برای رایحه‌درمانی جهت کمک به رفع گلودرد نیز بسیار موثر هستند. ولی به خاطر داشته باشید، مصرف خوراکی روغن‌های معطر (عصاره‌ای) توصیه نمی‌شود.
 
۶. کمک به افزایش هوشیاری و قدرت تمرکز
روغن معطر لیمو باعث بهبود خلق و خو می‌شود، ولی می‌تواند قدرت مغز را نیز بهبود ببخشد. طی مطالعه‌ای محدود در ۲۰۱۴ بر روی دانش‌آموزان دبیرستانی، پژوهشگران دریافتند دانش‌آموزانی که در فضای‌ کلاس‌شان، هنگام آموزش زبان‌، مملو از رایحه‌ی روغن لیمو بود، عملکرد بهتری در امتحان داشتند. طبق نتایج مطالعه‌ی محدود دیگری در ۲۰۰۸، رایحه‌درمانی با روغن‌های معطر از قبیل روغن لیمو می‌تواند کارکرد شناختی آدم‌های مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود ببخشید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.