آشنایی با فواید روغن لیمو برای سلامتی (بخش سوم)

روغن معطر لیمو را می‌توان رقیق کرد و به صورت موضعی روی پوست مالید و آن را می‌توان در هوا پخش و استنشاق کرد. برخی آدم‌ها کاملا به خواص روغن عصاره‌ای لیمو باور دارند، و آن را ماده‌ای موثر برای کمک به مبارزه علیه خستگی، رفع افسردگی، پاکسازی پوست، از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های مضر، و کاهش التهاب می‌شناسند. در ادامه به برخی از عوارض جانبی احتمالی مصرف روغن لیمو اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 8 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید روغن لیمو برای سلامتی (بخش سوم)
مصرف خوراکی روغن لیمو توصیه نمی‌شود؛ ولی در صورت تمایل به مصرف خوراکی از سالم و خوراکی بودن محصول اطمینان حاصل کنید.
 

عوارض جانبی احتمالی مصرف روغن لیمو

روغن عصاره‌ای لیمو، درست مانند سایر روغن‌های عصاره‌ای متعلق به خانواده‌ی مرکبات، به طور کلی برای استفاده‌ی موضعی و رایحه‌درمانی بی‌خطر است. قابل ذکر است که طبق گزارش‌های پزشکی، مصرف روغن لیمو برای زنان باردار و نوزادان بالای سه ماه نیز بی‌خطر است. مواردی در خصوص افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری پوست به نور آفتاب (پس از استفاده‌ی موضعی از روغن عصاره‌ای لیمو) گزارش شده‌اند؛ از این رو، بهتر است بعد از مصرف موضعی هر یک روغن‌های عصاره‌ی مرکبات از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب خودداری کنید.

به این وضعیت مسمومیت نوری (فوتوتوکسیسیتی) گفته می‌شود؛ مسمومیت نوری باعث قرمز شدن موقتی پوست می‌شود – درست شبیه آفتاب ‌سوختگی خفیف. هم‌چنین، این وضعیت ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش و سردی در ناحیه‌ای از پوست شود که با روغن لیمو در تماس بوده است. معمولا با رقیق کردن هر نوع از روغن معطر (عصاره‌ای)، به شکل مناسب، و آزمایش کردن مقدار اندکی از آن بر روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست (پیش از استفاده‌ی موضعی بر روی سطح بزرگ‌تری از پوست) می‌تواند از واکنش‌های آلرژیک این قبیل روغن‌ها پیشگیری کرد.

بی‌خطر بودن استفاده از روغن لیمو برای حیوان‌ها هنوز تایید نشده است. مصرف استنشاقی یا خوراکی برخی از روغن‌های معطر (عصاره‌ای) ممکن است برای حیوان‌های خانگی اثرات سمی به همراه داشته باشد. بنابراین، هنگامی که می‌خواهید با استفاده از روغن لیمو به رایحه‌درمانی بپردازید، به فکر دوست پشمالوی‌تان نیز باشید. بار دیگر لازم به ذکر است، مصرف خوراکی روغن لیمو توصیه نمی‌شود؛ ولی در صورت تمایل به مصرف خوراکی (به اندازه‌ی بسیار اندک) از سالم و خوراکی بودن محصول اطمینان حاصل کنید.
 

نحوه‌ی استفاده از روغن لیمو

بدون نگرانی می‌توانید از روغن معطر لیمو در دستگاه‌های خوشبو کننده‌ی هوا یا به صورت موضعی استفاده کنید. برای پخش کردن رایحه‌ی روغن معطر (عصاره‌ای) لیمو در هوا، ۳ الی ۴ قطره از آن را داخل دستگاه پخش کننده‌ی عطر بریزید. این کار را حتما در اتاقی انجام دهید که تهویه‌ی آن به درستی انجام می‌شود؛ طول هر جلسه‌ی رایحه‌درمانی نباید بیش‌تر از ۳۰ دقیقه باشد.

جهت استفاده‌ی موضعی از روغن لیمو، ابتدا آن را به خوبی با یک روغن حامل ترکیب کنید. مقدار اندکی از این ترکیب روغنی را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست بمالید که کم‌تر قابل مشاهده باشد؛‌ سپس، در صورت عدم حساسیت، می‌توانید آن را روی نواحی حساس‌ و قابل مشاهده‌ای نظیر صورت بمالید. اگر پس ظرف ۲۴ ساعت، پوست‌تان تحریک و قرمز شد، استفاده از این روغن را متوقف کنید. جهت پیشگیری از بروز آسیب پوستی، پیش از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، روغن لیمو را از روی پوست‌تان به طور کامل بشویید.
 

دلیل اهمیت روغن‌های حامل

استفاده‌ی موضعی و مستقیم روغن لیمو بر روی پوست بی‌خطر است – البته اگر آن را با یک روغن حامل ترکیب کنید. روغن‌های حامل روغن‌های بی‌خطر و رقیقی هستند که هیچ آسیبی به لایه‌ی خارجی پوست وارد نمی‌کنند.

جهت رقیق کردن یک روغن عصاره‌ای به شکل مناسب، حدود ۱۲ قطره از این روغن را با حدود ۳۰ میلی‌لیتر روغن پایه یا روغن حامل ترکیب کنید. از جمله روغن‌های حامل رایج می‌توان به روغن بادام، روغن جوجوبا، و روغن نارگیل اشاره کرد.

روغن‌های معطر یا عصاره‌ای جزء محصولاتی نیستند که ایمنی و بی‌خطر بودن‌شان توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایش شده، و برای‌شان درجه‌ی غذایی تعیین شده باشد. روغن معطر لیمو حاوی عناصر ناپایداری است که ممکن است اکسید شوند و در نهایت، برای سلامتی مضر باشند. برای احتیاط و حفظ سلامتی‌تان، بهتر است از خوردن روغن لیمو و هر نوع روغن معطر دیگر اجتناب کنید.
 

خرید روغن لیمو

خریدن روغن‌های معطر (عصاره‌ای) ممکن است کمی دشوار باشد. تولیدکنندگان بسیاری ترکیباتی از روغن معطر را به اسم روغن معطر خالص و مفید به فروش می‌رسانند، ولی این محصولات دارای ناخالصی‌ها و افزودنی‌های بسیاری هستند.

به دنبال محصولی بگردید که از روش پرس سرد تولید شده و ۱۰۰ درصد خالص باشد. پیش از خرید هر گونه روغن معطر، مواد تشکیل دهنده‌ی آن را که احتمالا بر روی برچسب محصول درج شده‌اند، مطالعه کنید. روغن معطر لیمو را می‌توانید از عطاری‌ها، برخی از فروشگاه‌های محصولات غذایی و بهداشتی، یا از طریق اینترنت خریداری کنید.
 

جمع‌بندی

روغن لیمو ماده‌ای ضد التهاب و ضد میکروب است که می‌تواند به بهبود خلق و خو، بهبود شفافیت ذهن، کاهش استرس و غیره کمک کند. به خاطر داشته باشید، صرف این‌که محصولی را با عنوان “طبیعی و گیاهی‌”‌ می‌شناسید، به این معنی نیست مصرف آن عوارض جانبی به همراه ندارد. هرگز روغن لیمو را بدون ترکیب با یک روغن حامل مستقیما روی پوست‌تان نمالید، و حتی هیچ یک از انواع روغن‌های معطر را به صورت خوراکی مصرف نکنید. روغن‌های معطر هرگز جایگزین داروهای تجویزی پزشک نمی‌شوند، ولی می‌توانند به صورت داروهای مکمل، برای بهبود وضعیت سلامت عمومی بدن‌تان، بسیار اثربخش باشند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.