آشنایی با فواید روغن لیمو برای سلامتی (بخش دوم)

روغن لیمو ماده‌ای کاملا طبیعی است و به عنوان یک داروی خانگی سالم و پرخاصیت شناخته می‌شود. این روغن از پوست لیموی تازه و با استفاده از فرایند “‌پرس سرد‌”‌ استخراج می‌شود؛ طی این فرایند، پوست لیمو آن‌قدر تحت فشار (ضربه و چرخش) قرار می‌گیرد تا روغن از آن خارج شود. در این مطلب درباره خواص روغن لیمو نکات بسیار جالبی می خوانیم.
جمعه، 8 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید روغن لیمو برای سلامتی (بخش دوم)
روغن عصاره‌ای لیمو دارای خواص ضد قارچ قدرتمندی است که می‌توانند به درمان و جلوگیری از رشد برخی زوائد پوستی کمک کنند.
 

خواص روغن لیمو 

1. موثر در درمان و پیشگیری از آکنه
روغن لیمو برای درمان انواع گوناگونی از وضعیت‌های پوستی، نظیر آکنه (جوش) کاربرد دارد. روغن عصاره‌ای لیمو را رقیق کنید و روی پوست‌تان بمالید؛ روغن لیمو می‌تواند باکتری‌هایی را که در منافذ پوست گیر افتاده‌اند و باعث بروز آکنه می‌شود، از بین ببرد. هم‌چنین، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در روغن لیمو می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را که معمولا داخل فولیکول‌های مو و منافذ پوست جا خوش می‌کنند، به آرامی لایه‌برداری کنند و باعث درخشندگی پوست شوند. از آن‌جا که روغن لیمو دارای خواص التیام‌بخش است، با استفاده از روغن لیمو فرایند درمان آکنه و جوش، و هم‌چنین التیام آثار به جای مانده از آن‌ها بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.
 
2. کمک به التیام زخم‌ها
از آن‌جا که روغن معطر لیمو سرشار از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان، و خواص ضد میکروبی است، جای تعجب نیست که آن را در جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان قرار دهید. طی آزمایشی بر روی حیوانات، دانشمندان دریافتند روغن معطر لیمو سرعت التیام بافت عفونی آلوده به نوعی بیماری پوستی انگلی را افزایش می‌دهد. جهت پاکسازی، ضد عفونی، از بین بردن عفونت، و حتی شاید التیام سریع‌تر بریدگی‌ها و خراشیدگی‌های کوچک روی پوست‌تان می‌توانید مقداری روغن لیمو را رقیق کنید و اطراف آن‌ها بمالید.
 
3. دارای خواص ضد قارچ
روغن عصاره‌ای لیمو دارای خواص ضد قارچ قدرتمندی است که می‌توانند به درمان و جلوگیری از رشد برخی زوائد پوستی کمک کنند. در حقیقت، بررسی برخی مطالعات در ۲۰۱۷ نشان داد، استفاده‌ی موضعی از روغن لیمو در مبارزه علیه قارچ‌های عامل بروز بیماری پای ورزشکاران، برفک، و عفونت‌های قارچی موثر است.
 
4. رفع ناراحتی‌های معده
روغن لیمو مانند یک داروی ضد نفخ عمل می‌کند؛ این روغن به درمان بسیاری از مشکلات معده نظیر سوءهاضمه، افزایش اسید معده، ناراحتی معده، و گرفتگی معده کمک می‌کند. فقط سه قطره روغن لیمو را در آب آشامیدنی‌تان بریزید تا سوزش سر معده و سوءهاضمه‌تان تسکین یابد. البته، توصیه می‌کنیم پیش از این کار، با پزشک مشورت کنید.
 
5. پاکسازی بدن
دو قطره روغن لیمو را به ۲۵۰ میلی‌لیتر آب اضافه کنید و هنگام صبح بنوشید تا به طور طبیعی و به خوبی اندام‌های بدن‌تان از جمله کبد، کلیه‌ها، و دستگاه گوارشی پاکسازی شوند. هم‌چنین، برای از بین بردن جرم‌ها و باکتری‌ها می‌توانید روغن لیمو را به آب غیر آشامیدنی نیز اضافه کنید. البته، مصرف خوراکی روغن‌های عصاره‌ای معمولا توصیه نمی‌شود؛ بنابراین، پیش از انجام این کار، با پزشک معالج مشورت کنید.
 
6. دفع حشرات
روغن لیمو را با روغن نعناع فلفلی و اکالیپتوس ترکیب کنید تا از آن‌ها ماده‌ای برای دفع مورچه و سایر حشرات بسازید.
 
7. تقویت دستگاه ایمنی بدن
روغن لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین است؛ به همین خاطر، به طرز شگفت‌انگیزی برای دستگاه ایمنی بدن مفید است. هم‌چنین، روغن لیمو باعث تحریک گلبول‌های سفید خون، و در نتیجه، افزایش توانایی بدن برای مبارزه با بیماری‌های می‌شود. به علاوه، روغن لیمو می‌تواند گردش خون را در سراسر بدن بهبود ببخشد. علاوه بر این‌ها، روغن لیمو برای مبارزه علیه بیماری‌های عفونی از قبیل تب، مالاریا، و حصبه بسیار موثر است. یک قطره روغن لیمو و روغن نعناع فلفلی را به پاهای‌تان بمالید تا تب‌ و عفونت‌ کاهش یابد.
 
8. حفظ تازگی سیب و آووکادو
مقدار بسیار اندکی روغن لیمو را در آب بریزید و از این محلول برای جلوگیری از قهوه‌ای رنگ شدن برش‌های سیب و آووکادو استفاده کنید.
 
9. بهبود طعم غذاها
لیمو یکی از محبوب‌ترین انواع مرکبات در سراسر جهان هستند، و به طور گسترده در دستورالعمل‌های آشپزی کاربرد دارند؛ زیرا منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌ها هستند و به گوارش کمک می‌کنند. به علاوه، لیمو طعم و رایحه‌ی خوشایند به غذاها می‌دهد. علاوه بر این‌ها، آب لیمو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است؛‌ زیرا بسیار سالم، لذیذ، و ارزان‌قیمت است. دو قطره روغن عصاره‌ای لیمو را روی کره بریزید تا کمی نرم شود، و سپس، به ماهی و سبزیجات بخارپز شده اضافه کنید. مقدار بسیار اندکی روغن لیمو را می‌توان به تمام خوراکی‌هایی که با لیمو تهیه‌ می‌شوند، اضافه کرد، از جمله پای لیمو، کیک لیمو، کلوچه‌های لیمویی، و البته،‌ لیموناد!
 
10. مراقبت از مو و ناخن
روغن لیمو می‌تواند به خوبی باعث بازگشت درخشندگی موهای‌تان شود. بسیاری از آدم‌ها برای داشتن موهایی قوی، سالم، و درخشان از روغن لیمو استفاده می‌کنند. هم‌چنین، روغن لیمو را می‌توان برای رفع شوره‌ی سر نیز به کار برد. چند قطره روغن لیمو را به یک بطری اسپری حاوی آب اضافه کنید، و این محلول را روی موهای‌تان اسپری کنید. سپس کمی زیر نور خورشید قدم بزنید تا موهای‌تان به طور طبیعی تیره و روشن (هایلایت) بشوند. به علاوه، مقداری روغن لیمو را نیز به ناخن‌های‌تان بمالید تا لایه‌ی محافظ یا پوستک ناخن‌تان نرم شود و ناخن‌های سالم و زیبایی داشته باشید.
 
11. کمک به کاهش وزن
روغن لیمو برای کاهش وزن و سرکوب اشتها بسیار مفید است. مقدار بسیار اندکی روغن لیمو را به آب یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان اضافه کنید تا احتمال پرخوری را در وعده‌های غذایی کاهش دهید. البته، قبل از انجام این کار، با یک پزشک مشورت کنید.
 
12. تسکین آلرژی / بیماری آسم
استنشاق رایحه‌ی می‌تواند به پاکسازی مجاری بینی و سینوس‌ها، بهبود جریان هوا در مجاری تنفسی، و راحت‌تر شدن تنفسی کمک کند. ۳ قطره روغن لیمو را با روغن‌های اسطوخودوس و نعناع فلفلی ترکیب کنید و هر روز به پاها، پشت گوش‌ها و گردن‌تان بمالید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.