معرفی لیمو ترش و خواص درمانی آن (بخش دوم)

آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است.لیموترش که به سلطان میوه ها نیز معروف است در درمان بیماری هایی نظیر سرطان ، فشارخون، دیابت، پوکی استخوان و... بسیاری دیگر موثر است.این میوه خوش طعم و دلپذیر را بشتر بشناسید.
چهارشنبه، 18 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی لیمو ترش و خواص درمانی آن (بخش دوم)

خواص ضد اکسیدانی ویتامین C موجود در لیمو ، از پیری چشم محافظت می کند.

چکیده : آب لیمو ترش و اسانس آن برای بدن، ذهن و روح بسیار مفید است.لیموترش که به سلطان میوه ها نیز معروف است در درمان بیماری هایی نظیر سرطان ، فشارخون، دیابت، پوکی استخوان و... بسیاری دیگر موثر است.این میوه خوش طعم و دلپذیر را بشتر بشناسید.

تعداد کلمات 1372 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

معرفی لیمو ترش و خواص درمانی آن (بخش دوم)
لیمو ترش در رفع بوی نامطبوع دهان

لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه‌ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می‌کند.برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند مفید باشد.
 

مصرف لیمو ترش در کاهش فشار بالای خون

پیاز و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشارخون بالا مقابله می‌کند. ۳ حبه سیر را له کنید، یک پیاز را ریز خرد و با ۴ لیوان شیر کم چرب یا شیر سویا به جوش بیاورید و سپس زیر آن را خاموش کنید. پس از ۵ دقیقه مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و در یخچال قرار دهید. آب ۳ لیمو را به آن اضافه کنید و در طی روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، خوب است بدانید که پکتین در لیمو همراه با ماده مغذی دیگری، در کاهش چربی خون موثر است.


مصرف لیمو ترش در درمان بیماری اسکوروی

نوعی بیماری است که در اثر کمبود ویتامین C به وجود می‌آید. علائم این بیماری عفونت های مکرر همراه با سرفه و سرما خوردگی ، لب های ترک خورده ، زخم زبان و دهان، تورم و خونریزی لثه ها و غیره است و از آنجایی که لیمو ترش تازه سرشار از ویتامین C است ، برای درمان این بیماری بسیار مفید است. مصرف لیمو ترش تازه به افرادی که در محیط های آلوده مانند کوره، رنگ رزی، عملیات حرارتی، کارخانجات سیمان، معادن و غیره کار می کنند ، توصیه می شود.
 

درمان یبوست

اسیدهای موجود در لیمو ترش روده بزرگ را تمیز کرده و به بهبود یبوست کمک می کند. مصرف آب لیمو و نمک در تسکین یبوست نقش بسزایی دارد.
 

 درمان زخم معده

علاوه بر ویتامین C، لیمو ترش تازه حاوی ترکیبات خاصی به نام فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و سم زدا هستند و به بهبود زخم های معده و زخم های دهان کمک شایانی می نمایند.
 

درمان اختلالات تنفسی

از روغن موجود در لیمو ترش برای تهیه داروهای ضد گرفتگی بینی استفاده می شود. خراشاندن پوست لیمو و استنشاق آن موجب تسکین فوری گرفتگی بینی و حالت تهوع می شود.
 

مراقبت از چشم

خواص ضد اکسیدانی ویتامین C موجود در لیمو ، از پیری و دژنراسیون ماکولای چشم محافظت می کند. دژنراسیون ماکولا یا از بین رفتن لکه زرد شبکیه، شایع ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه چشم و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.
فلاونوئیدهای موجود در لیمو از عفونت های چشمی نیز جلوگیری می کند. در صورت ابتلا به آماس ملتحمه چشم ، می توانید چند قطره آب لیمو رقیق شده با آب ولرم را در چشم چکانده و شاهد بهبود آن باشید. مصرف مداوم آب لیمو با گلاب نیز از ابتلا به آب مروارید در سنین پیری جلوگیری می کند.
 

مصرف لیمو ترش برای مقابله با واریس

روغن لیمو خاصیت تقویت‌کننده رگ‌ها را دارد که با واریس مقابله می‌کند. ۶ قطره روغن لیمو را با ۵۰ میلی‌لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی ماساژ دهید. برای جان تازه بخشیدن به رگ‌ها، ۸ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن سرو و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب وان بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بنشینید.
 

استحکام مویرگ‌ و قلب

مصرف لیموترش موجب استحکام مویرگ‌ ها می‌شود و خاصیت ضدمیکروبی در خون دارد. مصرف لیموترش از خونریزی جلوگیری می‌کند و بیوفلاونوئیدهای موجود در آن خاصیت شکنندگی مویرگ‌ها را کاهش می‌دهد. نقش ویتامین C در بدن خنثی کردن نیتروزامین‌هاست و پکتین موجود در لیموترش موجب کاهش کلسترول بد خون می‌شود که برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است.
 

لیمو ترش برای درمان سرماخوردگی

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین ث موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب‌لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است. مصرف آب‌ لیمو همچنین باعث کاهش تب در افراد بیمار می‌شود. لیموترش سرشار از ویتامین C، اسید سیتریک و فلاوونوئید بوده و دوست سلامتی شماست.
 

درمان عفونت مثانه

سیستیت (Cystitis)‏ یا در اصطلاح عام عفونت مثانه ، در واقع التهاب در مثانه به علت جایگزینی و رشد عامل بیماری زا در مثانه و ایجاد عفونت است. آب لیمو رقیق شده با آب ولرم ، در درمان عفونت مثانه بسیار موثر است زیرا موجب تسکین سوزش شده و از خونریزی جلوگیری می کند.
 

لیمو ترش در درمان هموروئید

از آنجایی که لیمو ترش تازه زخم های دستگاه گوارش و روده را التیام بخشیده و در درمان یبوست نیز موثر است ، بدینوسیله دلایل اصلی بروز هموروئید را نیز ریشه کن می کند.
 

لیمو ترش و کاهش وزن

مصرف یک لیوان آب ولرم با آب لیمو ترش تازه برای کاهش وزن بسیار موثر است. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش یک چربی سوز عالی است. فقط کافی است هر روز دو لیوان آب ولرم با آب لیمو تازه مصرف کنید تا در عرض یک هفته شاهد نتیجه قابل توجه آن باشید.
 

درمان اختلالات ادراری

مقدار بالای پتاسیم موجود در لیمو ترش ، در حذف مواد سمی و رسوبات موجود در کلیه و مثانه بسیار موثر بوده و خاصیت ضد عفونی کننده لیمو نیز عفونت های دستگاه ادراری را درمان میکند. لیمو از رشد و بزرگ شدن پروستات جلوگیری کرده و انسداد مجاری ادرار را که ناشی از رسوب کلسیم در دستگاه ادراری است را نیز رفع می کند.
 

نگاهی به سایر خواص لیمو ترش

لیموترش مانع از انباشتگی چربی‌ها می‌شود، احتباس آب را کاهش می‌دهد، به هضم غذا کمک کرده و با سرما خوردگی مقابله می‌کند و حتی در نظافت منزل نیز به کار می‌آید؛
 

برخی از خواص این میوه لیموترش

۱) در واقع هضم غذا را آسان می‌کند.
۲) به خاطر سهولت هضم چاشنی‌ها و گوشت های چرب توصیه می‌شود که چند قطره لیموترش در آنها بچکانند.
۳) در موارد ناراحتی‌های دستگاه گوارشی مفید است. مثلاً درصورت ورم روده یا درد کبد آب لیمو همراه یک لیوان آب معدنی می‌تواند تسکین دهنده باشد.
۴) نوشیدن آب چهار لیموترش با افزودن آب و اندکی شکر بر درمان چاقی مؤثر است.
۵) لیموترش را می‌توان برای درمان نسبی رماتیسم و نقرس مصرف نمود، چونکه اسیدسیتریک برای اسیداوریک حلال بسیار خوبی است.
۶) استفاده از خاصیت ادرارآوری آن فقط در اینگونه دردها توصیه می‌شود و به این نحو دردهای کلیه و مثانه را درمان می‌نماید.
۷) آب لیمو یک ترشی است که برخلاف سرکه ضعف نمی‌آورد بلکه نیروبخش بوده، عضلات معده و روده‌ها را تقویت می‌نماید.
۸) آب لیمو داروی ضد خون دماغ است، تمام سم‌های خون را می‌سوزاند.
۹) چربی و پیه را از بین می‌برد.
۱۰) اشتها آور است.
۱۱) اسهال عادی و خونی را معالجه می‌کند.
۱۲) از طاس شدن سر جلوگیری کرده باعث تقویت موهای سر می‌شود.
۱۳) بزاق دهان را زیاد می‌کند چون بزاق دارای اثر ضدعفونی کننده‌است و میکرب های دهان را از بین می‌برد.
۱۴) آب لیمو از عوامل خنک‌کننده در تابستان است که می‌تواند عطش و حرارت بدن را رفع کند.
۱۵) موجب راحتی اعصاب می‌شود.
۱۶) باعث زیاد شدن نور چشم شده و آب مروارید را از چشم می‌برد.
۱۷) آب لیمو می‌تواند جانشین دود و مشروب نزد معتادین گردد.
۱۸) عمل تنفس را آسان می‌سازد.
۱۹) لیمو التیام بخش زخم هاست.
۲۰) باد مفاصل را درمان کرده و مداومت در خوردن آن تصلب شرائین را معالجه می‌سازد.
۲۱) زهر حشرات مانند زنبور، عقرب، مار افعی با آب لیمو معالجه می‌شود.
۲۲) آب لیمو ضد تیفوس، ضد سرخک، ضد آبله مرغان و مخملک است.
۲۳) صفرابر است.
۲۴) مصرف روزی نصف استکان از عصارهٔ سیر و لیمو ترش، تأثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی رگ‌ها خواهد داشت.
 
منبع: www.amazing.ir

بیشتر بخوانید :
معرفی لیمو ترش و خواص درمانی آن (بخش اول)
لیمو ترش و آرامش انسان
خواص لیمو ترش در طب سنتی
معرفی لیمو ترش و خواص آن
۱۷ خاصیتی که در لیموترش وجود دارد​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.