فواید ویتامین A برای سلامتی (بخش دوم)

ویتامین A در حفظ رطوبت و سلامتی مجاری ادراری نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین A از تشکیل سنگ‌های مجاری ادراری که به سنگ کلیه منجر می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند. در این مطلب به بیان فواید ویتامین A یا رتینول برای سلامتی پرداخته ایم.
دوشنبه، 16 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید ویتامین A برای سلامتی (بخش دوم)
خواص آنتی اکسیدانی ویتامین آ یا رتینول می‌تواند آن را به یک عامل ضد التهابی قوی تبدیل کند.
 

خواص ویتامین A یا رتینول برای سلامتی

1. سیستم اسکلتی
استخوان‌ها برای رشد و قوی و سالم ماندن به ویتامین آ یا رتینول نیاز دارند. ویتامین A بر تولید و توانایی استئوبلاست‌ها که سلول‌های سازنده استخوان در بدن هستند تاثیر می‌گذارد. بدون ویتامین A کافی، استخوان‌ها شکننده و متخلخل شده و تراکم‌شان کاهش می‌یابد.

اگر دچار بیماری تباهی مفصل یا دیگر مشکلات ارتوپدی هستید، این فرایند اهمیت بسیاری برای‌تان پیدا می‌کند. به هرحال باید به این مسئله توجه کنید که میزان بیش از اندازه ویتامین آ یا رتینول می‌تواند استئوکلاست‌ها که سلول‌هایی هستند که استخوان را می‌شکنند و تراکم اسخوان را پایین می‌آورند را تحریک کند. کاهش تراکم استخوان، استخوان‌ها را در برابر شکستگی آسیب‌پذیر می‌کند.
 
2. عضلات
ماهیچه‌‌ها و عضلات با رباط‌ها و تاندون‌ها به استخوان‌ها متصل می‌شوند. عضلات برای عملکرد و رشد ، باید استخوان‌های قوی داشته باشند. ویتامین A تاثیر نرم کننده‌ای بر غشاء اطراف عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل دارد و با این کار، به جلوگیری از مشکلات ‌مربوط  به ساییدگی کمک می‌کند.
 
3. دندان‌ها
ویتامین آ یا رتینول به دلیل کمک به تولید عاج دندان، نقش مهمی را در تقویت دندان‌ها ایفا می‌کند. عاج، دومین لایه سخت دندان است که دقیقا زیر مینای دندان قرار دارد. توبول‌های عاجی در تمام طول زندگی تولید می‌شوند. زمانی که مینا ساییده شده و پوسیدگی‌ها آغاز می‌شوند، توبول‌های عاجی مانند یک سیستم همبند عمل می‌کنند.
 
4. مجاری ادراری
ویتامین A در حفظ رطوبت و سلامتی مجاری ادراری نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین A از تشکیل سنگ‌های مجاری ادراری که به سنگ کلیه منجر می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند.
 
5. سرطان
ویتامین آ یا رتینول به دلیل خواصی که برای رشد سلول، تداخل با سلول‌های سفید خون و خواص آنتی اکسیدانی که دارد و همچنین به دلیل تامین رطوبت برای غشاء و مقاوم کردن آن‌ها در برار آسیب سلولی، به عنوان یک عامل جلوگیری کننده از سرطان مورد تحقیق قرار گرفته است. ویتامین A بخشی معمول از درمان برای یک نوع خاص از سرطان خون بوده و به دلیل اثربخشی در درمان شکل‌های دیگر سرطان مانند سرطان سینه، لنفوم و سرطان روده مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

مطالعه جدیدی که در مجله ساینس دیلی به چاپ رسید نشان داد که ویتامین A راهی برای مقابله با بازگشت سرطان روده است. سرطان روده به دلیل مقاومت در برابر درمان‌های معمول معروف بوده و همین مسئله آن را به یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا تبدیل کرده است. محققان از ویتامین آ یا رتینول برای فعال کردن دوباره یک پروتئین از دست رفته که سلول‌های سرطان را از بین برده و از متاستاز (پخش) آن‌ها جلوگیری می‌کند استفاده کردند. نتایج این مطالعه بسیار قابل توجه بودند.
 
6. زخم‌ها
سلول‌های بافت دائما از بین رفته و با سلول‌های پوستی جدید و تازه جایگزین می‌شوند. این نه تنها یک فرایند بیولوژیکی برای سلامت پوست است بلکه برای درمان زخم نیز ضروری است. ویتامین آ یا رتینول به ترمیم بافت‌های آسبب‌دیده کمک می‌کند.

رتینوئیک اسید یک جزء ویتامین آ یا رتینول است که به عنوان یک عامل رشد برای سلول‌های روپوشه‌ای کار می‌کند. این ویتامین ژن‌هایی که سلول‌های پوستی نابالغ را به سلول‌های پوستی بالغ تبدیل می‌کنند را فعال کرده و از این طریق تغییر پوست را سرعت می‌بخشد.
 
7. سرخک
سرخک به کمبود ویتامین A ربط دارد. مصرف ویتامین آ یا رتینول با کاهش اسهال، سینه پهلو و تب مربوط به سرخک ارتباط دارد. در مطالعات آزمایشگاهی، درمان‌های سرخک که حاوی ویتامین آ یا رتینول بودند، میزان ابتلای کودکان را به اندازه قابل توجهی کاهش  می‌دهد.
 
8. قلب
هیپرلیپیدمی یا کلسترول بالا با کمبود ویتامین A در ارتباط است. مقدار کافی این ویتامین می‌تواند به کاهش خطر سکته و بیماری قلبی که به بالا بودن کلسترول ربط دارند کمک کند. موسسه قلب آمریکا مصرف مناسب آنتی اکسیدان‌ها از جمله بتاکاروتن را برای جلوگیری از بیماری‌های مربوط به قلب توصیه می‌کند.
 
9. باروری و فیزیولوژی انسان
در هنگام رشد جنین، رشد سلول اسپرم بدون ویتامین آ یا رتینول اتفاق نمی‌افتد. مطالعه‌ای که در مجله Biological Chemistry به چاپ رسید دریافت که ویتامین A، گیرنده هسته‌ای TR4 مسئول تولید سلول اسپرم جنین، تنظیم لیپید و تنظیم تولید هموگلوبین بوده و رشد سیستم عصبی مرکزی را فعال می‌کند. متخصصان باروری معمولا ویتامین  A را به عنوان روشی برای افزایش تعداد اسپرم در مردان توصیه می‌کنند.
 
۱0. رونویسی ژن
رتینوئیک اسید ویتامین A به عنوان یک لیگاند برای گیرنده‌های هسته‌ای برای تنظیم رونویسی ژن ضروری است. مدارک اخیر نشان می‌دهند که گیرنده‌های یتیم هسته‌ای نیز می‌توانند به کشف هدف‌های دارو برای فرایندهای بیماری انسانی کمک کنند.
 
۱1. توانایی شناختی
محققان در دانشکده پزشکی هاروارد دریافتند مردانی که حد اقل برای مدت ۱۵ سال مکمل بتاکاروتن دریافت کردند کمتر به کاهش توانایی شناختی دچار شدند. مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی را درمورد زنان گزارش دادند. دلیل این مسائل مربوط بودن کاهش تونایی شناختی با استرس اکسیداتیو است. آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین A با اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند.

مطالعه دیگری که در مجله بیماری آلزایمر به چاپ رسید نیز تاثیر کمبود ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند بتاکاروتن ویتامین آ یا رتینول بر بیماران آلزایمری را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه دریافت که بیماران آلزایمری، میزان کافی بتاکاروتن ندارند و این سوال پیش آمد که این ماده برای جلوگیری، شروع و یا درمان بیماری آلزایمر مفید است یا نه.
 
۱2. التهاب
خواص آنتی اکسیدانی ویتامین آ یا رتینول می‌تواند آن را به یک عامل ضد التهابی قوی تبدیل کند. چون رتینول رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از فعال شدن بیش از اندازه آن‌ها جلوگیری می‌کند، به جلوگیری از آسیب بافت و سلول که می‌تواند باعث التهاب شود کمک می‌کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده -مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما