آشنایی با مراحل بیماری آلزایمر

می‌توانید با بیشتر آموختن درباره‌ی پیشرفت آلزایمر و شناسایی مراحل آلزایمر ، به یکی از عزیزان تان که به این بیماری مبتلا شده است کمک کنید. این مراحل آلزایمر همیشه مشخص و تفکیک شده نیستند و  علائم شان ممکن است متفاوت باشد – اما این مراحل و علائم می‌توانند به عنوان یک راهنما عمل و به برنامه‌ی مراقبتی شما از دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان کمک کنند. با ما همراه باشید.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مراحل بیماری آلزایمر
با پیشرفت آلزایمر، فرد مبتلا ممکن است چهره‌ها را تشخیص بدهد اما نام‌ها را فراموش می‌کند. همچنین ممکن است کسی را با کس دیگری اشتباه بگیرد.
 

آشنایی با مراحل آلزایمر 

۱. مرحله اول: رفتار ظاهری/بیرونی عادی
وقتی یکی از عزیزان‌تان که به تازگی مبتلا شده در این مرحله‌ی اولیه باشد، هیچ علامتی نخواهد داشت که قابل تشخیص باشد. فقط پِت اسکن، آزمایش عکسبرداری که نحوه‌ی کارکرد مغز را نشان می‌دهد، می‌تواند مشخص کند او به آلزایمر مبتلا شده است یا نه. با حرکت کردن به ۶ مرحله‌ی بعدی، دوست یا آشنای مبتلا به آلزایمر شما تغییرات بیشتر و بیشتری را در تفکر و استدلال و منطق مشاهده خواهد کرد.
 
۲. مرحله دوم: تغییرات بسیار خفیف
همچنان ممکن است متوجه هیچ چیز نادرست و مشکل داری در رفتار عزیزتان نشوید، اما ممکن است تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده باشد، چیزهایی که حتی پزشک هم متوجه آن‌ها نمی‌شود. این می‌تواند شامل فراموش کردن یک واژه یا جاگذاشتن بعضی چیزها باشد. در این مرحله، علائم ظریف و جزئی آلزایمر در توانایی کار یا زندگی به صورت مستقل تاثیر نخواهد گذاشت. یادتان باشد که این علائم ممکن است اصلا نشانه‌ی آلزایمر نباشند و فقط تغییرات عادی ناشی از کهولت باشند.
 
۳. مرحله‌ی سوم: زوال خفیف
در این مقطع از مراحل آلزایمر است که کم کم متوجه تغییراتی در تفکر و منطق و استدلال فرد بیمار می‌شوید مانند:
– فراموش کردن چیزی که به تازگی مطالعه کرده است
– پرسیدن یک سوال به صورت مکرر
– مشکلات بیشتر و بیشتر برای برنامه ریزی و ساماندهی امور
– ناتوانی در به یاد آوردن اسامی هنگام ملاقات با آدم‌ها

شما می‌توانید «حافظه‌ی» فرد بیمار باشید و از این طریق به او کمک کنید، یادش بیاورید صورتحساب ها و قبوض را بپردازد و سر وقت به قرارهایش برسد. همچنین می توانید به او پیشنهاد کنید با بازنشستگی از کار و سر و سامان دادن به کارهای مالی و قانونی‌اش از استرس خود بکاهد.
 
۴. مرحله ۴: زوال متوسط
در طول این دوره از مراحل آلزایمر ، مشکلات تفکر و استدلال که در مرحله‌ی ۳ شروع شده بود آشکارتر می‌شوند، و مشکلات و مسائل جدیدی ظهور می‌کنند. دوست یا عضو خانواده که مبتلا شده ممکن است:
– جزئیات مربوط به خودش را فراموش کند
– در نوشتن تاریخ درست و مقدار دقیق روی چک مشکل داشته باشد
– فراموش کند در چه ماه یا فصلی هست
– در پختن غذا یا حتی سفارش دادن از روی منو دچار مشکل بشود

شما می‌توانید در کارهای روزانه منزل و امنیتی به او کمک کنید. حتما یادتان باشد دیگر اجازه‌ی رانندگی به او ندهید، و اینکه مواظب باشید کسی از او سودجویی مالی نکند .
 
۵. مرحله پنجم: زوال نسبتا شدید
دوست یا عضو خانواده‌ی شما ممکن است کم کم مسیرش را گم کند و وقت و زمان را تشخیص ندهد. همچنین ممکن است در به یاد آوردن نشانی‌، شماره تلفن، یا حتی مدرسه‌ای که در کودکی می‌رفته دچار مشکل شود. در انتخاب نوع پوشش برای یک روز یا فصل سردرگم می‌شود.

اگر می‌خواهید به او کمک کنید می‌توانید لباس‌هایی که باید بپوشد را صبح ‌ها برایش آماده کنید و کنار بگذارید. این کار کمک می‌کند خودش لباس بپوشد و حس استقلال پیدا کند. اگر یک سوال را مدام تکرار می‌کند، با صدایی آرام و مهربانانه پاسخش را بدهید. او ممکن است بیشتر برای اطمینان از اینکه کنارش هستید از شما سوال بپرسد تا اینکه انتظار پاسخ داشته باشد. حتی اگر عزیز شما نتواند آمار و جزئیات را به یاد بیاورد، اما ممکن است همچنان قادر باشد قصه بگوید. از او بخواهید در آن زمان‌ها از قوه‌ی تخیل و تصویرسازی‌اش استفاده کند.
 
۶. مرحله ششم: زوال شدید
با پیشرفت آلزایمر، فرد مبتلا ممکن است چهره‌ها را تشخیص بدهد اما نام‌ها را فراموش می‌کند. همچنین ممکن است کسی را با کس دیگری اشتباه بگیرد، مثلا فکر کند همسرش، مادرش است. توهمات نیز ممکن است بروز کنند، مثلا فکر کند باید به سر کار برود حتی با اینکه دیگر شغلی ندارد. احتمالا برای دستشویی و حمام رفتن به کمک شما احتیاج خواهد داشت. صحبت کردن برایش سخت می‌شود، اما همچنان می‌توانید از طریق حواس‌ مختلفش با او ارتباط برقرار کنید. بسیاری از آلزایمری‌ها دوست دارند موسیقی گوش کنند، برای شان مطالبی بخوانید، یا به عکس‌ّهای قدیمی نگاه کنند.
 
۷. مرحله‌ی هفتم: زوال بسیار شدید
بسیاری از توانایی‌های اصلی و اساسی فرد آلزایمری، مانند خوردن، راه رفتن، و نشستن، در طول این مرحله دچار مشکل و زوال می‌شوند. می‌توانید با خوراندن غذاهای نرم و راحت خوردنی، کمک به او جهت استفاده از قاشق، و نوشیدن در کارها کمک‌حال او باشید. این نکته خیلی اهمیت دارد، چون بسیاری از آدم‌ها در این مرحله دیگر قادر نیستند بگویند احساس تشنگی می‌کنند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.