راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر (بخش اول)

بیماری آلزایمر از بیماری هست که نیاز به پیشگیری دارد. خنده‌ی بلند و شدید یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که خلق‌ و خوی‌تان را بهبود می‌دهد، درد و استرس و فشار خون را کاهش می‌دهد، و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا عادت روزانه برای پیشگیری از آلزایمر را بشناسید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر (بخش اول)
چای سیاه و سبز منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین هستند که می‌توانند در سراسر بدن از جمله مغز آسیب اکسیداتیو را دفع کند
 

مقدمه

چندین و چند تصمیمی که آدم‌ها در طول یک روز معمولی ممکن است بگیرند – مثلا این‌که ساندویچ سفارش بدهند یا خوراک مرغ، روزنامه بخوانند یا اخبار تماشا کنند- واقعا می‌تواند تعیین کند که آیا مبتلا به آلزایمر خواهند شد یا خیر و این‌که سرعت رشد بیماری چه‌قدر خواهد بود. آیا می‌دانستید که خوردن گوشت کبابی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد؟ یا راه رفتن بر روی تردمیل می‌تواند به تیز و سریع نگه داشتن مغزتان کمک کند؟ ده‌ها انتخابی که در طول یک روز معمولی ممکن است داشته باشید واقعا می‌تواند تعیین کند که آیا مبتلا به آلزایمر خواهید شد یا خیر و این‌که سرعت رشد بیماری چه‌قدر خواهد بود. هیچ دارو یا روش درمانی وجود ندارد که بتواند آلزایمر را درمان کند یا حتی به طور موثری آن را بهبود دهد.

اما شما قدرت این را دارید که در مقابل این بیماری وحشتناک پیش دستی کنید و با برخی از عوامل خطر عمده‌ی آن (دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، استرس، انزوای اجتماعی، و بی‌خوابی) مبارزه کنید. خطر ابتلا به آلزایمر را با این نکات ساده از کتاب ” غلبه بر آلزایمر‌” اثر کنت کنت اس.کاسیک، و آلیسا بومن کاهش دهید. حواس‌تان به این نشانه های اولیه آلزایمر باشد.
 

راهکارهایی برای پیشگیری از آلزایمر

۱. برای پیشگیری از آلزایمر  قهوه را صبح‌ها بنوشید.
مصرف کافئین در اواخر روز ممکن است خواب‌تان را با اختلال مواجه کند، و در نهایت به مغزتان آسیب برساند. اما نوشیدن قهوه در هنگام صبح و شاید اوایل بعد از ظهر، بسته به حساسیت به کافئین شما، ممکن است این خطر را کاهش دهد. قهوه حاوی یک ماده‌ی شیمیایی است به نام eicosanoyl-5-hydroxytryptamide (EHT) که بر طبق نتایج مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها، از شما در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کند. خود کافئین نیز ممکن است نقش محافظتی داشته باشد: در مغز موش‌هایی که آب آشامیدنی همراه با کافئین مصرف کردند، گره خوردگی‌های غیرطبیعی کم‌تری توسعه یافت. در مورد انسان، محققان دانشگاه جانز هاپکینز نشان دادند که ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین- مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه‌ی قوی- می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند و باعث می‌شود که راحت‌تر اطلاعات جدید را از بر کنیم.
 
۲. بازی‌های کامپیوتری انجام دهید.
فولدیت (Foldit) یک بازی چند نفره است که توسط متخصصین کامپیوتر در دانشگاه واشینگتون طراحی شده‌است و غیرمتخصصان را قادر می‌سازد که برای حل مشکلات چالش‌زای مرتبط با تاشدگی پروتئین با دیگران کار کنند. این بازی ممکن است روزی به ما کمک کند که بفهمیم پروتئین تائو چگونه در مغز دچار تاشدگی می‌شود. یک بازی دیگری نیز وجود دارد به نام نانوکرافتر (Nanocrafter) که به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از اجزاء DNA، همه چیز بسازید از مدارهای کامپیوتر گرفته تا ماشین‌آلات در مقیاس نانو.

سایر بازی‌های تعاملی – از پل چکرز چینی گرفته تا پانتومیم و بازی حدس زدن لغت – باعث می‌شود که ما مهارت‌های اجتماعی را همراه با مهارت‌های فکری تمرین کنیم. ما از مغزمان برای تدبیر کردن و گاهی اوقات انجام محاسبات ریاضی استفاده می‌کنیم، بنابراین چنین بازی‌هایی ما را وادار می‌کند که فکر کنیم سایر بازیکنان احتمالا به چه فکر می‌کنند. بازی‌های ویدئویی نیز مزایای فوق‌العاده‌ای دارند، آنها حتی ممکن است برای شما بهتر از کتاب باشند.
 
۳. رنگارنگ‌ترین ناهار را انتخاب کنید.
رنگدانه‌هایی که این رنگ‌های روشن و زیبا را به بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات می‌دهند، منابع قدرتمند آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف زیاد سبزیجات با نرخ کندتر زوال شناختی در ۳۷۱۸ نفر ۶۵ سال و بالاتر که در پروژه‌ی سلامتی و پیری شیکاگو شرکت کرده بودند مرتبط بود. همه‌ی شرکت‌کنندگان در این مطالعه امتیاز پایین‌تری در آزمون‌های شناختی که در پایان مطالعه انجام شد در مقایسه با آزمونی که در ابتدا انجام شد، کسب کردند، اما کند شدن نرخ زوال در توانایی‌های کسانی که بیش از چهار وعده در روز سبزیجات مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که سبزیجات کم‌تری مصرف می‌کردند، تا ۴۰ درصد کم‌تر بود.
 
 ۴. برای پیشگیری از آلزایمر با غریبه‌ها صحبت کنید.
اغلب ما، زمانی که در اتوبوس، هواپیما یا قطار کنار فرد غریبه‌ای نشسته‌ایم، ساکت می‌مانیم و در خودمان فرو می‌رویم. هرچند تحقیقات انجام شده در مدرسه‌ی کسب و کار دانشگاه شیکاگو بوث نشان داده‌است که بسیاری از ما مشکل ارتباط با غریبه‌ها را گزاف‌سنجی می‌کنیم و مزایای انجام این کار را دست پایین می‌گیریم. قبل از درگیر شدن در مطالعه، شرکت‌کنندگان پیش‌بینی کردند که درگیر شدن با غریبه‌ها، سلامت و آرامش آنها را کاهش می‌دهد. اما زمانی که آنها در مطالعه پیش رفتند و با فردی که در کنارشان نشسته گفت‌وگویی را آغاز کردند، نقطه‌ی مقابل آن‌چه پیش‌بینی می‌کردند، اتفاق افتاد. آنها احساس بهتری داشتند در مقایسه با زمانی که ساکت می‌نشستند و در خودشان فرو می‌رفتند. صحبت کردن با غریبه‌ها یک ایده‌ی عالی است هنگامی که شما در حال سفر هستید.
 
5. برای پیشگیری از آلزایمر ماساژ بگیرید.
یک پژوهش از دانسگاه میامی و دوک نشان داد که ماساژ به پایین آمدن سطح هورمون استرس (کورتیزول) کمک می‌کند و در عین حال باعث افزایش سطوح مواد شیمیایی موجود در مغز که باعث بروز احساس خوب هستند، می‌شود.
 
6. سیب‌زمینی‌ها را قبل از پخت خیس بگذارید.
سیب‌زمینی حاوی نوعی آمینو اسید است به نام آسپاراژین است که وقتی در معرض حرارت بالا قرار بگیرد، به تبدیل آکریل آمید،  نوعی نوروتوکسین، می‌شود. آکریل آمید به انتهای آکسون‌ها می‌چسبد و باعث می‌شود که ارتباط سلول‌های مغز با یکدیگر سخت شود. آب از آسپارژین مراقبت می‌کند بنابراین خیس گذاشتن سیب‌زمینی به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از پختن آنها می‌تواند از تبدیل شدن آنها به آکریل آمید جلوگیری کند. پس از مدت تعیین شده، سیب‌زمینی‌ها را داخل آبکش بریزید و قبل از پختن خشک‌شان کنید.
 
7 .برای پیشگیری از آلزایمر  به یک باشگاه خنده بپیوندید.
این شوخی نیست! باشگاه‌های خنده در همه جای کشور وجود دارند. آنها توسط رهبران خنده‌ای (اغلب روانشناسان، درمان‌گرها و روانپزشک‌ها) اداره می‌شوند که مزایای شفابخش خنده را یاد گرفته‌اند. این کارگاه‌‌ها در هنگام این‌که باعث می‌شوند حسابی بخندید، می‌توانند کمک‌تان کنند که با دیگران ارتباط برقرار کنید. خنده‌ی بلند و شدید یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که خلق‌ و خوی‌تان را بهبود می‌دهد، درد و استرس و فشار خون را کاهش می‌دهد، و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

طنز درمانی می‌تواند به اندازه‌ی برخی از داروهای تجویزی در کاهش آشفتگی آدم‌های مبتلا به بیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل موثر باشد. بیمارانی که در خانه‌ی سالمندان زندگی می‌کنند و توسط دلقک‌ها به مدت دو ساعت و یک بار در هفته سرگرم می‌شوند، به طور قابل‌توجهی کم تر تهاجمی و آشفته بودند. حتی دو هفته پس از آن‌که خانه‌ی سالمندان برنامه‌ی دلقک‌ها را متوقف کرد، بیماران همچنان کم‌تر آشفته بودند.
 
8. برای پیشگیری از آلزایمر به صورت استراتژیک چرت بزنید.
پژوهشگران در لابراتوآر گاه‌زیست‌شناسی بشری در دانشکده‌ی پزشکی ویل کرنل در وایت پلینز، نیویورک، روی ۲۲ زن و مرد مطالعه‌ای انجام دادند تا واکنش آنها را به چرت زدن طبق برنامه معین را بررسی کنند. آنها پی بردند که چرت زدن (هر چه‌قدر که طول بکشد) عملکرد شناختی آدم‌ها را در طول روز افزایش می‌دهد.
 
9. کمی برای خودتان چای دم کنید.
چای سیاه و سبز منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین هستند که می‌توانند در سراسر بدن از جمله مغز آسیب اکسیداتیو را دفع کند. چای سبز همچنین منبع غنی اپی‌گالوکتشین ۳ گالات (EGCG) است که ثابت شده پلاک بتا آمیلوئید و تاشدگی پروتئین تائو را در موش کاهش می‌دهد. همچنین ثابت شده‌است که چای فشار خون و سطح کلسترول را پایین می‌آورد. اما چای‌های حاضری درون بطری‌ها، مقدار کمی از این ماده‌های محافظت‌کننده دارند (البته اگر اصلا داشته باشند! ).

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما